Volvo 245 1976

Lees meer
26-04-2023 18:39 #202943 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Volvo 245 1976
Dimlicht doet het weer! Witte stekkerblokje dat aan het metalen blokrelais vastzit ingespoten met contactspray en de pootjes vh relais opgeschuurd. Meteen alle zekeringen opgeschuurd en de pootjes vd zekeringkast. Ook de stekkers vh metalen relais rechts onder de motorkap er even in en uit gedrukt en daarna deed alles weer zoals het hoort. Quick fix, deze keer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2023 18:31 - 03-05-2023 18:33 #203011 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Volvo 245 1976
Gisteren samen met Timen bezig geweest om de techniek weer op punt te krijgen: distributie+spanrol vervangen, kleppen gesteld (1 nieuw plaatje van cil 1 uitlaat; was 355 nu 350 mm erin), nieuwe nokkenaskeerring, remvloeistof vervangen, differentieelolie vervangen, uitlaatrubber geplaatst ivm bonken uitlaat, automaatbakolie ververst. Al met al een vruchtbaar Volvo klus dagje.
Automaat schakelt hoorbaar beter.
Daarnaast is de lak weer optisch verfraaid door wat spuitwerk en is binnenkort de onderkant aan de beurt voor een extra beschermlaag. Alleen lukt het me nog niet om die verdraaide km-teller werkend te houden. Met de boormachine erop doet hij het een tijd goed, maar met overgang van eenheden naar tientallen stopt het vaak (niet altijd) en na de dagteller weer op nul gedrukt te hebben staakt hij ook vaak. Ik heb speciaal tandwielen vet besteld om het binnenwerk te smeren als laatste redmiddel. En anders moet ETS er maar naar kijken.
               
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2023 16:02 - 14-05-2023 16:04 #203181 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Volvo 245 1976
Weer wat klusje uitgevoerd aan de "Ouwe Blauwe" : speaker in het linkerportier werkend gekregen dmv aansluiting te vervangen en de de kapotte snelheidsmeter/km-teller vervangen door een werkend exemplaar. Bij mijn oude was de naald afgebroken. Nu doet alles het weer zoals het oorspronkelijk bedoeld is. Verder nog nieuwe knipperlicht glazen besteld bij de VKV magazijn. Nu alleen nog het onlangs aangeschafte hondenrek met hoofdsteun passend zien te krijgen in mijn auto. Er zitten in het dak bij mij geen gaten met draad waar het metalen plaatje waar het rek inhangt aan vast gebouw dient te worden. Ik vraag me dus af of dit wel gaat passen in mijn 245 uit 1976? (hondenrek komt uit een 245 van 1986).
Daarna natuurlijk een lekker proefritje gemaakt door het Sallandse land.               
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
14-05-2023 21:35 #203191 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Volvo 245 1976
Fijn dat je weer een werkende teller hebt!
Wat hondenrek betreft, ik heb er ook zo een (zonder de hoofd(en)steun, dat wel. Zat er al in, maar lijkt er ook al fabrieksvoorberid.
De boutgaten zaten dus wel in een 1976er, heb ja al goed gevoled/gekeken achter het 'plafond'?
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2023 22:08 - 14-05-2023 22:15 #203194 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Volvo 245 1976
Nog bedankt voor die teller Bart! 
Mbt boutgaten: ik heb gevoeld voor zo ver mogelijk, maar heb nog niets kunnen vinden. Er zitten bij mij wel blokjes aan het plafond geschroefd: waarschijnlijk voor een ander model hondenrek.
Misschien wil je mij een paar foto's sturen van waar bij jou de boutgaten zitten?Je hebt mijn mailadres.
Dan ik gerichter zoeken/vergelijken?
De metalen plaatjes op de foto die op het blauwe deksel liggen moeten in de gaten gebouw worden.
groet,
Pascal
     
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2023 20:36 #203213 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Volvo 245 1976
Ondertussen ben ik bezig om een onderspoiler in de juiste kleur te spuiten en daarna te monteren en de kapotte speakers in de voorportieren vervangen.
           
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
17-05-2023 23:38 #203214 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Volvo 245 1976
Graag gedaan, fijn dat je er tevreden mee bent!

Bijgaand ook foto van scharnier/boutgat en de stalen stang, met maatvoering. Is ca 6 inch afstand (wekten ze toen nog met imperiale maten, of is het toevallig een redeijk rond getal?
Als ik voel lijk er onder het plafonddoek rond de bout een verdiking te zitten. 
Het hondenrek stat/hangt redelijk loodrecht naar beneden tegen de achterbank aan. Mogelijk geeft dat ook nog een inidcatie.


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2023 10:05 - 18-05-2023 10:12 #203217 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Volvo 245 1976
Hallo Pascal,
Je kunt ook vrij makkelijk even kijken. Mijn ervaring is dat de hemel van een 245 (de mijne van 1982) heel makkelijk langs de randen lost te halen is en daarna net zo simpel weer te bevestigen.

Wat een prachtige 245. Dat doet me wat want mijn vader heeft jaren in exact dezelfde blauwe 245 rond gereden.

Succes!
Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2023 10:16 #203219 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Volvo 245 1976
Bedankt Koen, ja ik vind deze kleur ook erg mooi staan. We hebben ooit een Amazon '69 gehad in dezeMellanbla kleur. Mbt. de hemel verwijderen: ik heb al een stuk losgehaald idd  de rand is makkelijk weer terug te drukken met bijv. een plat plamuurmesje.
Bart wederom bedankt, ik zal jouw maten vergelijken met mijn plafond om te kijken of daar iets zit. 
Wordt vervolgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2023 14:21 #203221 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Volvo 245 1976
      Denkfout!
Ik heb achter het hemeltje gekeken er zaten echt geen gaten , dus heb ik ze gemaakt. Steunen eraan geschroefd en …..oeps! Het rek is met deze steunen niet op te hangen. De steunen hebben het gat niet aan de zijkant zitten. Ze komen van een 1986 240, misschien had Volvo het toen weer anders bedacht?
ik vrees dus dat ik andere steunen nodig heb.
Wie iets weet te liggen mag het zeggen. De rest vh voorwerk is klaar.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.