- Berichten: 74
Volvo 245 1976
- Pascal Kogelman
- Offline
- Senior lid
-
Ik had mijn 740 "Blue Monday" helemaal naar wens opgeknapt en verkocht, dus was het mogelijk mijn "droomauto" aan te schaffen. Deze 245 komt uit 1976, het tweede productiejaar vd 245, maar is van dec 1976 dus modeljaar 1977. Dat zijn qua roestpreventie en lakkwaliteit de mindere jaren geweest voor Volvo. Vanaf modeljaar '78 voerde de fabriek diverse verbeteringen in, vooral qua roestbescherming en lakkwaliteit. Mijn 245 is dan ook al eens gespoten.
Ik kwam de auto jaren geleden al op MP op het spoor, vond hem direct mooi maar had niet de middelen om hem aan te schaffen. De auto stond te koop in Utrecht en was van een fotograaf, deze heeft de auto uiteindelijk verkocht aan iemand uit Limburg. Tot mijn verbazing zag ik afgelopen zomer hier in het dorp deze blauwe 245 terug. Ik maakte een praatje met de eigenaar en die vertelde dat hij de auto net die dag uit Limburg opgehaald had. Tot mijn stomme verbazing bleek dat hij in hetzelfde dorp woonde, hemelsbreed 250 m bij mij vandaan! Ik heb hem gevraagd met mij contact op te nemen, mocht hij de auto ooit verkopen en we hebben telefoonnummers uitgewisseld. Maandenlang zag ik deze auto staan en soms rijden, totdat ik een maand geleden bericht kreeg dat deze auto in de verkoop ging, evenals zijn mooie V70 R Saffron.
Ik heb de deal gemaakt dat hij de auto voor mij vast wil houden totdat ik mijn 740 verkocht zou hebben. De eigenaar gunde mij die auto, omdat hij wist dat ik een liefhebber was.
Sinds gisteren heb ik de auto overgenomen. Het is een nette auto, maar niet perfect. Een mooie uitdaging om mee aan de slag te gaan.
De auto komt uit Zweden uit Sandviken volgens de Zweedse papieren die er bij zaten en is heeft daar al een motorswap gekregen naar een B230F motor en een AW71 uit een Volvo 740.
In 2017 is de auto naar Nederland gekomen, ingevoerd bij de RDW en er staat dan ook als 2.3 op kenteken.
In dec 2017 is er een Prins LPI-systeem ingebouwd met 2 tanks van elk 50 liter. Dit zorgt voor een actieradius van dik 600 km op lpg. Er is een onderbouwtank onder het smokkelluik gebouwd en een staande ringtank op de plaats vh reservewiel. Dus een vlakke laadvloer en geen verlies van bagageruimte. De auto is rondom iets verlaagd dmv verlaginsgveren, wat het weggedrag ten goede komt.
Het interieur is een erg fraai blauw Pullman interieur. De achterste ramen zijn geblindeerd door donkere folie, die begint los te laten op sommige plaatsen. ik weet nog niet of ik die laat zitten/herstellen. Verder wat leuke opties zoals: oranje markeerverlichting een achterspoiler om de achterruit langer schoon te houden en verchroomd dakrek. Tot slot de zeldzame Volvo Penta velgen.
Voorlopig ga ik de auto eerst netjes maken, rijden en genieten. ik heb al een lijstje met to do punten daar ga ik het komende jaar rustig mee aan de slag.
Ik moet zeggen: het rijdt vorstelijk voor zo'n baksteen!
groet,
Kogelman
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Offline
- Senior lid
-
- Berichten: 74
Voorlopig kan het Zweedse staal er weer tegen.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Offline
- Elite-lid
-
- Berichten: 299
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Offline
- Elite-lid
-
- Berichten: 173
Vriendelijke Groeten Albert
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Offline
- Elite-lid
-
- Berichten: 173
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Offline
- Senior lid
-
- Berichten: 74
Bedankt!
De onderkanten van mijn Volvo’s behandel ik altijd met Dinitrol Metallic, dus dat gaat goed komen. Verder zijn de auto’s vandaag getaxeerd door een lid vd technische commissie vd VKV. Hij attendeerde mij erop om mijn dagelijkse Volvo 940 TI ook te taxeren (laatste taxatie was 6 jaar geleden), dus die ook meteen meegenomen.
Nu kunnen de auto’s met een geruster gevoel het verkeer in en langs de straten geparkeerd worden.
De detailing beurt heeft zijn vruchten afgeworpen: regen en vuil hebben voorlopig geen vat op de lak.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Offline
- Elite-lid
-
- Berichten: 173
Gr. Albert
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Offline
- Senior lid
-
- Berichten: 74
Roest wordt mooi omgezet in zwart metaal. De dorpels eerst leeg geblazen met perslucht en uitgezogen met een stofzuiger kwam een half Zweeds bos uit. Daarna volgespoten met Fluid Film met een lange nozzle via de doppen.
Ook de rubbers onder de pootjes vh dakrek vervangen door stukken uit een oude binnenband van een fiets. De oude stukken waren helemaal verhard waardoor er water onder kon komen. Alles lekker in de Fluid Film gezet, zodat er geen water meer bij komt en daarna het dakrek weer op het dak geschroefd.
Ondertussen zijn de Volvo 's getaxeerd, geeft altijd een veilig gevoel dat in geval van een calamiteit je niet met lege handen komt te staan. Morgen naar de LPG-specialist voor een nieuw gasfiltertje en afstelling controleren en dan is dat ook weer klaar. Daarna het lijstje met technische zaken afwerken en dan kan hij weer een hele tijd mee.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Offline
- Senior lid
-
- Berichten: 74

Ook heeft de specialist mbv de laptop het stationair toerental afgesteld, omdat de motor pendelde bij stationair lopen op gas.
Raar gezicht: een oude Volvo uit 1976 aan de laptop hangen en waarbij met een druk op het toetsenbord de injectordruk verhoogd kan worden.
Al met al loopt hij nu weer zoals het hoort op beide brandstoffen.
Nieuwe uitdaging: het dimlicht is er mee gestopt. Alle verlichting doet het gewoon (stadslicht, grootlicht, knipperlicht etc.) maar op welke stand ik de draaiknop ook zet: opeens geen dimlicht meer uit de ronde koplampen.
Ik vermoed dat een relais de veroorzaker is. Maar welke en waar zit deze? Er hangen veel relais te bungelen aan hun draad boven de schopplaat boven de motorkapontgrendeling. Na de motor- en automaatbak ombouw heeft men er blijkbaar voor gekozen daar
de relais te plaatsen, i.p.v. in een nette relaisbak.
Daarnaast is er nog een "vergeten-lampen-uit-te-doen-verklikkertje", waarvan ik het bestaan niet wist opeens gaan zoemen. Erg irritant, te meer omdat deze ook zoemt als de lampen nog aan staan.
Om van dat constante gezoem af te zijn, heb ik er maar een stekkertje van dat relais er uitgetrokken.
Moet ook nog naar gekeken worden. Kortom: er is altijd iets te doen bij die oude Volvo's!
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.