viscous fan

Lees meer
14-05-2016 22:35 #160389 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic viscous fan
Maar zou het niet znvol zijn om je eerst eens af te vragen waarom een 245 met een caravan warm loopt. Al is het in de zomer en in de file. Mijn zwager had er in ieder geval nooit problemen mee.
Ga dus eerst een het systeem reinigen/ontkalken want een ventilatortje extra gaat dit niet definitief oplossen.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
18-05-2016 06:56 #160516 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic viscous fan
Is een elektrische fan van een volvo, weet niet welke, andersom te monteren zodat ie afzuigt?

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2016 12:33 #160528 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic viscous fan

Willem van Weelderen schreef : Is een elektrische fan van een volvo, weet niet welke, andersom te monteren zodat ie afzuigt?

In principe wordt het ventilatorwiel ontwikkeld voor OF blazen OF zuigen en is het rendement véél lager als ie andersom gebruikt wordt als waarvoor ie ontworpen is.
Er zijn wat aftermarket ventilatoren op de markt die blijkbaar voor zowel zuigen als blazen geschikt zijn maar ik hoor er ook nogal wat negatieve berichten over.

Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-05-2016 23:54 #160541 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic viscous fan
Dat wist ik niet en vind ik wel interessant. Hoe kan ik nu zien of ik een (beter) blazende of (beter) zuigende fan heb? Ik heb een after market ding dat volgens de instructies in beide richtingen kan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2016 08:09 #160543 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic viscous fan
Hoi Ivo,
Zover ik weet heeft ook een "draaibare" ventilator een "voorkeursrichting". Ik zou eens op de specs google-en. Ik heb mij hier een tijdje geleden eens in verdiept en ook de vakmensen (bouwers van ventilatiesystemen van gebouwen etc.) vertelden mij allemaal dat er altijd een meer efficiënte draairichting is of dat de ventilator in beide richtingen sub optimaal is. Maar zoals ik al zeg, het kan zijn dat de techniek mijn kennis van een jaartje geleden al achterhaald heeft.
Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.