Welkom, Bezoeker
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp Amazon B18 uit '63

Amazon B18 uit '63 01 okt 2018 12:46 #179465

  • S. Simon (GAST)
  • S. Simon (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 605
Ik heb de pomp op het binnen-spatbord onder de motorkap zitten naast de carburateur (al 25 jaar in de Amazon en 5 jaar in de 343) vind ik wel zo gemakkelijk en er komt geen straatvuil tegenaan..
Voordeel van een elektrische pomp is dat de motor sneller start en niet eerst lang gestart moet worden om de vlotterkamer vol te krijgen via het draaien van de motor.
Het elektrische motortje maakt een ander geluid als de vlotterkamer vol is en het is bijna instant starten.
Laast bewerkt: door S. Simon (GAST).

Amazon B18 uit '63 01 okt 2018 13:14 #179467

  • Serge van Ruyssevelt
  • Serge van Ruyssevelt's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 228
Simon Ik heb (had) deze ook in mijn Amazon op het rechter binnen scherm gemonteerd op rubber voor het trilgeluid maar ben na de 3e pomp toch terug op een
mechanische gegaan, pompjes werden warm en hielden er mee op laten afkoelen en ze werken weer maar onderweg is dat niet zo leuk

misschien dat ik nog wel eens terug probeer met eentje vlak achter de tank , want als de motor heel warm was/is , was het makkelijker starten met de elektrische pomp
ook een verborgen schakelaar is een klein anti diefstal
Life is fine in Hungary and to be the only Amazon Combi


1991 trabant combi
1965 Amazon combi
1965 duett
1957 pv444 LS
1956 chevrolet Bel air 2dr http
1956 Chevrolet Nomad (needs full resto)

Amazon B18 uit '63 01 okt 2018 21:53 #179474

  • D. Spieard
  • D. Spieard's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 185
Heb zelf een elektrische hardi pomp met filter onder de motorkap geplaatst.
Bevalt uitstekend
Bijlagen:

Amazon B18 uit '63 01 okt 2018 21:56 #179475

  • D. Spieard
  • D. Spieard's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 185
Bijlagen:

Amazon B18 uit '63 02 okt 2018 01:27 #179478

  • Johan Geers
  • Johan Geers's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2063
Ik heb hem bij mij in de beurt van de tank na het filter.
En dat is ook het beste voor de pomp korte aanzuigleiding.
zie ook forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=66943

m.vr.gr.

Johan Geers

Amazon B18 uit '63 10 nov 2018 08:46 #180227

  • Renee Renee
  • Renee Renee's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
Hé, wat een gave Amazon heb je op de kop getikt, mooi projectje. Lijkt goed te behappen.
En zo'n vader is natuurlijk goud waard, leuk om je passie te kunnen delen.
Veel succes met deze knappe bolide!

Amazon B18 uit '63 21 nov 2018 13:50 #180421

  • Mattijs
  • Mattijs's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
@ renée: Dankje, dat gaat wel goed komen! ik blijf m zolang mogelijk rijden totdat er echte grote aanpassingen moeten gebeuren.

Zo, drukke periode achter de rug, nu weer even tijd om wat te schrijven! waar waren we... oja benzinepomp!

Iedereen bedankt voor de reacties! voor nu rijd ik met een nieuwe mechanische pomp die het voortreffelijk doet!



De oude had alweer een tijdje drooggedraaid, dus daar was niets meer van over helaas... direct ook eens goed naar die zijde van de motorruimte gekeken en veel overbodige elektra gevonden (waarschijnlijk voor een tweetal verstralers). Dit allemaal verwijderd en een beetje schoongemaakt. hieronder de vóór en na te zien, waarbij ik ook de magneetklep voor de benzine zo dicht mogelijk bij de carb heb verplaatst:





Na dit gedaan te hebben liep het geheel vrij prima op zowel gas als benzine! alleen bleek de choke niet te werken.... het probleem zat helaas in de carburateur ipv de kabel, dus dit was nog wel een todo! hier kom ik later op terug!

De achterbak was nu compleet met tank, maar kaal. Dus een beetje aankleding kon geen kwaad! Ook meteen de achterklep goed aangepakt en bekleding in gestopt! (helaas geen foto van nog):





gebruik gemaakt van hydrofobisch dempende matten die gemakkelijk eruit te halen zijn, zodat ik het allemaal nog kan bekijken :)




Perfect wordt ie zeker niet, maar een beetje netjes kan geen kwaad!
Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Fiat 126p '85
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Amazon B18 uit '63 21 nov 2018 14:23 #180423

  • Mattijs
  • Mattijs's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
Hierna was het tijd voor de grote rit naar het "noorden". Den haag wel te verstaan, waar ik woon en werk :)



± 250 km waarbij ik de eerste 100 km op benzine heb gereden en daarna overgeschakeld ben naar gas. Beide systemen werken prima als de motor warm is. ik vermoed dat ik op benzine continue op choke rijd, aangezien de choke niet reageert, dus dat kan nog wel iets zuiniger. Gas daarentegen liep keurig, ik haalde 1 op 7 via mijn dagteller (waarbij de snelheidsmeter 10 km minder aangeeft, dus hoe zuiver die is is de vraag)... Gelukkig ken ik een bedrijf in Rotterdam waar je voor 2 tientjes je gas af kan laten stellen en er meteen het systeem wordt gecontroleerd! dat maar direct laten doen!
Bleek dat hij veel te arm stond en dat dit gecompenseerd was met een hoger stationair. Ook bleek ik een lekkende voetpakking van de carburateur te hebben (wat misschien met elkaar samen hangt naar mijn mening). De man had m afgesteld en hij liep op gas als een naaimachientje! later nog via GPS het gebruik gecheckt en na een gastankleegmakende rit haalde ik 1 op 10 (!!) ik kan het nog steeds niet echt geloven... maar ik ga het in de gaten houden (veel variabelen, moeilijk om eenduidige antwoorden te genereren).

Misschien voel je hem al aankomen. op gas reed ie als een zonnetje, maar benzine.... koud was te doen, ik kon de wagen er mee starten en naar de snelweg mee rijden, maar voor hogere snelheden of warmer blok moest ik toch snel overschakelen op gas... dat beviel mij niet! ook om het idee dat als mijn gas echt op was, ik dus niet verder kon (kon uiteindelijk wel, maar niet met een knorrende motor, eerder een heimachine zonder ritmegevoel...). Dus snel een carburateur revisie setje besteld en nieuwe choke kabel.

Bij het demonteren van de carb was het al duidelijk waar het lek vandaan kwam, uiteindelijk zaten er 6 (!) pakkingen tussen carb en spruitstuk... op de foto zaten enkele nog vast op de hitteplaat en carb zelf:



Carb reviseren had ik gelukkig al vaker gedaan bij mijn panda, dit was dus niet de eerste keer en het systeem van een stromberg carb was ik ook wel bekend mee dus ik ging de uitdaging aan! Al snel was duidelijk dat de gasklep speling had, maar de choke bediening was volledig dichtgekoekt en de pakking die ik bij het revisie setje kreeg was niet te vinden in de carb zelf... ook was het ophangbeugeltje van het vlotter hing nog maar op 1 klinknageltje, dus die maar eerst vastgemaakt:



Daarna begonnen met het uitboren/uitslaan van de bestaande glijlagers/busjes van de gasklep. Het eruit halen verliep goed, het uitboren van een busje verliep wat stroef en na het inpersen van het nieuwe busje werd het wel duidelijk... het gat waar de bus in zat liep niet evenwijdig met de andere kant van de behuizing... na dit proberen te fixen door langzaam de oude gasklepas met poetspomade uit te schuren, klapte de oude gasklephuis om en sloeg de gehele carb om in de bankschroef. Dit was het moment dat wij besloten om hier zelf niet verder aan te werken en een kenner op te zoeken...

Vkv depot, nordicar en scandcar gebeld of er nog mogelijkheden waren en Scandcar gaf aan: joh, kom even langs, kijken wij er samen naar. Dus zo gezegd zo gedaan, daar langs gegaan en zij hadden een specialist die voor hen de carburateurs reviseerde en die zou hier wel naar kijken. Ook kregen we een ruilcarburateur van een B18 mee, zodat ik nog wel verder kon rijden! Vond ik een hele fijne service! erg netjes!

Sindsdien "wacht" ik op mijn B20 carb en rij ik met een B18 carb. deze carburateur was letterlijk plug&play. erop zetten en ik kon er meteen mee wegrijden op gas en benzine! wel nog wat rijk, maar beter te rijk dan te arm! het fijne afstellen ga ik pas weer doen als ik de oude carburateur terug heb :)

De arm op de B18 carb verschilt wat van de B20, hierdoor is de gaspedaalslag een beetje veranderd in een aan/uit knop en heb ik het gevoel dat ik met volgas, eigenlijk halfgas rijd. grappig als je bedenkt dat de behuizingen/doorlaat in feite hetzelfde zijn! Ik ben er in ieder geval enorm mee geholpen :) ode aan scandcar!
Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Fiat 126p '85
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Amazon B18 uit '63 21 nov 2018 14:36 #180424

  • Mattijs
  • Mattijs's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
EEEENNNN we zijn nog niet klaar!

Na ongeveer 2000 km verder merkte ik al snel dat het schakelen steeds moeilijker ging, ik vreesde voor de koppeling zelf maar na een weekend stilstaan bleek dat ik een vloeistofgestuurde koppelingspedaal had die zonder vloeistof zat!
Bijgevuld en toen deed ie het weer prima, dus meteen maar alles gecheckt en bleek dat hij bij de pedaalcilinder in de wagen lekte. het lakwerk er omheen bleek niet aangetast dus dit was iets recents gelukkig. Pedaalcilinder vervangen en het systeem maar meteen volledig voorzien van nieuwe DOT4 en toen was alles weer lekdicht! Als bijkomend voordeel kwam ik er bij het eraf gooien van mijn voorwiel dat ik schijfremmen vóór had! ook weer fijn om te weten.



Helaas heb ik ook nog vervelend nieuws, mijn chromen sierring van mijn linkerachterwiel heeft op een ochtend naar mijn werk het hazenpad genomen... helaas heb ik hem niet meer terug kunnen vinden maar ik vermoed ergens rond knooppunt Ridderkerk... Hierdoor heb ik genadeloos al zijn vriendjes ook maar in het gevang gehouden, wat resulteert in een vrij stoere uitstraling al zeg ik het zelf:



Tenslotte sluit ik deze mega update van 3 berichten lang met mooi nieuws. Om de amazon all-risk te verzekeren moest er een taxatie plaatsvinden, gelukkig via de vereniging was dit niet duur en zeer snel te regelen. Bij de beste man nog heel wat tips kunnen krijgen over puntjes waar ik nog naar moet kijken ed. en hij heeft de wagen getaxeerd op 5.000 euro :) dit betekend dat er de komende jaar nog wel wat in de amazon geïnvesteerd zal worden!

ZO, klaar :) ben benieuwd naar jullie reacties! haha
Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Fiat 126p '85
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3