Aluminium Radiator

Lees meer
03-05-2015 16:47 #151033 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Ik zag penta ook al staan, maar passen die (of zitten die) op dezelfde plek als bij een normaal B20 blok?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2015 18:11 #151034 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Deze komt eraan om eens te proberen, lagere temperatuur (72C) en 50% grotere flow

www.amazon.com/gp/product/B000C5 ... UTF8&psc=1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2015 17:20 #151054 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aluminium Radiator
Omdat de verschillende genoemde bronnen in dit draadje elkaar tegenspreken over de thermostaattemperatuurverschillen (hoog scrabble gehalte ....) toch nog maar eens zitten grasduinen in de oude werkplaats bulletins, die op de club CD te vinden zijn.

In 1971 dachten ze er bij Volvo dit van :




Temperatuurverschillen begin openen - volledig open zijn dus groter dan ik veronderstelde, en bovendien is opmerkelijk :
- die van 77C heeft een verschil van 12C
- die van 82C en 92C hebben een verschil van 8C
- die van 77C en 82C zijn bij nagenoeg dezelfde temperatuur volledig open (89 resp 90C)

Conclusies zouden dus kunnen zijn :

a) in NL klimaat is 82C altijd goed, maar met een getunede motor is het wellicht wenselijk is om 'm iets eerder open te laten gaan - dan neem je 77C,
b) zowel jouw 77C als 82C thermostaten zijn niet goed meer, want zijn pas volledig open bij 98 C !

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2015 17:44 #151056 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Rob, wellicht is er ok weer een definitie voor volledig open en is het in mijn test misschien "overstrekt" oid. De nieuwe thermostaat was echt nieuw, de oude altijd in orde dus ik denk dat ze allebei goed zijn.
Het gaat met de maximale flow verkeerd en is het dus wachten op de high flow versie (die open meer in de buurt gaat komen van het rijden zonder thermostaat).

Groet

Arno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2015 18:21 #151057 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aluminium Radiator
Helemaal mee eens !

Die Volvo tabel is voor standaard configuraties; ik meen mij vaag te herinneren dat jouw blok 'licht' aangepast is :mrgreen: , en dan kan je bijzondere effecten verwachten :o

Testen, meten = weten, dus ben benieuwd naar de resultaten ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2015 19:42 #151060 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Aluminium Radiator

"Arno Pfennings" schreef:
Deze komt eraan om eens te proberen, lagere temperatuur (72C) en 50% grotere flow
www.amazon.com/gp/product/B000C5 ... UTF8&psc=1

Past niet op een B20 volgens de applicatietabel...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2015 19:52 #151061 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Op een andere site werd aangegeven dat die wel past...hoe dan ook...ik kan het over een tijdje live proberen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2015 20:53 #151065 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aluminium Radiator
Gert,

Blijft een interessant probleem; in dit kader zou het misschien interessant zijn om aan meneer Axelsson te vragen wat zij gedaan hebben om hun B20TC van voldoende koeling te voorzien ...

(natuurlijk is dit niet te vergelijken - het gaat immers om een compleet ander kopontwerp, ongetwijfeld met aangepaste koelkanalen. Maar wat mij wel opviel op de foto van de B20TC www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t...82d05cdb3416b44480cd is dat Axelsson cs volstaan met ..... een eenvoudige standaard 4-blads mechanische fan, bij een vermogen van 'slechts' 235 pk ..... Niet zichtbaar op de foto is of ze daarnaast nog andere koelvoorzieningen toepassen. Misschien oliekoeler, electrische waterpomp, electrische hulpventilator ?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2015 23:31 #151072 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Aluminium Radiator
Rob, het contact met Gunnar Axelsson hoeft niet noodzakelijkerwijs via mij te lopen. Iedereen kan hem bellen of mailen:

Gunnar Axelsson Engine Design, Birkavagen 26, SE-15241 Sodertalje, SWEDEN

Phone: ............................................+46(0)8 55015194
Fax:............................................... +46(0)8 55015194
E-mail:............................................ gax@telia.com
Web................................................. www.gax.se

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2015 02:44 #151073 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Aluminium Radiator
Arno , ik zou ook niet te laag gaan met de thermostaat temperatuur , of je moet graag bij de pomp staan.... (een koolproblemen willen krijgen , bougie warmer/kouder gaan zoeken enz...)

Een thermostaat van 82 zou t gewoon moeten kunnen koelen (en ja ok een nieuwe thermostaat kan kapot zijn)

Hoeveel toeren loop de motor bij je "highflow temperatuur probleem" ? Als je significant hogere toeren draait met jou aanpassingen dan bij een standaardblok zou de waterpomp misschien wel eens te veel toeren draaien om nog op een normale manier het water te verplaatsen in plaats van het te vermalen ;-) cavitatie...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.