Geen gastoevoer naar carburateurs

Lees meer
25-09-2015 02:32 #154300 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
Ach de installatie is onderhand net zo oud als de auto vrees ik.
Vorig jaar nieuwe verdamper kunnen vinden , maar ik had verloop stukken nodig (draaide oud knietje af) , vroeg de plaatselijke lpg boer : " Waar heb je dat museumstuk vandaan? " Die zie je nooit meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2015 06:45 #154301 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
Hoi,

Ik heb tijdens het kampeerweekend gewoon op gas kunnen rijden, met mijn B18B + Weber 32/36.
Zelfs zonder problemen tot op het moment van vertrek.
Op dat moment wilde de motor echt niet meer lopen.
Klik je krijgt gas... in de achterbak op de tank werkt het relais prima en op de verdamper worden ook netjes de relais gevoed.

maar niet starten...

met een man of 8 hebben we geprobeerd om mijn auto te starten maar helemaal niks...
uiteindelijk bleek de 12V+ maar een puls te zijn. Dus je hoort hem schakelen maar het relais blijft niet open staan...

Misschien heb je hier wat aan. zet eens een 12V+ van de accu op de draad en start dan nog eens...

Succes!
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2015 08:36 #154302 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
De solenoid op de omvl is geen choke maar een afsluiter.
bij de meeste auto's zit er nog 1 solenoid , hier zit de gasleiding aan , de solenoids staan mechanisch in serie en electrisch parallel
ben niet op de hoogte van recente inbouw en veiligheidsvoorschriften maar hier zal het mee te maken hebben.
met 1 solenoid werkt het ook , de gasleiding zit dan direct op de solenoid op de foto hiervoor. , dit zal misschien dus niet mogen.

1e test is idd met een spanningszoekertje op de solenoids de voedingsspanning testen ,
doorblazen van een bekrachtigd solenoid test idd de solenoid mechanisch.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2015 08:42 #154303 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
Hallo allemaal,

hartelijk dank oor jullie reacties. Ik heb vanochtend even wat foto's gemaakt van de installatie:
























Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2015 08:47 #154304 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
Je ziet op de foto's dat er op de verdamper drie 'kastjes" zitten. Of het nu afsluiters, relais of solenoïdes zijn weet ik dus niet. Dus dat is denk ik een eerste vereiste om daar achter te komen. Dan snap ik dat tenminste. :lol:

Als ik het goed begrijp kan ik op de plus telkens een constante spanning van de accu zetten en dan starten om te kijken of daar het probleem ligt? Of bedoelen jullie de kabel die naar de bobinekabel gaat (zie foto met het goudkleurige blokje op de rode kabel).

Groet Merijn

Overigens ben ik zondag ook op de beurs, zin in! (maar wel op benzine gok ik :roll: )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2015 09:13 #154305 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
Ja, verdamper heb je precies ingebouwd, zoals hij zat... Waarom niet even schoongemaakt, de rest van de moterruimte ziet er toch ook mooi uit... Zal wel meer over mij zeggen, dat ik me eraan stoor.
Het kan ook gewoon een massa probleem zijn, zou alle schroefdraden, oogjes en stekkertjes eens loshalen opschuren en - met contactspray vooraf - monteren.
Volvo's van de jaren zestig zijn super eenvoudig, hoe lang gaat zo'n OMVL eigenlijk mee, heeft deze onderhoud nodig ?.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2015 09:41 #154308 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
Ik zie twee afsluiters (elk met twee stekkers) en het veiligheidsrelais (op het beugeltje), dat is een normale opbouw die ik tot nu toe altijd zo bij mijn auto's tegengekomen ben.
Tevens is het zo, dat ik het afknijpen van luchtfilters om meer onderdruk te krijgen als symptoombestrijding zie, dat is uit eigen ervaring niet nodig.
Dat de doorlaat van TT gasstukken geen vernauwing van de luchtinlaat veroorzaken is een mythe. Het klopt weliswaar wel dat de diameter van het grote gat in het gasstuk bij deze niet kleiner is dan die van de carburateur, maar je hebt dan wel een venturi met verbindingsbuis midden in het gat de luchtstroom in de weg staan.
succes met het vinden van het probleem,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2015 10:41 #154313 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
Beste Merijn, een Tstuk met regelafsluiter naar TT gasstukken werkt niet, je moet bijde uitgangen van de OMVL verdamper gebruiken, voor ieder gasstuk een uitgang met daar tussen een regelafsluiter per gasstuk.
Dan zitten er op de OMVL verdamper twee regelschroeven een kleine en een grote schroef.
De kleine schroef is voor de choke, en die moet je wat verder opendraaien.
Als je nu de auto op contact zet moet je gas horen stromen dit kun je beter met twee man doen een die de auto op contact zet en een die luistert of dat er gas komt uit de verdamper.
Draai het schroefje niet te ver open anders verzuipt de motor in gas.
Eenmaal dat de motor loopt moet je met de grote schroef het stationair afstellen, de grote schroef verder uitdraaien geeft een versnelt lopen verder terug een langzamer.
Denk erom klein schroefje en groot schroefje beinvloeden elkaar dus als ja aan het kleine schroefje draait meot je ook kijken of dat je met de grote nog goed zit.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2015 10:54 #154314 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
Hoi Johan,

Je bedoelt dat Y-stuk waardoor ik maar een uitgang gebruikt van de verdamper? Dat is mij geadviseerd door Volvo-Lotte (en daar gekocht) je verliest er wel wat vermogen door, maar je hebt geen risico van een te arm mengsel op twee van de vier zuigers. Klopt dat? Of moet ik echt een andere opstelling maken met twee directe uitgangen naar de carbs met ieder een aparte stelschroef?

Ik ga eens alle contacten na lopen. De motorruimte is natuurlijk geverfd, dus wie weet is er een massa probleem. Ik heb gisteren gemeten tussen motorblok en verdamper, en ik meet wel massa. Maar is misschien niet genoeg?

De verdamper moet inderdaad nog schoongemaakt worden, Ed! Vorige week heb ik zelfs de rest van de motorruimte met een doekje weer schoongemaakt, dus ik houd het wel bij 8-) Hij was nog veel en veel smeriger, maar ik wilde ook niet met remmenreiniger de elektrische zaken en de pakkingen naar de knoppen helpen. Eerst maar eens kijken of ik hem werkend kan krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2015 11:14 - 25-09-2015 11:29 #154317 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
Blijft moeilijk te beoordelen aan de hand van de foto's.

Paar opmerkingen :

1) volgens voorschrift heb je 2 afsluiters (=solenoides) nodig : 1 bij de tank en 1 bij de verdamper. Een solenoide is niks anders dan een electromechanisch afsluitklepje.

Ik vermoed dat hier ooit een andere verdamper in gezeten heeft waarbij de solenoide niet direct op de verdamper zat, want er lijkt sowieso 1 meer dan noodzakelijk te zijn (bij het vloeistofreservoir linksboven op de 4e foto lijkt al een solenoide te zitten - die is overbodig omdat er al 1 direct op de OMVL zit, links voor). Is op zich geen probleem,

2) zoals Rudi al aan gaf zal het kastje op de bevestigingsbeugel inderdaad het veiligheids relais zijn,

3) het 2e kastje midden op de voorkant van de OMVL (waar naar ik aanneem onderaan de gas aanvoerleiding op uitkomt) hoeft geen afsluiter te zijn, maar kan een verwarmingspoeltje zijn - zit op mij AG-2000 ook,

4) de afstelprocedure vindt je hier : www.vogelsautogas.nl/documenten/Techniek...intenance_Manual.pdf op pagina 7

Hoe dan ook, of er nu wel of niet een solenoide te veel op zit, maakt niet uit - moet gewoon kunnen werken.

Dus zou ik eerst doen wat Ed en anderen al zeiden : op de foto's zie ik de nodige gecorrodeerde (massa) contacten - schoonmaken en de heleboel doormeten.

Zoals Johan stelt kun je beter beide uitgangen van de OMVL gebruiken ipv 1 met een Y-stuk, maar dat heeft meer met de uiteindelijke afstelling te maken, en zo ver ben je nog niet : eerst maar eens zien dat er daadwerkelijk gas uitkomt ......

Tot slot : om het bobinesignaal goed op te kunnen pikken zit de draad meestal strak om de bobinekabel heen gewikkeld over een lengte van een paar centimeter, en niet simpelweg in de lengte langs de bobinekabel geklemd. Omdat je eerder schreef dat je een nieuwe beter geisoleerde bobinekabel hebt (?), zou daar eventueel ook een probleem kunnen zijn .....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.