Even voorstellen met mijn 164

Lees meer
23-05-2013 18:03 #127825 door Rutten
Beantwoord door Rutten in topic Even voorstellen met mijn 164
De nieuwe banden zitten er sinds gisteravond op! ;) Heb ze uiteindelijk besteld bij autobanden-365.nl, nog geen 55 euro per band (Vredestein) en geen verzendkosten! Daarnaast ook nog vrij snel geleverd, op zaterdagavond besteld en gistermiddag werden ze afgeleverd!
Bij een vriend thuis de banden kunnen wisselen en gelijk even opnieuw gebalanceerd en nieuwe ventielen erin gezet.
Wat een wereld van verschil, eerst begon de auto rond de 120 te schokken, en wanneer ik harder dan 130 ging (bij ernstige haast) begon hij zelfs een beetje te daveren. Vanochtend even een testje gedaan onderweg naar school, en bij 140 lag de auto nog steeds hartstikke rustig op de weg! :D

Bijlage foto2(1).jpg niet gevonden





De geklapte band bleek uit 1994 te zijn, de andere banden uit '97 en '99. Bij 2 banden kwam er zelfs nog een binnenband mee naar buiten. Lijkt me dus goed dat er nu nieuwe banden op zitten ;) Ben er wel niet erg over te spreken dat Wim Bottinga een auto voor dat geld verkoopt met zulke oude banden... Maar als je dan in het VKM kijkt kan het altijd erger!

Voor de rest afgelopen tijd nog wat kleine dingen opgeknapt aan de auto, zo heb ik de deurklinken gespoten, het logo in de grille opgeknapt en de velgen gespoten. Een kapotte trekhaak stekkerdoos vervangen, een weggerotte raamhouder (bestond nog alleen uit 1 bevestigingslipje) linksachter vervangen, de afdichting van het zonnedak gelijmd (deze flapperde als het dak open was en sloot niet mooi) en alle oliën heb ik nu een keer vervangen.



Gespoten velg

Bijlage foto1.jpg niet gevonden



Logo oud


Logo nieuw


Klink oud


Klink nieuw

Voorlopig kan de auto er (hopelijk) dus weer even tegenaan! Het volgende op de planning zijn de carburateurs. Deze zijn versleten waardoor de auto heel snel verzuipt op benzine. Deze ga ik een keer samen met iemand uit de buurt helemaal nakijken en vervangen wat nodig is. ;)

Mvg Guy



Bijlage foto2(1).jpg niet gevonden





Bijlage foto1.jpg niet gevonden








Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2013 11:06 - 30-08-2013 13:43 #131504 door Rutten
Beantwoord door Rutten in topic Even voorstellen met mijn 164
Weer even een update over de auto. Inmiddels is er weer een hoop gebeurd aan de auto.
Voor mijn verjaardag had ik van mijn ouders nieuwe achterschokdempers gekregen. Daar heb ik zelf nieuwe veren bijgekocht. De oude schokdempers waren helemaal nat en hadden weinig van hun originele eigenschappen over en veren waren niet hetzelfde.

Bij het vervangen merkte ik dat ik net op tijd was geweest. Doordat de auto zo doorhing had de rechterachterband de gasleiding geraakt (die kennelijk door de wielkast loopt :? ) Hier heb ik nu een stuk nieuw rubber om gedaan, en hij loopt nu niet meer aan met de nieuwe veren.


Afgelopen vakantie ben ik samen met mijn vriendin met de Volvo op vakantie geweest naar het Lac d'Annecy. Op wat kleine dingetjes na (te lezen in het vakantietopic) heeft de auto zich prima gehouden. Het enige wat me zorgen baarde was het koelvloeistofverbruik van 5 liter binnen een week. Bij thuiskomst bleek dat de kachelkraan lek was en de koelvloeistof mooi in de vloerbedekking en isolatiematten was gaan zitten...



Aangezien de kachel niet altijd even soepel ronddraaide bij koud weer gelijk maar even het hele dashboard eruit gehaald. Zo kwam ik ook beter bij de kachelkraan. Toen er toch ruimte was meteen maar wat dingen aangepakt.
- De propeller blokkeerde omdat er een blaadje bij het lager zat, schoongemaakt en lagertje gesmeerd (naaimachineolie).
- Oppervlakkige roestplekjes op de vloer eruit geschuurd en in de primer gezet.
- Voorraam zo goed als mogelijk afgekit om de auto waterdicht te krijgen als tijdelijke oplossing totdat ik de roest kan gaan aanpakken.
- Metalen plaat achter dashboard opnieuw gespoten.
- Kabelboom enigszins geordend.
- Temperatuurmeter rechtgezet.
- Kachelkraan vervangen.
- Kachelslangen vernieuwd.
- Doorvoerrubbers kachelslangen, gaspedaal en bevestiging kachel vernieuwd.
- Slang rembekrachtiger vernieuwd.
- Dashboard en schopplaten behandeld met babyolie, aan het begin lijkt het wat vettig, maar wordt daarna mooi zwart met glans. ;)

Toen dit klaar was begon de auto opeens steeds slechter te starten en te rijden. Vooral bij wat lagere temperaturen as de auto bijna niet aan te krijgen en bij een constante snelheid rijden schokte de auto vaak. Mooi moment om de carburateurs aan te pakken. Samen met een volvokenner uit de buurt hebben we de ontsteking en carburateurs helemaal in orde gemaakt. Bij de ontsteking bleek dat de contactpunten versleten waren en de condensator kapot was. Bij de carburateurs waren de naalden en sproeiers versleten door het op LPG rijden, daarnaast klopte er nog allemaal kleine dingen niet. Vervolgens hebben we de synschroonafstelling gedaan en de CO afgesteld zodat de auto nu weer mooi rustig loopt. :D










Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2013 13:37 #131506 door Rutten
Beantwoord door Rutten in topic Even voorstellen met mijn 164
Het volgende op de planning is de kleine olielekkage aan de voorkant van het blok oplossen. Het lekt namelijk achter de poelie van de v-snaren. Dit is de voorste krukaskeerring, toch? Voor zover ik het begrijp kun je deze bestellen in het vilt of in rubber. Klopt het dat rubber beter is? En kan een rubberen er zo in, of moet het distributiedeksel daarvoor aangepast worden?

Mvg Guy



Bijlage foto2(3).jpg niet gevonden


Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2013 14:03 #131507 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Even voorstellen met mijn 164
Vilt is prima als je er regelmatig in rijdt.

Staat de auto langere tijd stil dan heeft het de neiging om uit te drogen en gaat vervolgens lekken als je weer gaat rijden. Mocht je voor vilt kiezen, dan eerst in olie drenken alvorens de viltring te plaatsen.

Voor een rubberen keerring heb je een aangepaste disitributiedeksel nodig. Verkijgbaar op ruilbasis bij het VOD in Elshout.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2013 10:36 #131611 door Rutten
Beantwoord door Rutten in topic Even voorstellen met mijn 164
Is het distributiedeksel van een B30 gelijk aan de B20?

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2013 12:10 #131612 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Even voorstellen met mijn 164
Hmm, zou je eigelijk wel verwachten, want in de basis is een B30 'gewoon' 1,5x een B20 ...... maar : de pakkingen zijn verschillend, dus zal er wellicht ook een verschil in deksels zijn :?:

(en in dat geval zou mijn eerdere opmerking dat je een aangepast distributiedeksel met rubber keerring bij het VOD kunt verkrijgen voorbarig / fout geweest zijn .... :oops: ; de achterste krukas keerring/deksel is dan weer wel hetzelfde .....)

Wellicht dat een andere 164 bezitter hierover meer duidelijkheid kan geven ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2013 17:34 #131623 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Even voorstellen met mijn 164
Zijn NIET hetzelfde zit een verschil in.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-09-2013 21:01 #131659 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Even voorstellen met mijn 164
Even een correctie, je dient de vilten ring al 24 uur van te voren in de olie te leggen, hij moet helemaal verzadigd zijn met olie voor montage.
De rubberen oliekeerring geeft op den duur een slijtage op de ring, check dit en bij twijfel deze vervangen.
Inderdaad de deksels zijn niet gelijk.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-09-2013 16:28 #131880 door Guy Rutten
Beantwoord door Guy Rutten in topic Even voorstellen met mijn 164
Vanaf nu verder op mijn lid-account :D

Bedankt voor de reacties. Omdat mijn onderblok nog origineel is (van een B30e) zit er waarschijnlijk al een rubberen keerring in.
Voor de zekerheid toch maar een viltring mee besteld, voor het geval zaterdag blijkt dat er toch nog een vilten keerring in zit.

Vriendelijke groet,
Guy

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2013 00:38 #132013 door Guy Rutten
Beantwoord door Guy Rutten in topic Even voorstellen met mijn 164
Gisteren op de sleutelochtend in Weert samen met Lars (jongere van de donkergroene 144), Niek (jongere van een metallic blauwe amazon) en een lid van de technische commissie de krukaskeerring vervangen. Toch wel even werk gehad om de poelie eraf te krijgen zonder poelietrekker, maar uiteindelijk toch gelukt met een hoop getik aan alle kanten. Bij demontage bleek dat er inderdaad al een rubberen keerring in zat. Deze hebben we vervangen waardoor de lekkage is verholpen. Ook de V-snaar maar even mee vervangen, die bleek na 12000 km zijn beste tijd al lang te hebben gehad, waarschijnlijk mede door het dynamoincidentje in Frankrijk. :lol:

Komende week op een droog moment (als dat er komt) even nieuwe olie+filter erop gooien, dan kan dat er weer een klein jaartje tegenaan. :D


Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.