wie helpt me het lek te vinden?

• A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2010 20:18 #49260 door A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST)
wie helpt me het lek te vinden? is gemaakt door A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST)
<p>Sinds enige weken heb ik bij herhaling 's ochtends een lege accu.</p><p>Ik dacht eerst dat het aan de kou lag, en heb inmiddels van alles gecheckt:</p><p>- wisselstroomdynamo laad goed bij</p><p>- accu is nog goed (meet bijna 14 volt, en boven de 10 volt als ie belast wordt door de startmoter)</p><p>- ontsteking is goed (ik heb een redelijk nieuwe 123 ignition)</p><p>- ik heb stukken gereden zonder licht, blazer etc, Maar ook dan stond ie 's ochtends vrijwel leeg.</p><p>- stukken gereden met 'alles aan' en ook dan laadde de dynamo voldoende bij</p><p>Uiteindelijk blijkt dat er stroom weglekt als ik (denk dat) alles uitstaat (als ik de plus-pool van de accu wat losmaak en tegen de accu-pool aanhoudt, vonkt ie een klein beetje: iets wat ie volgens mij niet mag doen als alles werkelijk uit zou staan) Het is niet veel, maar genoeg om mijn accu in een avond en nacht flink leeg te laten lopen. </p><p>Geen idee waar ik dat lek zoeken moet. Ik heb een lpg-installatie, electrische ontsteking, overdrive en mistlampen, maar dat loopt volgens mij allemaal over het contact. Verder alleen de standaard elektrieke dingen: radio, blower etc.</p><p>Wie kan mij tips geven om dat lek zo snel en/of makkelijk mogelijk op te sporen? </p><p>(tot die tijd leg ik elke avond de accu-pool maar los..!)</p><p>Alvast bedankt!</p><p>Erik Arendsen</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2010 21:15 #94383 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic wie helpt me het lek te vinden?
Kan je met een amperemeter via de zekeringenkast uitvissen welke groep het is? Er zijn een paar groepen niet contact-gesuurd. Welk type auto?
Ik denk het eerst aan vocht. Verlichting misschien?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Martin van Limbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-01-2010 21:46 #94382 door Martin van Limbeek
Beantwoord door Martin van Limbeek in topic wie helpt me het lek te vinden?
Spanningsmeter aansluiten op de accu. Vervolgens &eacute;&eacute;n voor &eacute;&eacute;n de zekeringen er uit halen. Als de spanning verandert, weet je in ieder geval bij welke groep je moet zoeken.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2010 21:55 #94381 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>Zoals Martin zegt, en dan uitvogelen wat er op de bewuste zekering is aangesloten en een stroomkringschema is een pr&eacute;.</p><p> </p><p> </p>

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2010 22:01 #94380 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>als je een moderne radio hebt dan trekt deze wat stroom om de zenders te onthouden; deze stroom mag echter nooit zo hoog zijn dat 't je accu in een nacht leeg trekt. </p><p> </p><p>ik weet niet wat voor auto je hebt, maar is je kofferbak misschien voorzien van verlichting die blijft branden tgv slecht werkend schakelaartje? dit is iets wat niet direct op valt maar wel je accu leeg kan trekken.</p><p> </p><p>minder voor de hand liggend zijn electrische storingen waardoor er toch stiekum verbruikers ingeschakeld blijven. </p><p>als je de accupool los en weer vastmaakt hoor je dan behalve de vonkjes nog wat tikken (b.v. relais, overdrive, ???)?</p><p> </p><p>en probeer inderdaad eens met een amperemeter uit te zoeken via welke zekering de stroom loopt. als je dat weet dan is bekend in welke groep verbruikers je het moet zoeken.</p>

Groet, Hans

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2010 22:48 #94379 door A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST)
Beantwoord door A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>Rob, Martin, Rene en Hans,</p><p>Bedankt voor jullie (snelle!) reacties! Gaaf hoor, zo'n ledenforum dat zo snel en doeltreffend werkt.</p><p>Ik was vergeten te zeggen dat het een Amazon combi betreft, van '65. Dus daar is in de loop der tijd ook qua elektriek wel wat aan verbouwd denk ik .. </p><p>Ik heb jullie tip opgevolgd en gekeken welke groep het betreft. Dat blijkt de onderste te zijn (is een zekering van 25 Ampere). Als ik die eruit haal, vonkt de accupool niet meer als ik 'm bij de plus houdt. Overigens hoor ik behalve dat vonkje volgens mij geen relais tikken, maar om dat zeker te weten zou ik het een dezer dagen met een tweede stel oren moeten checken (volgens mij zitten er voor de lpg-installatie ook achterin een of meerder relais).</p><p>Ik heb een vraagbaak, met daarin het schema van de elektrische installatie. Maar daar kan ik niet uit opmaken welke zaken op deze onderste groep zitten (electriciteit is niet mijn thuiswedstrijd..) Wie weet dat wel? Of kan mij vertellen hoe ik dat wel uit dat schema kan afleiden? Ook heb ik niet eerder met een amperemeter gewerkt. Hoe zou ik daar mee te werk kunnen gaan? (is er een bepaald startpunt, volgorde of werkwijze die ik dan moet aanhouden?)</p><p>Groet!</p><p>EriK Arendsen</p>

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-01-2010 07:54 #94378 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
Als je weet welke zekering het is, dan die terug plaatsen en de rest eruit halen. En dan de voltmeter weer op de accupolen en vervolgens &eacute;&eacute;n voor &eacute;&eacute;n de verbruikers d'r af halen die op die bewuste zekering zit, en als er iets op de voltmeter verandert weet je welke verbruiker een lekstroom heeft.

• Jan Soetens (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
26-01-2010 09:57 #94377 door Jan Soetens (GAST)
Beantwoord door Jan Soetens (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>Lastig om zo te stellen dat 'een vonkje trekken bij de acuupool aansluiten' nu ook echt zegt dat er wat mis is. Als je bv zo'n mooi Volvo klokje aan boord hebt dan trekt die bij het aansluiten van de accu meteen een stroompje en dat zie je al.</p><p>Ik zou eerst bij het begin beginnen. Dus 's avonds de accupool los en dan 's morgens eens kijken of de accu nog vol is. Dan weet je alvast zeker of je accu echt goed is en of er genoeg wordt bijgeladen tijdens het rijden.</p><p>Groetjes,</p><p>Jan</p><p> </p>

Groetjes,
Jan

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2010 10:53 #94376 door A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST)
Beantwoord door A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>Dag Jan en Rene,</p><p>(wederom) dank voor de tips!</p><p>Ik heb inderdaad zo'n volvo klokje in een bak op de middenconsole. Maar die had ik al eerder losgekoppeld (hij week net zo af als m'n snelheidsmeter; Volvo en meters; geen geweldige combinatie!) Die is het dus niet. Ik heb vannacht de accupool losgelaten en vanmorgen startte de moter prima. Hij laadt dus echt genoeg bij en het probleem is dus echt een lekstroom.</p><p>Rene, ik heb jouw tip op een iets andere manier opgevolgd: ik heb een voor een de (drie) draden van die onderste zekering gehaald. De lekstroom blijkt zich alleen voor te doen bij de zwarte draad die op die onderste zekering zit. De electronische ontsteking, blower en overdrive zitten met zekerheid niet op die draad (want die werkten gewoon terwijl ik die zwarte draad loshad van de zekeringkast). De radio en binnenverlichting zitten er met zekerheid wel op. Die twee (b)lijken echter niet de boosdoeners: als ik het lampje uit de binnenverlichting haal en de radio loskoppel, is er nog steeds die lekstroom.</p><p>Al met al steeds meer duidelijkheid. Maar wie kan mij vertellen welke electronica nog meer op die zwarte draad van de onderste zekering kan zitten? (die draad duikt bij de zekeringkast meteen de draadboom in, zwart lijkt dus de originele kleur van die draad af fabriek. Doordat ie meteen de draadboom ingaat, kan ik echter op het oog niet zo makkelijk verder speuren). Heeft iemand wellicht een schema waar uit blijkt wat er zoal op die draad is aangesloten?</p><p>Alvast bedankt voor tips die me helpen deze puzzel verder op te lossen!</p><p>Groet,</p><p>Erik Arendsen</p><p> </p><p> </p><p> </p>

• Piet Huijerjans (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2010 11:44 #94375 door Piet Huijerjans (GAST)
Beantwoord door Piet Huijerjans (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>De voeding naar de onderste zekering ( 25amp) komt van af het contactslot aansluiting 54 en voorziet de ruitenwissermotor en sproeier van stroom,tevens is er een verbindingsbrug naar de derde 8amp zekering deze voeding is voor de remlichtschakelaar en de claxon,ook is er vanaf contactaansluiting 54 nog een directe voeding voor de sigaretaansteker.Dus wanneer de contactschakelaar uit staat mag er nooit een verbinding zijn naar de onderste twee zekeringen,is dit wel het geval dan zit er sluiting in de contactschakelaar,.als er verder aan de bedrading geen extra draden zijn bij geplaatst moet dit de oorzaak zijn.om dit te controleren zou je de draden op aansluiting 54 even los moeten nemen en dan met multimeter of met spanningzoeker op aansl 54 naar massa doormeten(met contact uit) sucses.</p><p>groeten Piet.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD