Volvo Amazon - 1966

  • cyclinglievens lievens (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
21-08-2011 20:23 #105591 door cyclinglievens lievens (GAST)
Volvo Amazon - 1966 is gemaakt door cyclinglievens lievens (GAST)
hallo, hierbij stel ik ook even mijn project voor.
Aangekocht in november 2009 en een project van lange duur... ik werk er aan als ik tijd en zin heb ;)
De wagen werd voor het laatst gekeurd en ingeschreven in 1986 Tot 5 jaar terug werd er af en toe met de wagen gereden met garagenummerplaten. Sindsdien stond hij stil... buiten...
Ik was op zoek naar een leuk project, en deze wagens spreken mij al langer aan dus de keuze was snel gemaakt.
Momenteel staat hij droog weggestald in een schuur.
De bedoeling is om de wagen volledig te strippen en stukje voor stukje te herstellen.

Hier enkele foto's van de werken tot nu toe...
















De accubak was helemaal doorroest, dus hier moest er een andere in komen. De donorwagen kwam goed van pas...




Niet echt bruikbaar meer :roll:


En de bak van de donorwagen, moet wel nog gelast worden...


V

kachelmotortje uit elkaar gehaald, kooltjes gekuist, beetje olie aan de lagertjes,nieuwe boutjes en een likje verf.


De remmen worden ook vernieuwd vooraan, niet besparen op veiligheid :)


Verder een nieuw chroom kofferhandvat en schutbordbekleding gescoord...




nieuwe simons sportuitlaatset ligt ook al klaar..


Ik ga de vooras van de donorwagen gebruiken, deze zat onder een laag vet van 1 cm dus zal wel het best bewaard gebleven zijn. Alleen dat ontvetten is een rotwerkje..


Straks gaat alles naar de straler en krijgt het een mooi zwart laklaagje. Behalve het middenste gedeelte. Weet iemand de kleurencode hiervan? en de kleurencode van de stalen velgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • cyclinglievens lievens (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
21-08-2011 20:29 #105592 door cyclinglievens lievens (GAST)
Beantwoord door cyclinglievens lievens (GAST) in topic Volvo Amazon - 1966
De achteras vanonderuit. Ik heb wel wat problemen met de reactiestangen, deze zitten muurvast en de rubbers ervan zijn versleten.



Hetgeen die er vanonder kwam... ziet er niet meer zo fris uit eigenlijk.



Paar uurtjes later, gezandstraald, voorzien van epoxy primer en een dikke laklaag om alles af te werken. Panhardstang, torsiebar, veerschotels, wishbones... alles is terug netjes.



Overal nieuwe bussen gestoken, behalve in de onderste draagarmen, ik zoek nog uit hoe ik ze er het best uit krijg. Zit het rubber in de metalen huls gevulcaniseerd of schuift alles appart over elkaar?



Bovenste draagarmen zijn ook voorzien van nieuwe stoprubbers.



Na een uurtje poetsen heb ik ook weer een zo goed als nieuwe spiegel :)



En een foto van de nieuwe gepolijste RVS bumperset.



Eerstvolgende werken zijn: Bodem achteraan ontdoen van teer en behandelen met een roestomvormer waar nodig. Alles in een laag rode menie zetten en afdekken met een elastische bodembeschermer.
Nieuwe reactiestangen met rubbers , en dan de achteras er terug onder.
Remleidingen worden ook allemaal nieuw gemaakt en de remmen zelf worden ook nieuw ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • cyclinglievens lievens (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
21-08-2011 20:30 #105593 door cyclinglievens lievens (GAST)
Beantwoord door cyclinglievens lievens (GAST) in topic Volvo Amazon - 1966
Na wat klop en afschuurwerk kwam er toch een roestgat in mijn reservewielbak tevoorschijn :roll: Tis maar een gewone plaat inlassen, maar toch.. weeral werk :lol:



Ook de achterruit is eruit, hier kwam ik ook weer voor een onaangename verrassing te staan:

De rand is helemaal weggerot.

Oud VS nieuw
De oude draagarm was helemaal doorroest.
Om veiligheidsredenen en voor een gerust gemoed heb ik besloten om alles te vernieuwen. :)


En een volledige rubberset voor de deuren heb ik ook al gevonden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • cyclinglievens lievens (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
21-08-2011 20:31 #105594 door cyclinglievens lievens (GAST)
Beantwoord door cyclinglievens lievens (GAST) in topic Volvo Amazon - 1966
Ophanging:




2 KYB gas-a-just schokdempers vooraan
2 KYB gas-a-just schokdempers achteraan
verlagingsset lesjofors van -30mm

Ik heb zéér veel goeds gelezen over deze schokdempers en op het eerste zicht zien ze er kwalitatief goed uit.

De bodem staat in een dubbele laag roestwerende menie nadat ik de gepuntlaste naden behandelde met roestomvormer. Dubbele bescherming :)



Ondertussen in de dwarsbalk ook al verwijderd. De chassisbalk in de lengte is ook aangetast op de plaats waar het dwarsbalkje zat, hier wordt dus ook een nieuw stuk ingelast.




De master clutch cilinder kon ook wel een opfrisbeurt gebruiken.
Alle dichtingen waren blijkbaar recent vervangen geweestwant alles zag er nieuw uit. Enkel de stofhoes is verloren gegaan :roll:





Dat ziet er al een stuk beter uit :P

De vooras wordt nog voorzien van nieuwe kogelgewrichten, zo ligt ze er nu bij:


Helemaal voorzien van nieuwe UNC borgmoeren en vanbinnen behandeld met ML antiroestcoating. (dinitrol :) )



Ondertussen zit de achteras er terug onder met de nieuwe draagarmen en rubbers. Wat een lastig werkje als je alleen bent!
Overal nieuwe rubbers en bussen. Ik had vergeten nylonmoeren te kopen voor de trekstangen :oops: maar die komen er nog op. Ik kon natuurlijk de ouwde vangbanden niet gebruiken bij zo'n nette onderkant, dus die zijn ook maar vernieuwd.
De onderkant is nog niet volledig afgewerkt, maar de wagen moest dringend op zn poten omdat onze caravan naar de jaarlijkse keuring moet en de volvo in de weg stond. Ik werk stukje per stukje volledig af, het motiveert me om verder te werken als ik zie dat bepaalde dingen afgewerkt zijn. :)
Hier alvast enkele foto'tjes. Let niet op de roeste velgen, deze worden nog gezandstraald.







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • cyclinglievens lievens (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
21-08-2011 20:34 #105595 door cyclinglievens lievens (GAST)
Beantwoord door cyclinglievens lievens (GAST) in topic Volvo Amazon - 1966
Nieuwe aanwinst voor de amazon, het heeft me behoorlijk wat geld gekost, maar zoiets moet je gewoon hebben 8)
Foto's zien er wat wazig uit, maar het stuur en embleem is in prima conditie!



Velgen heb ik ondertussen ook al gevonden :D
Een breedset, achteraan een bandbreedte van 215, vooraan 195. 14 inch, afkomstig van een ford mustang met hetzelfde bouwjaar als de Amazon.
Vooraan komen waarschijnlijk andere banden, ik wil hogere banden om de wielkas nog wat meer te vullen. Nu staat ie wat hoog op zn poten omdat er geen deuren/ramen inzitten enzo... Hij komt lager ;)



Er komen ook RVS gepolierde centercaps op.
Ze komen vanbinnen ook goed, ruim genoeg plaats voor de riem :cheers:


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • cyclinglievens lievens (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
21-08-2011 20:37 #105596 door cyclinglievens lievens (GAST)
Beantwoord door cyclinglievens lievens (GAST) in topic Volvo Amazon - 1966
Het stuur heb ik er met veel geduld en moeite afgekregen zodat ik mn dashboard er kon uitnemen en de rest van de kabelboom verwijderen. De hemel is er ook uitgesleurd want die had enkele gaatjes.


Het klokhuis van de versnellingsbak heb ik zo proper mogelijk gemaakt, nieuwe bouten voorzien want de vorige waren rondgedraaid.
De hele boel gekuist en ontvet, koppelingsarm voorzien van nodige smering in het kogelgewricht, nieuw druklager enz...



De motor is nu aan de beurt, ik heb alvast een nieuwe koppeling gemonteerd. Eerst de boel goed ontvetten natuurlijk...


Theeft me ook wel al wat gekost, maarja :?
Beter nu goed werk dan half werk en te moeten herbeginnen na een aantal jaar :)

(Bij nader inzien: De boel gaat terug uit elkaar en er wordt een nieuw type oliekeerring gemonteerd)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • cyclinglievens lievens (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
21-08-2011 20:38 #105597 door cyclinglievens lievens (GAST)
Beantwoord door cyclinglievens lievens (GAST) in topic Volvo Amazon - 1966
Vervolgens werd de kas gezandstraald, de volledige neus tot op het blote staal gestraald, en drie verschillende kleuren grondverf gebruikt :D
Deze grondverf is slecht tijdelijk en wordt terug afgewassen met verfoplosser tijdens de laswerken om dan een epoxy primer te spuiten over de volledige wagen. De binnenvloer en de koffer zijn ook gestraald.

Hier enkele plaatjes:
Vloer:


binnenbil (bovenste koker is nog niet in grondverf gezet, zuiver proper metaal :)


neusje:


Zo staat hij momenteel te wachten op verder schuur en laswerk.


slechte herstelling van een vorige aanrijding, dan maar direct de hele flank blootzetten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • cyclinglievens lievens (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
21-08-2011 20:46 #105598 door cyclinglievens lievens (GAST)
Beantwoord door cyclinglievens lievens (GAST) in topic Volvo Amazon - 1966
Nadat ik een zandstraaltoestel + plaats huurde kwam ik tot inzicht dat dit een onmisbaar stuk gereedschap is bij een deftige restauratie, dus heb ik er maar een zandstraaltoestel gekocht :wink:
Een zandstraalcabine heb ik wel nog niet, maar dit is ook een leuke oplossing :D



Ik straal nu dus de onderkant van mijn chassis en schilder daarna alles in de 2K PU epoxy primer.

Tot zover mijn project... ;) Reacties / opmerkingen / tips zijn altijd welkom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2011 22:18 #105624 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo Amazon - 1966
Moedig om een Amazon aan te pakken die zo lang stil heeft gestaan, het werk ziet er goed uit.
Ik zou de holle ruimtes ook inspecteren, kan ev. met een scoop die hebben we bij onze Stichting, je verwacht veel roest en met alle laswerkzaamheden zullen de holle ruimtes zeker antiroest moeten worden behandeld.

Heb je hier al een plan voor ? Je kunt kiezen uit meerdere opties en ben benieuwd waar je voor kiest en waarom Waxoil ? olie ? Tufcoat/tectyl, fluid oil of wat anders

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • cyclinglievens lievens (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
22-08-2011 22:34 #105626 door cyclinglievens lievens (GAST)
Beantwoord door cyclinglievens lievens (GAST) in topic Volvo Amazon - 1966
De holle ruimtes worden zeker behandeld, met wat weet ik nog niet.
Dinitrol heeft een leuk gamma met beschermende producten.
Eerst en vooral moet ik een manier zoeken om alle kokers leeg te zuigen want dat zandstralen zorgt ervoor dat er OVERAL zand zit! :roll: De balken die open gescheven zijn ivm nieuwe vloerplaten hebben vanbinnen een laag zinga-zinkverf gekregen, de nieuwe chassisbalken kregen een laag 2k PU epoxyprimer. De kokers worden behandeld met beschermende producten als de wagen afgewerkt is.

mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.