Amazon B18 uit '63

  • Mattijs van Biesen (GAST)
  • Mattijs van Biesen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
26-08-2019 12:04 #184908 door Mattijs van Biesen (GAST)
Beantwoord door Mattijs van Biesen (GAST) in topic Amazon B18 uit '63
excuus Ed, ik zie uw berichtje nu pas! het olielekkage probleem was vooral de voorste keerring, achter is het een minimale druppel. Is het veel werk achter te vervangen? bak eruit en dan karter eraf?

Ik heb nog wat meer problemen gehad de afgelopen maanden, ik loop weer lekker achter! ik zal even weer een update maken!

Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mattijs van Biesen (GAST)
  • Mattijs van Biesen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
26-08-2019 12:43 - 26-08-2019 12:44 #184909 door Mattijs van Biesen (GAST)
Beantwoord door Mattijs van Biesen (GAST) in topic Amazon B18 uit '63
oke, misschien wat overdreven, ik heb 1 probleempje gehad, wat uiteindelijk meeviel!

was hier al wat eerder ook al een topic over, waar ik had gereageerd, maar ik had op de snelweg uit het niets op eens last van een luid tikkend geluid. Voordat ik naar de vluchtstrook kon, was het al te laat... geen vermogen, viel direct uit na koppelen en startte niet meer. ANWB gebeld, altijd weer goeie service, kleppendeksel eraf en draaien aan de krukas... maar de kleppen deden niet mee...

Distributie aan gort dus, dat was wel duidelijk! dit soort momenten was ik blij dat ik een oudje rijd, waarbij de kleppen de zuigers niet raakte. alsnog gecheckt met endoscoop, maar de zuigers zagen er van boven onbeschadigd uit.

olie eruit, en daar kwam al het gruis al (inclusief trouwens het missende brokstuk van de stroomverdelervoet!).

Bijlage:

Bijlage:



toen vooraan alles losgehaald en de geur die eraf kwam zei eigenlijk al genoeg. heel apart:

Bijlage:

Bijlage:


Nieuw distributie setje was alweer besteld (origineel fiber, ik heb ergens het vermoeden dat ze dit materiaal met een reden hebben gekozen) en de grote schoonmaak kon beginnen! blok zo hoog mogelijk getild en karter eraf gehaald, incl. oliepomp:

Bijlage:

Bijlage:


Het gruis zat overal... ook in de oliepomp, die inmiddels ook te veel speling had, die ook maar gelijk vervangen.

Bijlage:


Daarna alles weer in elkaar, nog flink wat gedoe gehad met de waterpomp, want ik heb nog steeds het idee dat het een gelegenheidscombinatie is van B20 A,B en E onderdelen... maargoed, dat is voor een ander keertje!

daarna liep ie weer als een zonnetje! en een stuk stiller ook!



jeej!

Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2019 00:44 #184926 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Amazon B18 uit '63
Of je hebt een waterpomp uit dit onderwerp www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/23873-v...-waterpomp-problemen

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mattijs van Biesen (GAST)
  • Mattijs van Biesen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
27-08-2019 09:29 - 27-08-2019 09:30 #184934 door Mattijs van Biesen (GAST)
Beantwoord door Mattijs van Biesen (GAST) in topic Amazon B18 uit '63
oei, dat is een serieus probleem! dit probleem heb ik gelukkig niet ondervonden.

Bij mij was het sukkelen met de rubbers die bovenop zaten... hoeveel mm ze moesten zijn, aangezien ik niet wist wat voor blok het was en dus ook de hoogte van de koppakking niet wist. uiteindelijk met de goede montageuitleg is het mij gelukt. het monteren van een waterpomp is ook niet het simpelste haha!

Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2019 10:00 #184935 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon B18 uit '63
De B18 heeft vilten oliekeerringen, op zich is het niet moeilijk om de achterste te vervangen, wel belangrijk is om de carterpan achter iets te laten zakken, door de boutjes allemaal los te draaien, zodat je het nieuwe deksel met nieuwe oliekeerring mooi centraal kan monteren

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mattijs van Biesen (GAST)
  • Mattijs van Biesen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
27-08-2019 10:27 #184937 door Mattijs van Biesen (GAST)
Beantwoord door Mattijs van Biesen (GAST) in topic Amazon B18 uit '63
Een ander euvel wat ik tegen ben gekomen met deze warme dagen:

Toen ik de distributie los had gehaald en uiteraard de radiator uitgebouwd had, leek het mij slim om direct ook de thermostaat te vervangen. echter bleek er geen in te zitten, enkel een flinke dot vloeibare pakking (wonder dat deze niet lekte trouwens...).

Ik er een nieuwe ingezet die voor een B20 bedoeld was (82° als ik het mij goed herinner). alleen toen ik het blok langzaam liet warmlopen en even een flink rondje had gereden (zit een systeem op zonder reservoir) bleef het motorblok op het tweede witte streepje staan:

Bijlage:


nou maakte ik mij zorgen dat dit te warm is, aangezien ik iedereen hoor praten hier over dat de temperatuurmeter altijd mooi in het midden blijft tijdens deze zomer. dus ik op onderzoek uit! nou blijk ik dus een ander soort temperatuurmeter te hebben, waarbij 100°C voorbij het derde groene vlak zit.

Bijlage:

(Zie de indicaties bovenaan de meter waar 60,80,100 staan)

Ik zit dus met deze thermostaat rond de 82°C. ik heb voor de zekerheid tijdens
Is dit voor deze temperatuurmeter een normale indicatie of heb ik een verkeerde thermostaat?

ik heb nu de thermostaat eruit gehaald en leeg geplaatst, aangezien ik met deze temperaturen ik geen risico wil nemen, maar ideaal is anders.
Ik zat zelf te denken aan de thermostaat van 77°C te kopen, maar heeft iemand hier ervaring of advies mee?

Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mattijs van Biesen (GAST)
  • Mattijs van Biesen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
27-08-2019 10:28 #184938 door Mattijs van Biesen (GAST)
Beantwoord door Mattijs van Biesen (GAST) in topic Amazon B18 uit '63
ah, klinkt niet te moeilijk! dan ga ik dat ook doen! bedankt voor de uitleg.

Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2019 12:46 - 27-08-2019 12:53 #184940 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Amazon B18 uit '63
Als je radiator en thermostaat doen wat ze moeten doen, geeft 82 graden geen enkel probleem. Het is de meeste gebruikte waarde in Nederlandse Amazons. In Scandinavië is 88 graden gebruikelijk.
De temperatuurmeter meet op zo ongeveer het heetste punt van de motor, bovenop de cilinderkop, zelfs als de meter wat verder uitslaat heb je nog reserve.

Op zich is het met modern verkeer, filerijden en drukke steden, wel slim om een radiator met extra capaciteit (drie rijen zogenaamde tropenradiator) te monteren. Die koelt ook bij lage snelheden beter. Onder andere te koop bij het VKV, maar je lokale radiatorenfabriekje kan je ook helpen. Een elektrische fan (bij)plaatsen, al dan niet met thermoschakelaar kan ook een goed idee zijn.

Zonder thermostaat rijden, betekent dat het lang duurt voor je motor en ook de olie op temperatuur is. Bij minder tropische temperaturen komt de motor zelfs helemaal niet fatsoenlijk op temperatuur. Dat is slecht voor je motor, zeker bij hogere snelheden.
Koelere thermostaat kan (ik heb wel met een van 75 gereden, overigens ook met 88), maar ook die heeft als nadeel dat de werktemperatuur in kouder weer achterblijft, dat leidt tot extra motorslijtage.

Over het algemeen is de temperatuurmeter zacht gezegd niet het meest betrouwbare instrument in een Amazon. Hij geeft een indicatie, maar zeker geen betrouwbare waarde. Zie de tientallen topics hierover op het forum.

Je zou eens met een infrarood meter de motor kunnen meten, dan zul je zien dat het meestal wel meevalt met de vermeende oververhitting. Zelfs als de temperatuurmeter voorbij het witte blokje komt (soms in stadsverkeer, soms na het afzetten van het contact) is er nog geen sprake van een kokende motor.
Infrarood meting geeft uitsluitsel over de echte temperatuur. Je kunt ook een wat exactere temperatuurmeter kopen met gradenindeling en die als extra instrument plaatsen.

Ondanks alle geklaag over (te) warm lopende motoren op dit forum hoor je maar heel weinig mensen die daadwerkelijk een kokende B18 of B20 hebben gehad. Meestal is het probleem de temperatuurmeter die wat fantasievol aanwijst. Een gietijzeren blok kan een werktemperatuur van boven de 90 graden prima aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mattijs van Biesen (GAST)
  • Mattijs van Biesen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
27-08-2019 13:30 #184941 door Mattijs van Biesen (GAST)
Beantwoord door Mattijs van Biesen (GAST) in topic Amazon B18 uit '63
Duidelijk en helder antwoord! dank Rudolf!
Het blijft inderdaad een indicatie op één punt in het blok, dus marge zal er zeker zijn. ik ga sowieso een thermostaat kopen, denk nog wel de 77°C en zo'n tropen radiator lijkt mij ook geen slecht plan! ga ik ook een investering in doen! dan maar eens kijken hoe het loopt!

Ik rij er dagelijks zo'n 90 km mee rond rotterdam, dus genoeg files, maar daar heeft ie dan weer geen last van warm worden, enkel als ik boven de 90/100 km per uur wil rijden gaat het oplopen.

Ik weet wat mij te doen staat! nogmaals bedankt!

Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2019 01:14 #184948 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Amazon B18 uit '63
Beste Mattijs, ik rijdt met een 77gr termosstaat maar dat is in de Filippijnen, daar is het altijd warm.
De ventielator zorgt ook voor koeling rond de motor in een warm land als de Filipijnen is dat minder als b.v. Nederland.
Dus de 82gr is voor Nederlend de beste keuze.
In een Volvo penta, zijn ook B20/18 motoren zit zelfs 60 of 65 gr, dit omdat daar helemaal geen rijwind koeling aanwezig is.
En de meter geeft de koelwater tempratuur aan niet de motor temperatuur, koelwater is altijd lager dan motortemperatuur.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.