viscous fan

Lees meer
10-05-2016 11:49 - 10-05-2016 11:51 #160265 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic viscous fan
ik verwacht dat het geen probleem is als je 2 ventilatoren toepast: de één -voor de radiateur- elektrisch geschakeld met een thermostaatje en blazend; de originele -achter de radiateur- zuigend al dan niet met visco-koppeling.

de visco-koppeling die Volvo monteerde was overigens slechts bedoeld om de ventilator niet te snel te laten draaien bij hoge motortoerentallen. dit om motorvermogensverlies te beperken én omdat de ventilator boven een bepaald toerental toch niet noemenswaardig meer lucht gaat verplaatsen. dat je de ventilator dus met de hand kunt draaien klopt; de visco-koppeling is een soort slipkoppeling (toerentalbegrenzer).
het is dus geen inschakeling/toerenregelaar op basis van (motor-)temperatuur zoals menigeen denkt!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2016 13:27 #160268 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic viscous fan

Hans Latenstein schreef : ...de visco-koppeling is een soort slipkoppeling (toerentalbegrenzer). het is dus geen inschakeling/toerenregelaar op basis van (motor-)temperatuur zoals menigeen denkt!

Dat is ook de reden dat m.i. de enige effectieve oplossing voor de oververhitting een elektrische fan zal zijn, vooropgesteld dat de radiateur en de koelkanalen in de motor in gezonde staat zijn.
Als je de elektrische fan voor de radiateur plaatst, kan je de mechanische fan desgewenst laten zitten. Zo heb ik het ook al jaren in mijn Amazon. Voor de bediening van de fan heb ik gekozen voor een handmatige schakelaar op het dashboard ipv een thermostatisch geregeld exemplaar dat in de radiateur moet worden gemonteerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 09:51 #160297 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic viscous fan
Ja, alles is wel gezegd over de fan en elektrische fan, maar ..... Waarom geen oliekoeler plaatsen.
We zitten met ze allen - origineel - maar naar de watertemperatuur te staren, maar weten niks van de olie temp.
Met mijn 1800E zie ik dat de watertemp in hoge mate onveranderd blijft en dat bij (sub)maximale belasting juist de olietemp oploopt.
Ik ben van 'meten is weten'.
Overigens komen de meeste koelingsproblemen van een slechte radiator of een verkeerd of niet openende thermostaat.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 23:03 #160326 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic viscous fan
Een 3-laags (tropen-)radiator kan wellicht ook nog een optie zijn.
En in Ed z'n betoog over de olietemperatuur/oliekoeler zit natuurlijk ook wel wat!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
12-05-2016 07:24 #160331 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic viscous fan
Wat voor soort olie koeler heb je dan nodig en hoe word dat gemonteerd

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2016 15:15 - 12-05-2016 15:15 #160338 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic viscous fan

Willem van Weelderen schreef : Omdat mijn 245 automaat uit 1978 zomers met de caravan er achter in de file nogal warm wil lopen ben ik van plan om er een aisin viscous fan in te zetten.

Is windverplaatsing wel de hoofdoorzaak van het warmlopen?
Zoals eerder opgemerkt door Ed zou een goed onderhouden koelsysteem voor voldoende koeling moeten kunnen zorgen. Een wat oplopende temperatuur als je opeens op een file duikt is normaal en in mijn ogen geen probleem zolang je motor dan niet meteen gaat koken.
Natuurlijk kan een extra fan bij lagere snelheden in zo'n geval een uitkomst bieden.
Maar je zou ook nog naar twee andere zaken kunnen kijken:
- Is je waterpomp goed?
Als die versleten is, dan is het koelwater weliswaar "koud" maar is er te weinig stroming in het blok

- Wordt de motor daadwerkelijk warm?
Hier ben ik het met Ed eens, meten is weten. De originele temperatuursensor hoeft niet even nauwkeurig te zijn. In een B20 zit hij zelfs op de heetste plek dus lijkt het vaak heter dan het is. Ik weet niet hoe dat bij jouw blok (B21?) is.

Een oliekoeler is een leuke feature, maar ik denk dat je die voor je blok niet snel nodig hebt.
Als het goed is heeft je automaat die wel.
Je motor wil best wel warme olie en pas bij hoge belasting (circuit) zal hij te hoog worden.
Harde normcijfers heb ik helaas zo niet, maar die zijn vast te vinden.
Wederom in combinatie met meten. Maar wellicht zijn er anderen die een olietemperatuurmeter geïnstalleerd hebben en hier iets over kunnen zeggen bij normaal gebruik (met caravan).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
13-05-2016 07:19 #160346 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic viscous fan
Het hele koelsysteem heb ik vorig jaar helemaal gereinigd met een speciaal spul daarvoor, dus dat is wel in orde. Een nieuwe waterpomp kan ik nog proberen, misschien zoals je zegt kan die wat minder werken als dat ie moet doen, het is nog de originele pomp die er op zit.

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2016 02:31 #160362 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic viscous fan
Beste Willem, het goed schoonmaken van de pomp (waaier + huis) en een dunnere pakking er tussen kan veel doen. (komt er minder ruimte tussen waaier en het blok dus minder verlies).
Heb je ook al eens naar het type termosstaat gekeken, misschien bestaan er termosstaten die verder opengaan dus minder weerstand voor de pomp.
Oliekoeler heeft veel nut als je net als ik in een tropiesch land woont.
Ik heb een oliekoeler voor mijn radiator zitten.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2016 18:20 - 14-05-2016 18:29 #160379 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic viscous fan
Ja, dat zou ik ook doen, voor de radiator.
Kan in het midden, daar heb je de meeste ruimte en met slangen naar het oliefilter leiden.
Je hebt dan wel een olie/oliewisselaar nodig, zoals op de 142GL is gemonteerd.



De originele oliekoeler zonder slangen op deze plaats, dus achter het oliefilter, heeft wel eens tot lekkage en motorbrand geleid en daarom wordt dit niet meer door Volvo ondersteund...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2016 19:58 #160382 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic viscous fan

Johan Geers schreef : misschien bestaan er termosstaten die verder opengaan dus minder weerstand voor de pomp.

Die bestaan. Motorad maakt o.a. high performance thermostaten, zie ook dit topic . De vraag is alleen of ze een passend exemplaar hebben voor een Volvo 245. De 2034-160 zou volgens de applicatietabel niet bruikbaar zijn voor de Amazon, maar het tegendeel blijkt waar. Er is ook een 2034-180 (=82 gr.C.). Verkrijgbaar via o.a. eBay.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.