Amazon B18 uit '63

  • Mattijs van Biesen (GAST)
  • Mattijs van Biesen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
12-09-2018 21:55 #179015 door Mattijs van Biesen (GAST)
Amazon B18 uit '63 is gemaakt door Mattijs van Biesen (GAST)
Hallo volvo fanaten,

Laat ik mijzelf even kort voorstellen: Ik ben Mattijs v. Biesen, 28 jaar, woon in Den haag en werk als Product engineer bij Quooker.
Via de Buurman van mijn ouders ben ik aan een Amazon 131( corrigeer mij als ik het mis heb...) gekomen.
Zelf ben ik graag met auto's bezig, waarbij ik met een paar vrienden een loods heb met alle gemakken van dien. Mijn wagenpark varieert en wisselt nogal, waarbij de Amazon toch wel als dagelijks gebruikt gaat worden. Verder houd ik mij bezig met autoslalom (WIMEDO) in lelystad. Dit is een klein groepje auto enthousiastelingen die in het weekend hun wagens en vooral zichzelf op de proef stellen door een bochtig circuit te meesteren in tijd.

Maar genoeg over mij, de Amazon:

Bijlage:


Ik heb hem voor een vriendenprijsje over kunnen nemen en is een Amazon met een (beetje) werk. Hij rijd op LPG en heeft nog geen APK.
De wagen is in 1993 geïmporteerd en zal denk ik toen gerestaureerd zijn. voor zover ik kan zien met flink wat plamuur en flink wat gelas. Al met al niet moeders mooiste meer, maar de bodem is wel gewoon hard. Hij is toen door een bevriende garagist nagekeken en wat er aan gedaan moest worden voor APK waren achterremmen, achterbanden, benzinetank (die lag eruit wegens roest) en achteruitrijlicht die het niet deed. dat vond ik aannemelijk en ging het avontuur aan!

Mijn intentie is dus zoals eerder gezegd om er dagelijks mee te gaan rijden. Er zit een B20 blok in ipv een B18 en is alles behalve origineel... dus hier ga ik ook niet mijn best op doen.
Ik zal hier mijn voortgang bijhouden wat betreft deze wagen en hoor graag jullie meningen, tips en natuurlijk leuke verhalen :) zal ook zeker enkele evenementen bezoeken!

Hier nog enkele foto's die ik tijdens de koop van de grijze muis heb gemaakt:

Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:

Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mattijs van Biesen (GAST)
  • Mattijs van Biesen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
12-09-2018 22:00 #179016 door Mattijs van Biesen (GAST)
Beantwoord door Mattijs van Biesen (GAST) in topic Amazon B18 uit '63
Hier nog meer foto's:

Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:


Zoals te zien is is het plamuur, en misschien ook roest onde het plamuur, zich los aan het maken... kijken hoe we dat gaan oplossen!

Afgelopen weekend een Benzinetank bij een clubgenoot (Arco) opgehaald om deze te gaan gebruiken als vervanging van de huidige!

Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mattijs van Biesen (GAST)
  • Mattijs van Biesen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
12-09-2018 22:12 - 12-09-2018 22:14 #179017 door Mattijs van Biesen (GAST)
Beantwoord door Mattijs van Biesen (GAST) in topic Amazon B18 uit '63
En dat weekend natuurlijk niet stil kunnen zitten, dus samen met mijn vader meteen begonnen aan de amazon!
Toen ik de Amazon kocht, had ik hem bij mijn ouders laten staan vanwege het niet mogen rijden op de weg, daardoor was mijn vader op hol geslagen met poetsdoek en commandant en was niet van de wagen af te slaan voordat hij weer glimde als nooit tevoren. Hieronder het resultaat:

Bijlage:

Bijlage:


De APK zal ik dan ook bij mijn ouders gaan regelen, dus tot die tijd zal ik er vooral in de weekenden aan werken, waaronder afgelopen weekend!
Direct de tank van Arco schoon zitten maken, hier zat nog wel een beetje vliegroest in en de plaats waar de tank in moet ook direct schoongemaakt, ontroest, behandeld en opnieuw gespoten.
Ik ga ook opzoek naar een strip hydrofobisch pakkingsmateriaal dat ik tussen de tank en carrosserie ga plaatsen... vind het maar niks zo koud op elkaar... of hoort hier ook wat tussen?? ik hoor het graag wat jullie allemaal hebben gedaan :).

Bijlage:

Bijlage:


Voor de rest kwam ik erachter dat de elektra vreselijk gebeund is, wel overal nieuwe bedrading, maar de befaamde kroonsteen schitterde hier toch wel in getale... dit ook meteen aangepakt door in ieder geval voor nu alles te solderen en goed te isoleren. hierna was het achteruitrijlicht ook weer actief! toch niet voor niets.
Het achterkleprubber bestond uit 3 delen en heb ik ook maar meteen een nieuwe voor besteld, samen met wat achterlicht rubbers. En ben ik het weekend geëindigd met het ontdoen van kitresten en roest onder de rand van de oude achterkleprubber.

wordt vervolgd!

Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2018 23:27 #179064 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Amazon B18 uit '63
Ha Mattijs, mooie auto en als je vader nog zin heeft in nog zo'n poetsklusje dan hoor ik het graag.. :-) Hij knapt er van op! Tussen de tank en de bodem zit volgens mij gewoon carroserie kit, verder niets.

Ps, bijzondere benzinepomp aansluiting en waar zit de trechter op aangesloten?
Groeten, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mattijs van Biesen (GAST)
  • Mattijs van Biesen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
16-09-2018 15:05 #179091 door Mattijs van Biesen (GAST)
Beantwoord door Mattijs van Biesen (GAST) in topic Amazon B18 uit '63
haha, het is lonend werk :)
Kit dus! ik ga het denk ik dan toch met een rubberen rand en wat vet oplossen! bedankt voor het antwoord!

Ja! het is een elektrische pomp om de benzine toevoer te kunnen afsluiten wanneer hij omgezet kan worden naar gas. De plek is wel bijzonder... Ik wil m misschien naar de andere kant verhuizen zodat de "weg" van de pomp naar de carburateur zo kort mogelijk is, zodat de benzine wat sneller bij de carburateur is.
Het trechtertje is om benzine naar de pomp te krijgen, aangezien de tank eruit was. wilde, voordat ik m kocht, zowel op benzine als gas horen lopen!

Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mattijs van Biesen (GAST)
  • Mattijs van Biesen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
24-09-2018 09:26 #179254 door Mattijs van Biesen (GAST)
Beantwoord door Mattijs van Biesen (GAST) in topic Amazon B18 uit '63
Dit weekend weer flink bezig geweest, Ook naar de beurs geweest, alleen was dit project nog te pril voor een flinke inkoop te doen...

Verder gegaan aan de tank te installeren, afgelopen week met mijn vader de tank flink lopen ontroesten en in de lak gezet. op de rand in de achterbak wat compriband weten te scoren en met wat vettigheid goed kunnen installeren! ziet er samen met nieuwe RVS parkers en vlotter een stuk beter uit:

Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:


Ook de rand van de kofferbak verder schoon gemaakt en in de zincprimer gezet. Alleen vanwege het slechte weer nog gewacht met het aflakken.

Bijlage:


De vorige eigenaar was niet van het benauwde, toen hij de oude tank eruit haalde en heeft daarmee de doorvoerleiding naar de pomp afgeknipt... aangezien ik nog niet geheel de tank vertrouw wat betreft roest, heb ik daar een filter geplaatst. ik zal even moeten kijken wat dit doet met de opbrengst van de pomp, maar dat zien we later wel weer!

Bijlage:

Bijlage:

Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mattijs van Biesen (GAST)
  • Mattijs van Biesen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
24-09-2018 11:30 #179257 door Mattijs van Biesen (GAST)
Beantwoord door Mattijs van Biesen (GAST) in topic Amazon B18 uit '63
Weer even een splitsing.

Volgende dag met de achterremmen bezig geweest, uiteindelijk naar de garage gemoeten om ze eraf te stoten met speciale tooling... man man man, wat een werk. Uiteindelijk bleek het stelmechanisme dol te zijn, dus die maar meteen besteld, samen met nog wat ander grut.

Bijlage:


Rest van de dag vooral bezig geweest met het goed solderen van alle beunhaas praktijken in de elektra... misschien is, gezien de staat van de elektra, een nieuwe kabelboom geen overbodige luxe! hoewel alles het (nog) wel doet!

volgend weekend weer door!

Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2018 12:33 #179258 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Amazon B18 uit '63
Leuk Mattijs, ga zo door, het wordt een goede Amazon zo!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2018 22:33 - 27-09-2018 22:12 #179296 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Amazon B18 uit '63
Beste,
Heb je op de conische astip koper vet gesmeerd...
Ik zou dat niet doen,
de as en het as gat van de remtrommel ontvetten, poetsen met schuurspons en licht insmeren met dunne motor olie is beter...
groet Peter

Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mattijs van Biesen (GAST)
  • Mattijs van Biesen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
26-09-2018 08:34 #179303 door Mattijs van Biesen (GAST)
Beantwoord door Mattijs van Biesen (GAST) in topic Amazon B18 uit '63
Duidelijk! bedankt voor de tip, peter.
Waarom is dit beter?

Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.