Geen gastoevoer naar carburateurs

Lees meer
24-09-2015 16:46 #154283 door Merijn Broeders
Geen gastoevoer naar carburateurs is gemaakt door Merijn Broeders
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs mijn motorblok vervangen in mijn Amazon voor een B18a met 2x SU HS6 (zie VA: motorrevisie goed begin')
Mijn vorige motor liep prima op LPG voordat hij de geest gaf en ben nu bezig de gasinstallatie weer werkend te krijgen. Ik heb 2 TinusTechniek gasmengstukken gekocht voor op de SU's. De verdampers is een OMVL R90E.

Ik heb de handleiding van Vogels gebruikt om de basisafstelling te verkrijgen. www.vogelsautogas.nl/documenten/ ... versie.pdf

Hij start echter niet op LPG en schakelt ook niet bij draaiende motor van benzine op LPG, dus kan niet eens aan het afstellen beginnen! Ik heb alle relais gecontroleerd door ze los te koppelen en er spanning op te zetten. Alle drie in de motorruimte op de verdamper klikken, de benzine afsluiter ook en die in de kofferbak bij de tank ook. Maar geen gas! Als ik de hoofdstelschroef tussen verdamper en carbs openschroef dan ruik ik ook geen gas. Er gaat een kabeltje naar de bobinekabel die met een huls om de kabel zit. Die pulskabel zit ook aangesloten. Ik heb wel de bougiekabels vervangen.
De tank zelf is voor 80% gevuld. Ik heb de dunne ronde Volvo-luchtfilters in chromen deksels.

Weet iemand wat er aan de hand is?

NB Ben voornemens om de motor zelf af te stellen met colortune. Iemand daar ervaring mee? Voor benzine gebruik ik het al, maar voor gas wil ik het ook zo doen om te bepalen of mijn mengsel te arm of te rijk staat. Ipv een CO-meter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2015 17:05 #154284 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
Even een stukje theorie ;)

je gasinstallatie werkt atmosferisch.
d.w.z. er wordt gas aangetrokken door de onderdruk van de motor , ( zuigende en persende werking van de zuigers).
Als je met dubbele carburateurs werkt wordt de inlaatdiameter verdubbeld , dit betekent dat de onderdruk is gehalveerd.
anders gezegd , hoe kleiner de inlaatdiameter hoe meer onderdruk
dan heb je de gasmengstukken van TT , deze hebben de volle doorlaatdiameter , andere gasmengstukken hebben een verkleinde doorlaat.
dan heb je ook nog sportfilters , dit geeft geen luchtweerstand.
het is hier en, en, en.
oorzaak van het niet lopen is m.i. problemen met je hardware zodat de motor geen gas kan aantrekken.

oplossing is ofwel het knijpen van de luchtfilters d.m.v. gedeeltelijk afplakken o.i.d. of een normaal luchtfilterhuis monteren,
waarschijnlijk zal je ook dan de luchtslang moeten knijpen.
andere oplossing is andere gasmengstukken met een verkleinde doorlaat waardoor meer onderdruk , is meer gas.

of.... weer terug naar enkele carburateur , dit zal je wel niet willen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2015 19:25 #154286 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
Problemen met onderdruk (dwz combinatie dubbele carbuarteur, open luchtfilters en type mengstuk) kunnen inderdaad slecht lopen verklaren, maar het probleem van Merijn lijkt mij toch iets anders :

Maar geen gas! Als ik de hoofdstelschroef tussen verdamper en carbs openschroef dan ruik ik ook geen gas


Er zou een probleem met éen van de twee gasafsluiters kunnen zijn, of de verdamper zelf). Dat ze 'klikken' wil niet per sé zeggen dat de afsluiters daadwerkelijk open zijn (hoewel dat natuurlijk wel zou moeten).

De benzine afsluiter is het niet : ook al zou die niet dicht gaan, moet de motor nog op LPG kunnen lopen (alleen wel heel onregelmatig).

Zou om te beginnen eerst maar eens controleren of er überhaupt vloeibaar gas aankomt bij de verdamper (dan weet je tenminste of de afsluiters open gaan) - in de buitenlucht even de aanvoerleiding op verdamper voorzichtig losdraaien - als het goed is hoor en ruik je al snel genoeg gas (en wil je die aansluiting maar wat graag als de sodemieter weer vastdraaien ;) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2015 19:37 #154288 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
Goedenavond! Dank voor jullie berichten. Klopt, ik krijg geen gas door de verdamper. Ik heb de gasleiding opengedraaid en zag, hoor en rook gelijk dat er gas uitspoot. Dus ik heb wel gas aan de voorzijde. Er zitten drie relais op de verdamper zelf. Ik weet niet waar deze allemaal voor dienen. Maar als inderdaad klikken niet een zekerheid is dat ze werken, hoe kan ik daar dan wel achter komen?

En kan het zo zijn dat het relais welke pas echt open klikt als er een puls van de bobine komt, die puls niet goed doorkrijgt? Dat de nieuwe bobinekabel beter geïsoleerd is en blijkbaar minder geschikt is?
Het gekke is dat de verdamper in werkende toestand is uitgebouwd en exact zo weer is ingebouwd.

Hoe nu verder?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2015 19:39 #154289 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
En René bedankt voor je theorieles, weer een stuk wijzer! :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2015 20:43 - 24-09-2015 23:43 #154292 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Geen gastoevoer naar carburateurs

Er zitten drie relais op de verdamper zelf


Heel bijzonder.

Ik heb nog nooit een OMVL R90E in m'n handen gehad, maar begrijp absoluut niet waarom er 3 relais op zitten (en waarom ze überhaupt op de verdamper zitten) - dus kan ik je daar niet mee helpen.

Ik heb een verdamper met één centraal LPG relais (dat niet op de verdamper zit, maar eigelijk overal geplaats kan worden - meestal in de buurt van de bobine om de draad met het bobinesignaal zo kort mogelijk te houden). Da's eigenlijk de enige configuratie die ik ooit tegengekomen ben (ongeacht merk verdamper).

Als ik het contact aanzet (op LPG) schakelt dat relais de LPG afsluiters open (1x bij tank, 1x bij verdamper) gedurende een aantal seconden. Zodoende krijg je een gaststoot die het starten moet vergemakkelijken. Tijdsduur is afhankelijk van het relais - zo'n 3 seconden - dat staat meestal op het relais zelf aangegeven. De benzineafsluiter wordt direct bekrachtigd - zonder relais - via de gas/benzine schakelaar.

Als na die 3 seconden de motor niet loopt (geen bobine signaal) worden de afsluiters weer afgesloten. Ik hoor dus ook maar één klik (want slechts één relais; afsluiters zelf hoor ik niet).

Hoe dan ook : er komt vloeibaar gas bij de verdamper aan, maar je motor wil niet lopen (niet starten, maar ook niet bij het op snelheid omschakelen van benzine naar gas). Niet willen starten is nog te verklaren als ie te weinig gas krijgt. Maar helemaal niets doen bij omschakelen van benzine naar gas (op snelheid ?) blijft zeer merkwaardig : dan loopt de motor en zou het relais (bij jou dus 3 ?) dus bekrachtigd moeten blijven, en dus moet er gas verdampen.

Heb je foto's van jouw OMVL installatie ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2015 22:34 #154296 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
Ik ben zaterdag met mijn 1800S op de beurs. Originele SU's, Tinus mengstukken, open Pipercross filters en de OMVL verdamper. Werkt prima. Ik heb eerst van alles geprobeerd met geknepen luchttoevoer, dat werkte niet. Je hebt best veel lucht nodig. Het gas wordt inderdaad door de mengstukken aangezogen, er wordt slechts een heel kleine overdruk geleverd door de verdamper.
De verdamper heeft een aantal afsluiters, daar zal iets niet goed mee zijn. Heb ik ook al gedoe mee gehad, gelukkig zijn ze wel te vervangen. Daarna heb ik in eerste instantie gewoon 12V erop gezet, zonder veiligheidsschakeling. Zodat je weet dat dat deel van de installatie werkt. En dat de verdamper niet veel te rijk of te arm staat. Daarna kun je verder gaan met afstellen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2015 23:36 #154297 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
Spraakverwarring ?

Als ik naar plaatjes van een OMVL R90E op het Internet kijk, zie ik maar één afsluiter (solenoid valve) en helemaal geen relais.

Uiteraard zitten er ook mengselstelschroeven op - bij OMVL 2 ipv 1 zoals bijsommige andere merken :




Precies zoals ik van een verdamper zou verwachten ...... dus niet "3 relais" of "een aantal afsluiters" ?????

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2015 23:48 #154298 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
ff off topic (althans voor dit probleem)
Rob

Ik heb een verdamper met één centraal LPG relais (dat niet op de verdamper zit, maar eigelijk overal geplaats kan worden - meestal in de buurt van de bobine om de draad met het bobinesignaal zo kort mogelijk te houden). Da's eigenlijk de enige configuratie die ik ooit tegengekomen ben (ongeacht merk verdamper).


Ik heb er een landi hartog verdamper in zitten (die heeft geen bobine signaal nodig) daar werkt de beveiliging via het vacuum van de motor. Dit ter leering ende vermaak.

Merijn:
Begin eerst eens te kijken of de relais die er zitten ook inderdaad aangestuurd worden (ff lampje(s) parallel op de relais en je ziet of er spanning aan komt)
Als dat t geval is kun je je gasleiding bij de verdamper weer los halen (eers ff je relais bij de gastank spanningsloos maken zodat je tank niet leeg loopt (ook beter voor je eigen veiligheid ;-) )

De relais/afsluiters kan je testen door er spanning op te zetten en ff te blazen , dan weet je zeker dat ze wel of niet werken.
suc6 met zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2015 00:11 #154299 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Geen gastoevoer naar carburateurs
Tja, zo zie je maar weer : Landi Hartog : wel van gehoord, maar ben ik nog nooit tegengekomen :)

Blijft het raadsel van de '3 relais' en 'aantal afsluiters' - vandaar mijn verzoek om foto's van de installatie .....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.