wie helpt me het lek te vinden?

• A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2010 23:15 #94354 door A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST)
Beantwoord door A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>Dag meedenkers,</p><p>Het lek is weg, maar vraag me niet waar het gebleven is. De hele avond zitten meten, helemaal blij met mijn multimetertje, met groeiend vertrouwen en steeds verder voortschrijdend inzicht. Om op het laatst toch weer voor een raadsel te staan... Hieronder een kort verslag, waarin jullie veel van jullie tips en suggesties zullen herkennen:</p><p>Vanaf de accu gemeten was er een lekstroom van 4,5 Ampere</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Met die zwarte draad vanuit de (massakant van de) onderste zekering eraf lekt er nog maar 0,5 Ampere</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Met ook de rode draad van de 123 ignition eraf nog maar 0,0. Die ontsteking trekt dus wel iets, maar is niet de boosdoener</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">De lekstroom lekt via de zwarte draad van de onderste zekering: ook met de andere drie zekeringen eruit is er dezelfde lekstroom. Die zwarte draad komt aan de massakant uit de zekeringkast. Die onderste zekering loopt niet over het contact.
</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Ik heb alle verbruikers onder de moterkap gecheckt. Door -zoals Niels adviseerde- de Amperemeter tussen pluspool en accuklem te zetten en een voor een alle verbruikers los te halen (zoals alle relais, de dynamo , bobine, claxon). Steeds bleef die lekstroom op dezelfde waarde (4 Ampere, want om alles uit te sluiten had ik de 123 ignition ook maar losgekoppeld)</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Dus naar achteren verdergegaan: Met de schakelaar van de binnenverlichting uit had ik nog maar 0,6 Ampere lekstroom!</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Die lekt via de radio (en die is niet over het contact geschakeld).</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Die radio blijkt zo goed aan het dashbord geschroefd, dat ie het ook zonder massadraad goed doet...</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Met alleen de stroomdraad van de radio erop en de deur open lekt er nog 4 Ampere..</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Met de stroomdraad van de radio los en de deuren open lekt er nog 3.3 Ampere</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Met de radio los en de deuren dicht nog maar 0,0 Ampere lekstroom..........</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Nu met radio helemaal los, deuren dicht: tot mijn verbazing stijgt de lekstroom naar 4,7 Ampere?</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Er blijkt (veel?) meer dan 10 Ampere door die stroomdraad van de radio te lopen</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">(kersverse 8 Amp zekering brandt direct door, daarom maar weer die foute 25 Ampere erin gedaan...)</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">De stroomdraad van de radio en de zwarte draad bij de onderste zekering maken contact. Echter; dat doet die spanningsdraad met alle punten die massa maken. Die spanningsdraad naar de radio lekt dus.</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Het goede nieuws is dus dat de boosdoener steeds meer in het zicht komt. Het slechte nieuws is dat beide draden in de draadboom verdwijnen. En dat die draadboom (inderdaad Niek..) een enorme wildgroei van bij elkaar geplakte draden omvat. </p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Ik heb er al wat aan zitten morrelen toen ik die stroomdraad onder het dashbord zover mogelijk wilde volgen richting zekeringkast. En wat denk je? Nu is de lekstroom helemaal weg. Nul-nada-niks geen Ampere. Zelfs als ik die zwarte massadraad weer aan de onderste zekering zet. </p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Probleem opgelost? Nee, want het zint me niks dat ik niet weet waar dat lek precies zat. (en hoe het nu 'opgelost' is). Bovendien ben ik bang voor sluiting en zelfontbranding, omdat er best veel Ampere over die draad blijkt te lopen, en deze bovendien niet over het contactslot loopt. Ik heb daarom voor de zekerheid die onderste zwarte (massa-)draad maar weer van de zekering afgehaald en de stroomdraad naar de radio losgekoppeld (en ingetaped ter isolatie)</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Wat nu te doen? Ik vrees dat ik die draadboom moet 'ontmantelen' om die zwarte draad vanaf de zekeringkast en die spanningsdraad vanaf de radio verder bloot te leggen. Het lek zit in ieder geval tussen die twee punten: ergens tussen zekeringskast en radio maakt die zwarte draad contact met massa of een andere draad. In het stuk aan elkaar geplakte draadboom dat de carrosserie doorgaat.</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Doe mij maar een lekke koppakking of vier lekke banden: dat lijkt me een feest in vergelijking met deze puzzel! Ik hoop dat jullie zien dat jullie eerdere tips mij een stuk verder hebben geholpen. Het is een leerzame uitdaging (wie had vorige week gedacht dat ik nu een multimtertje kan hanteren?), maar ik zou dit graag afronden met een meer geruststellend resultaat. Bruikbare adviezen blijven dus welkom: met name over de vraag;</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">- hoe groot lijkt het risico op sluiting en/of brand?</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">- is het ontmantelen van die dradenboel inderdaad de juiste oplossing?</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Ik wacht jullie tips 'met spanning' af..!</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Groet,</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">Erik Arendsen</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in"> </p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in"> </p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in"> </p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in"> </p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in"> </p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in"> </p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in"> </p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in">
</p><p style="MARGIN-BOTTOM: 0in"> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2010 08:03 #94353 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>Dat ik mijn ama combi nog had wilde ik ter voorkoming van een leeg lopende accu een schakelaar in de auto monteren die ze ook in de racerij gebruiken, je weet wel zo'n rode plastic sleutel. Ik heb dat ding al jaren maar mijn ama combi had met deze kou en een week stilstaan geen last van lekstroom.</p><p> </p><p>Zo'n stroom onderbreker is ook een mooie anti diefstal ding, mits deze niet in het zicht natuurlijk.</p>

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2010 11:32 #94352 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>4,5 ampere is best de moeite! ik begrijp uit je verhaal dat de storing is "opgelost" nadat je aan de draadboom hebt gerommeld. lijkt dus op een kortsluiting in de draadboom; als er 4,5 A door een kortsluitng wordt omgezet in warmte dan is brand zeker niet ondenkbeeldig!</p><p>ga dus alsjeblieft verder op zoek naar dit lek; trek aan die dikke draad kijk waar hij heen gaat; trek je kabelboom open; vervang die draad/draden!!! </p><p> </p><p>je hebt het over de "massakant" van de zekering; in ons geval is massa de minpool van de accu inclusief de hele carosserie. massa komt dus niet voor bij de zekeringen. dus wat bedoel je precies met de massakant???</p><p> </p><p>je 123 staat op de onderste zekering staat continu onder spanning, waardoor er dus altijd een lekstroompje loopt. dit is niet fijn als je auto langere tijd stil staat en bovendien lijkt het me ook voor de 123 niet bevorderlijk. ik neem aan dat je een bobine met pantserkabel hebt, in dat geval heb je de eerder genoemde diodesetup (duur woord voor 2 diodes van een dubbeltje) nodig. heb je een gewone bobine dan kan je de 123 het beste daar op de geschakelde + zetten. </p><p> </p>

Groet, Hans

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2010 12:16 #94351 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>Erik,,</p><p>je bent goed bezig , die zwarte draad op de onderste zekering is geen min maar een plus waardoor maximaal 8 ampere mag lopen.</p><p>als een nieuwe 8 amp zekering doorslaat zegt dat al genoeg , deze draad is berekend op een belasting van 8 amp , overschrijding hiervan heeft zoals je zelf al zegt een risico o.a. op brand door de ontstane warmte.</p><p>het eenvoudigste is eerst een inventarisatie te maken van wat er allemaal wordt gevoed door deze draad , vervolgens 1 voor 1 afkoppelen en deze verbruikers controleren-doormeten op defecten.</p><p>die zwarte draad van de onderste zekering loskoppelen en nooit meer gebruiken.</p><p>vervolgens een nieuwe draad trekken buiten de kabelboom om en vervolgens de verbruikers 1 voor 1 aansluiten waarbij </p><p>het totale verbruik onder de 8 amp moet blijven.</p><p>als alle verbruikers bij elkaar incl uitbreiding de 8 amp overschreid moet er gewoon een nieuwe groep worden gecereerd</p><p>ongeschakeld vanaf de accu , met een nieuwe zekering bij de accu , geschakeld door het contactslot evt met een relais.</p><p>de 123 zal je ook anders moeten aansluiten , zie topic 123 ignition.</p><p>deze oplossing voor jouw probleem wordt een bypass genoemd , ga niet je kabelboom openpellen maar maak gewoon een nieuwe verbinding.</p><p>zo moet het lukken , succes.</p>

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2010 21:38 #94350 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>een "bypass" kan een oplossing zijn; je weet dan echter niet wat er verder in de kabelboom gaande is. </p><p>Erik schreef dat de storing verdween na morrelen aan de kabelboom hetgeen er op duidt dat er iets in de kabelboom mis is, lees: kortsluiting. en voor kortsluiting heb je nou eenmaal meerdere aders nodig, dus het vervangen van die ene dikke zwarte draad is mogelijk een onvoldoende veilige oplossing... (tenzij deze sluiting naar de carosserie <=massa> maakte).</p><p>ik zou het zekere voor het onzekere nemen en willen weten hoe en waar de zwarte draad kortsluiting maakt(e)!</p><p> </p><p> </p>

Groet, Hans

• A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2010 22:18 #94349 door A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST)
Beantwoord door A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>Met dank! Ik heb de komende tijd gelukkig weer wat om handen; </p><p>- ik ga die zwarte draad vervangen (is nu al buiten gebruik), </p><p>- overbodige electriciteit (cruise control etc.) uitbouwen, </p><p>- enkele verbruikers omzetten naar de bovenste zekering.</p><p>- spanning op onderste zekering terugbrengen</p><p>- en verder zoeken in dat stuk draadboom. </p><p>Niet de leukste klus, maar wel de aangewezen weg om met een wat geruster gevoel verder te rijden.</p><p>(de teller is vandaag -weer- de 100.000 gepasseerd en ik zou het toch wel leuk vinden als dat niet de laatste keer was!)</p><p> Nogmaals dank voor jullie meedenken!</p><p> </p><p>Groet,</p><p>Erik Arendsen</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD