Gran Turismo

Lees meer
08-03-2014 21:37 #138354 door T. Sertons (GAST)
Gran Turismo is gemaakt door T. Sertons (GAST)
Hallo, ik stel me bij deze voor. Mijn naam is Ted Sertons. 32 lentes.

Euh, ik ben absoluut Volvo afficionado. Diverse 480's gehad, een 740, een 850R en tot vanochtend een S70 2.5T. Ook heb ik in het verleden twee Amazons gehad. Toen was ik jong en naief en wilde veel te veel. Een kale koets gekocht, en een rijdende met zweeds kenteken. Met beide kon ik eigenlijk niets, I was in way over my head.
Ik wilde in de amazon een B230 met 16V en dikke turbo, maar uiteindelijk de auto's van de hand gedaan omdat ik een huis kocht en de hobby financieel niet kon behappen. Te grote plannen.
Overigens is zijn de geflowde 16V kop, spagetti spruitstuk, turbo en aluminuim inlaatspruitstuk te koop, die heb ik gehouden. Kop zit nog op een blok waarvan alle lagers nieuw zijn, alle rubbers nieuw, maar waarvan de zuigers afgedraaid zijn om een lagere compressie te bereiken. Ik zou dat wel aangedurfd hebben, maar een eventuele koper wil ik niet met die troep (het blok, rest is wel mooi) opzadelen.
Ik draaf door..

Ik ben dus Ted Sertons, en ik heb vandaag een nieuwe auto aangeschaft. En wel.. een 123GT.

Ik was al een tijdje op zoek naar een Amazon. Maar, veel roest gezien en auto's die steeds net voor mijn neus verkocht waren. Zoekgebied uitgebreid naar Duitsland en daar een Amazon, geadverteert als "Amazon" te koop zien staan. Na wat contact met de verkoper liet hij tussen neus en lippen vallen, "Ja, es ist er schön ein GT". Ok, stuur maar wat foto's van het typenr dan.
Typenr klopte met chassisnummer en er zit een schrijven bij van Volvo Götenborg dat het een 123GT is. Mooi, precies wat ik het liefste zou willen hebben!

Mijn belangrijkste voorwaarden waren, een auto die in de basis goed is. Technisch mag er wat aan mankeren, maar roest MOET minimaal zijn. 123GT opties (stuur, toerenteller, wielen, etc) zijn leuk, maar niet noodzakelijk. Kan later ook nog. Let wel, ik was niet specifiek op zoek naar een GT.

Dus, mijn GT. Oppervlakkige roest op bodemplaat en kofferbakbodem. Zeer snel bijwerken dus. Er zitten al een nieuwe vooruit en achterruit in. gerepareerde plekken rond vooruit en achterruit. Niet heel mooi gedaan, maar wel gerepareerd. Of het goed gedaan is weet je pas als de ruiten er weer uit zijn, maar het zag er redelijk uit. Chassis is knetterhard.
Geen toerenteller, overdrive kapot, tempmeter kapot, slechts een enkele carburateur, geen mistlampen, interieur hoort bruin te zijn, niet goed dus.
Maar, zeer goede basis om mee te beginnen.

Euh wat kan ik nog meer zeggen. Foto's dan maar?

















Dusss.... :D

Voor de liefhebbers, mijn ex-en:



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2014 22:46 #138358 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Gran Turismo
Welkom bij de club!
De vraag dringt zich op: ben je wellicht erfelijk behept?
Zo ja, doe dan mijn groeten aan jouw ouders die ik door het Grote Tourisme heb leren kennen.

Zoals je wellicht al weet, is er binnen de club en ook via de weinige participanten aan dit forum genoeg expertise aanwezig om jouw GT weer naar fabrieksspecificaties terug te bouwen, danwel er jouw stempel op te drukken.

Een restauratieverslag met foto's en specificaties zien we gaarne tegemoet.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2014 23:17 #138361 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic Gran Turismo
Hallo Siang,

Ik kan niet ontkennen dat het virus wel degelijk overgedragen is door mijn vader. Diagnose v-virus. Er was natuurlijk geen ontkomen aan, maar ik draag dit v-virus trots met mij mee :D . Ik zal de groeten overbrengen.

Voor wat betreft de auto. Ik ga hem zo veel mogelijk proberen in fabrieksspecificatie terug te brengen. Maar het wordt een zeer lange termijn project. In sommige opzichten zal er wel overduidelijk mijn stempel op komen. Maar omdat er geen zak van klopt moet er gewoon heel veel aangepast worden.
Dingen zoals mistlampen zal ik in eerste instantie genoegen moeten nemen met mistlampen die er op lijken. Toerenteller... zelfde verhaal ben ik bang. Ik vraag me af of originele 123GT delen te vinden zijn, en als ze al te vinden zijn, of ze betaalbaar zijn. Vraag... aanbod, je kent het wel.
Motor, er hoort volgens mij een B18 in te zitten, dit is een B20. Misschien als het blok aan revisie toe is ergens een B18 op de kop zien te tikken en die reviseren. "Matching numbers" is bij voorbaat uitgesloten.

Ik ben heel erg van de forums en vind het ook leuk om e.e.a. te documenteren, dus alles gaat te volgen zijn via dit draadje.
Mijn 850 had een draadje van 142 pagina's (45.736x gelezen) en mijn S70 een draadje van 100 pagina's (32.356x gelezen) op het volvo850forum.nl! :shock:
Al heb ik wel het idee dat dat forum wat actiever is dan hier. Haha

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2014 00:38 #138368 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Gran Turismo
Hoi Ted,
Wat leuk dat jij een 123GT hebt aangeschaft, en hij ziet er nog redelijk uit.
Zal je vader ook wel een leuke aankoop vinden, de kunst is om hem weer helemaal netjes op zijn bandjes te zetten.
Begrijp mij goed hoeft allemaal niet super origineel en ik snap dat de nieuwe generatie gaat voor wat updates.

Wat ben je van plan met de 123GT te gaan doen ?.

Het toeval wil dat ik vorig jaar óók een heb gekocht, een echte 'barnfound' in Hengelo, waar hij al meer dan 20 jaar op mij lag te wachten.
Er zijn er 10 in NL origineel verkocht en dit is de laatste van de '67 M serie met kenteken DU aan het eind.
Momenteel wordt de aan de body, die al 21 jaar in de epoxyprimer staat, de laatste delen gelast.
Hij heeft ook wit kleurnummer 79-1, toevallig...

In de afgelopen drie jaar heb ik met de SBKArnhem, kijk maar eens op de site, veel Amazones in onze hal gehad.
Net een groene '69 131 gerestaureerd, in 2 jaar tijd, en aan de nieuwe eigenaar afgeleverd.
We hebben momenteel een rode '67 en een grijze '64 staan, voor meerdere klussen.
Waar ben jij neergestreken, las dat je een woning had gekocht....zou leuk zijn om jouw wagen eens op de brug te bekijken.
Ik haal altijd alle tectyl er van af, zo te zien zijn je dorpels wat roestig, een advies: wees op tijd met het behandelen van de holle ruimten en vaak is er slecht laswerk met 'dubbelen' onderliggend probleem.

We hebben zeker bij 5 wagens al een of beide dorpels vervangen.

Verder valt me op dat er geen stoelen met slaapbeslag in zitten, het 123GT embleem op de kofferbak zit te laag en het type plaatje zit geschroefd, je zult de papieren wel hebben gechecked... ten minst dat hoop ik.
Veel succes met het project, nogmaals dit is een goede keuze en de appel valt niet ver van de boom !.
Groeten, ook aan je vader,
Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2014 08:37 #138371 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic Gran Turismo
Hallo Ed,

Dank je. Mijn vader vind het zeker ook leuk ja, het is een mooie aanvulling op de ES "in de familie".

Plannen heb ik nog niet, behalve zo veel mogelijk conserveren en strak maken. Er zit op de linker dorpel bij het achterwiel een plaatje op gelast "voor de TÜV", dat wel eens over oud zeer heen gezet zou kunnen zijn. Dat moet er dus af, al is het alleen maar om te checken. Verder zijn de dorpels, op wat oppervlakkigheden na, netjes. Krikpunten zijn allemaal keihard.

Slaapbeslag zei pa ook al. Ik wist al dat de kleur van het interieur niet goed is, dus er zal wel een keer een ander interier in gekomen zijn. Maar dat heeft allemaal geen haast.

Verder vind ik het wel leuk om verstralers er op te hebben, maakt hem af van de buitenkant. Dus dat zal wel redelijk snel komen.

Ja en verder, gewoon langzaam alle kleine dingen die niet kloppen oplossen. En dat zijn er gewoon heel veel. Maar de nummers kloppen wel, ik heb uiteraard de papieren gecheckt. Helaas konden we er zo gauw niet achter komen waar de auto vandaan komt. Hij is in 1992 in Duitsland ingevoerd. Maar dat ga ik volgende week uitzoeken.
Er zit een brief bij van Volvo Götenborg dat het een originele 123GT is.

Dus... een mooi project voor de komende jaren. :D

Jij ook succes met je 123GT en je andere Volvo's. We zien/ spreken.
SBKA ken ik ja. Mooie site, mooi initiatief.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2014 14:14 #138383 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Gran Turismo
Gefeliciteerd! Leuk om de overstap te maken naar de Amazon en dan meteen een 123GT!
Succes met de zoektocht naar de vaak gewilde GT onderdelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2014 17:16 #138406 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Gran Turismo
De mistlamp/verstraler staat gemonteerd op een RVS beugel, die is heel stevig uitgevoerd en zorgt ervoor dat de lamp stabiel staat en dus niet een extra beugeltje nodig heeft.
Ik heb er een Hella set bij, maar weet niet zeker of het de originele is.

Wil je een foto van onder de motorkap plaatsen ?. Zit de kwik schakelaar er nog in, deze zorgt dat als de motorkap dicht gaat het lampje uit is.
Lars heeft op zijn site al heel veel geschreven over de uitrusting, leerzaam en ik ben van plan op mijn site het restauratieproces te gaan documenteren.
Er zijn nog meer type specifieke onderdelen, de Motorola wisselstroomdynamo, de ruitenwissers en ik heb een hoofdsteunen die destijds als extra in Nederland verkrijgbaar was.
Verder zit in Nieuw Zeeland een vent , George Minehason , die heeft er twee ! Een groene en een rode, en heeft een site waar ook veel informatie op staat.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2014 05:35 #138441 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic Gran Turismo
Bedankt Lars! Mooie site heb jij ook, met veel hele nuttige informatie!

Ed, de auto is nog niet hier dus de gevraagde foto's moet ik je nog even verschuldigd blijven. Na volgend weekend is de auto hier en kan ik wat meer in detail ingaan.

Eerste stap is uitzoeken waar de auto nu oorspronkelijk vandaan komt. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als de auto uit NL geëxporteerd is naar Duitsland. Dan kan ik het originele kenteken weer aanvragen op de auto. Maar die kans zal wel vrij klein zijn. Nog even een weekje geduld hebben. Kan niet wachten! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2014 21:08 #138465 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Gran Turismo
Ok, nou dan lees ik het volgende week graag, groeten

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2014 22:01 #138498 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic Gran Turismo
Weet iemand welke RAL kleur overeen komt met kleur 79-1 pearl white?
RX10 is in ral kleuren te mengen en dat lijkt me wel handig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.