Even voorstellen met mijn 164

Lees meer
16-09-2013 11:55 #132018 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Even voorstellen met mijn 164
Mooi!

Check even of je de V-snaar wel goed hebt uitgelijnd tov de poelies. Als hij iets scheef trekt zal hij ook hard slijten. Ik heb alleen voor de 1800 een nieuwe V-snaar gekocht, verder nog nooit. Zo hard slijten ze niet. Wel heb ik altijd een reserve in de kofferbak liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-11-2013 10:48 #134320 door Guy Rutten
Beantwoord door Guy Rutten in topic Even voorstellen met mijn 164
Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en heeft de gierende dynamo het begeven. Goed tweedehandsje erin en hij doet het weer! :) T.z.t. moet ik nog eens kijken naar de aansluiting van het ampèrelampje, deze doet het nu niet. Ook heb ik nog steeds problemen met de afstelling van de motor, de contactpuntjes waren weer heel erg ingebrand. Begin er nu wel een beetje ziek van te worden. Na zijn winterslaap komt er een nieuwe bobine en nieuwe bougiekabels in en vervang ik de contactpunten en condensator voor een Hotspark-module. Ik hoop dat de problemen dan toch eindelijk eens voorbij zijn.

Bij foto's van de Varfard rit uit 2007 ben ik een foto tegengekomen van mijn eigen auto. Uit de andere foto's die ik van mijn auto ben tegengekomen kan ik concluderen dat de auto minstens van december 2006 tot augustus 2009 van dezelfde eigenaar is geweest. Herkent iemand de man op onderstaande foto's? Ik zou graag met hem in contact komen om meer over mijn auto te weten te komen. Helaas weet de vorige eigenaar (Wim Bottinga) niets over de auto en kan me dus ook niet verder helpen.

Mvg Guy




Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2014 10:15 #139304 door Guy Rutten
Beantwoord door Guy Rutten in topic Even voorstellen met mijn 164
Inmiddels heb ik contact gehad met de oud-eigenaar op de voorgaande foto's! :)

Weer een update over de auto. Voor de sleutelochtend in Heerlen wilde ik nog even mijn kleppen goed stellen alvorens ik de auto zou laten afstellen. Hierbij viel mij op dat de inlaatklep van de 6e cilinder beduidend minder ver ingedrukt werd dan de andere inlaatkleppen. Hierop heb ik de hoogtes opgemeten van alle klepveren wanneer de klep helemaal indrukt was. Daar kwam een verschil uit van 7 mm! Na wat gesprekken met andere jongeren kwamen we al snel tot de conclusie dat mijn nokkenas waarschijnlijk versleten zou zijn. Op de sleutelochtend werd dit vermoeden nog eens bevestigd. Daar heb ik wel nog een compressietest gedaan en heeft Han de auto wel nog even CO afgesteld. De compressie was gelukkig vrij goed, alleen de 3e cilinder iets minder (9,8 bar tov ±11,2 bar). Blijkbaar niets om me ernstig zorgen over te maken.


Afgelopen weekend heb ik dus een begin gemaakt aan het vervangen van de nokkenas. Ik heb ervoor gekozen om er meteen een K-nokkenas in te zetten, deze geeft wat meer koppel. Om de kop eraf te tillen heb ik de tuimelaaras vervangen door een pijpje waaraan ik de kop omhoog kon takelen.

Na wat geruzie met twee klepstoters heb ik de nokkenas er dan toch uitgekregen. Helaas bleek dat de lagerschalen ook in verre staat van van ontbinding waren.


Omdat mijn koppeling ook versleten is en deze lagerschalen dus meteen vervangen moesten worden heb ik ervoor gekozen om het blok er maar helemaal uit te halen. Hierbij kreeg ik gelukkig hulp van Friso, ook één van de jongeren.


Nu alles open en bloot ligt maak ik de motorruimte gelijk helemaal in orde. Motor ontdoen van alle smeer en troep en opnieuw in de lak zetten, spruitstuk en startmotor zwart enz. De motorruimte zelf wil ik nog helemaal schoon maken. Nu alleen nog even besluiten of ik wat beginnende roest gelijk aanpak, of dat ik dat nog even uitstel.





Zo ligt de motor er nu bij, wachtend dat mijn tentamens om zijn en ik verder kan! Al met al een redelijke ingreep, maar ben wel blij dat ik eraan begonnen ben. Nu weet ik tenminste waardoor de auto nooit echt trok. Daarnaast vond ik in de carterpan nog een paar tandjes van een vorige set distributietandwielen. Het is even werk maar dan heb je ook wat! :D

Wordt vervolgt!
Vriendelijke groet,
Guy










Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2014 10:59 #139306 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Even voorstellen met mijn 164
Mooi verslag Guy,

succes met je tentamens en ik lees graag de rest van het verslag. Hoe had je de kleppen precies gemeten? Misschien ook maar eens meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2014 11:46 #139308 door Guy Rutten
Beantwoord door Guy Rutten in topic Even voorstellen met mijn 164
Steven, heb gewoon de hoogte gemeten van dat plaatje bovenop de klepveer tot aan de kop bij volledig ingedrukte klep. Deze waardes opgeschreven en met elkaar vergeleken. Om het nog preciezer te doen zou je deze waarde nog van de hoogte in de hoogste stand af kunnen trekken, maar leek me in dit geval niet meer nodig.

Mvg Guy


Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2014 12:05 #140625 door Guy Rutten
Beantwoord door Guy Rutten in topic Even voorstellen met mijn 164
Even niets meer laten horen, maar de motor hangt er weer in! :D
Ben zelf heel tevreden met het eindresultaat. Oogt een stukje netter onder de kap.

Nu nog even stoeien met de afstelling, wil het graag goed hebben voor de flinke rit naar het LKW. ;)
Hierbij wel alvast twee foto's.

Mvg Guy




Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2014 12:54 #140626 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Even voorstellen met mijn 164
Netjes Guy!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2014 02:33 #140645 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Even voorstellen met mijn 164
Beste Guy, ik zie wel dat je ontstoorde kabels naar je bougies heb deze hebben wel een hoge weerstand, kabels met een koperen kern zijn voor dit soort auto's beter.

ziet er goed uit.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.