wie helpt me het lek te vinden?
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-01-2010 07:32 #94364
door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>Hoi Erik,</p><p> </p><p>LET OP: Hans Latenstein bracht het onderwerp al ter sprake, maar volgens mij stap je er iets te makkelijk overheen. De nige 25A zekering die er in hoort te zitten is die kleine dikke. De overige zekeringen zijn 8 A. Opwaarderen naar 16 A zou nog wel kunnen, maar een opwaardering naar 25 A is vragen om problemen (wel andere die je nu hebt, maar het hangt er wel mee samen). De vorige eigenaar van je auto heeft waarschijnlijk veel alst gehad van springende zekeringen en heeft deze vervangen totdat hij merkte dat een 25A het wel houdt........... Niet de juiste oplossing.</p><p> </p><p>Naast alle andere mogelijkheden van lekstromen, die volgens mij ondertussen al genoemd zijn, is het ook nog mogelijk dat een van de draden ergens wat doorgesleten is en contact maakt met de carosserie (een kleine kortsluiting dus, deze kan echter wel verergeren en uiteindelijk brand veroorzaken!!). Zeer lastig te vinden over het algemeen, maar wel meestal bij doorvoeringen in de carosserie. Je zou eens met alle verbruikers uit moeten meten wat voor spanning er over deze zekering loopt. Je kan ook proefondervindelijk een 8A zekering erin steken en kijken wanneer (en met welke gebruiker) deze eruit vliegt. Ben je weer wat dichter bij de oplossing van je probleem.</p><p> </p><p>Succes verder en ik ben benieuwd welk lek je precies boven gaat krijgen (als leerpunt voor ons allen, want we zullen allemaal wel een auto hebben waar in het verleden wat aangeknoopt en aangeklooid is....).</p><p>groeten,</p><p>Robert</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-01-2010 18:39 #94363
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
Beste mensen, ik wil echt niet betweterig over komen. Maar er zijn in de electriciteitsleer een paar belangrijke begrippen die je uit elkaar moet houden. Dat maakt het begrip van wat er gebeurt een stukje eenvoudiger. Zo zijn deze twee hier belangrijk:
Een SPANNING <span style="font-style: italic;">staat</span>.
Een STROOM<span style="font-style: italic;"> loopt</span>.
Een spanning staat bijv. tussen de plus- en minpool van de accu. Maar dit zegt niets over de stroom die er loopt. Er hoeft niet eens stroom te lopen als er een spanning gemeten wordt. Die spanning blijft wel staan.
De spanning wordt gemeten in Volts, de stroom in amperes.
De enige manier om een "lek" op te sporen is om te kijken of er een stroom loopt. Of die nu "weg"-loopt of door een verbruiker loopt. En dat doe je echt door de amperes te meten. De stroom gaat namelijk pas lopen als er iets stroom vraagt; hetzij een verbruiker, hetzij een (bijna) kortsluiting. Daarom heeft het geen enkele zin te meten wat voor spanning er over een zekering staat.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben,
Groet, Sven
Een SPANNING <span style="font-style: italic;">staat</span>.
Een STROOM<span style="font-style: italic;"> loopt</span>.
Een spanning staat bijv. tussen de plus- en minpool van de accu. Maar dit zegt niets over de stroom die er loopt. Er hoeft niet eens stroom te lopen als er een spanning gemeten wordt. Die spanning blijft wel staan.
De spanning wordt gemeten in Volts, de stroom in amperes.
De enige manier om een "lek" op te sporen is om te kijken of er een stroom loopt. Of die nu "weg"-loopt of door een verbruiker loopt. En dat doe je echt door de amperes te meten. De stroom gaat namelijk pas lopen als er iets stroom vraagt; hetzij een verbruiker, hetzij een (bijna) kortsluiting. Daarom heeft het geen enkele zin te meten wat voor spanning er over een zekering staat.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben,
Groet, Sven
- A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-01-2010 20:47 #94362
door A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST)
Beantwoord door A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>Nou mannen, ik heb wel wat opgerakeld zeg!</p><p>Dank voor jullie meedenken. Ik heb het lek nog niet boven, maar dat is vooral omdat bij mij in de buurt de multimeters uitverkocht waren.. Morgen ben ik in de stad en schaf ik er een aan, en dan kan ik in het weekend jullie tips nalopen.</p><p>Het enige dat ik zonder zo'n meter nu al heb kunnen checken, is die suggestie van Hans. En inderdaad stopt die pieper met piepen zodar ik die binnenverlichting uit zet.</p><p>Ik ga er dit weekend naar kijken en hoop jullie dan meer te kunnen berichten.</p><p> </p><p>Groet!</p><p> </p><p>Erik</p>
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-01-2010 22:14 #94361
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>Hans,,</p><p>de diodesetup voor de 123 ignition is mooi , maar velen hebben een nieuwe bobine gemonteerd en.....</p><p>juist , op de plus op het zekeringkastje , al dan niet contact geschakeld net als de 123 ignition.</p><p>je kan dan wel een diodesetup installeren maar de bobine moet dan ook op deze manier worden geschakeld anders heb je nog geen vonk tijdens het starten ofwel auto slaat evengoed aan vlak na het loslaten van de contactsleutel.</p><p>om de bobine van voldoende stroom te voorzien heb je dan diodes nodig van voldoende vermogen ofwel met de diodesetup zoals je beschreven hebt een 30 amp relais aansturen en voor de voeding van de 123 ignition en bobine tegelijk een directe voeding maken vanaf de accu geschakeld door dit relais.</p><p>wat is jouw kijk op deze schakeling??</p><p>Sven , electronica is ook jouw ding , graag je mening.</p>
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-01-2010 19:24 #94360
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
Nou, René, van huis uit ben ik werktuigkundige, en heb wel cursussen electra gedaan en veel ervaring met besturingen, maar sommige electronica gaat me redelijk boven de pet. Toch heb ik wel een mening, en die is dat eigenlijk de originele schakeling van de ontsteking nog niet zo slecht is.
Wil je dat veranderen, dan heeft Ben Flierman op zijn site een mooie beschrijving van zijn diode setup staan. Met een kleine wijziging kun je als je de theorie erachter doorhebt, zo'n schakeling voor je ontsteking toepassen ( zie link onderaan).
Een relais om je 123-ontsteking te schakelen heb ik niet alleen gevoelsmatig iets tegen. De aan- en afschakel-eigenschappen van een relais kunnen voor problemen zorgen. Zeker als het relais wat ouder wordt, en in een niet altijd droge omgeving werkt. Zo kan een relais bij het uitschakelen onder belasting vonken trekken, en zo voor een vreemde piek in de voedingsspanning zorgen. Dat vindt electronica als zo'n 123-unit vaak niet fijn. De makers van de 123 zullen best één of andere vorm van spannigs-stabilisatie ingebouwd hebben, maar zo'n "spike", scherpe piek, haal je daarmee niet weg. Dit kun je wel weer proberen te neutraliseren met "blusdiodes" en een filtertje wat je dan ook zelf moet bouwen, allemaal niet moeilijk, maar waarom zou je het zo ingewikkeld maken als de oude schakeling prima voldoet?
Mogelijk zou ook een oplossing te bedenken zijn met zgn. solid-state relais. Dit zijn moderne electronische schakelaars, die geen bewegende contacten hebben, en verder en heleboel andere mooie eigenschappen. Maar ze zijn, wanneer je vermogens van 5A en meer wilt schakelen, dacht ik wel prijzig.
Bij mijn Katterug B18 heb ik de 123 gewoon zonder poespas volgens de beschrijving aangesloten en heb nog nooit problemen gehad met een leeggetrokken accu. (wel eens andere problemen..........)
Het vermogen dat een 123 in bedrijf trekt kan nooit heel veel zijn. Misschien 1A of zo?Ik denk zelfs nog minder. Ik heb er zelf één ingebouwd maar ik weet het niet eens.... Anders is het met de bobine. Die kan wel 8 tot 10A trekken. Diodes die dat kunnen verwerken zijn er ook, en niet eens zo duur. Paar euri.
Toch, alle hi-tech oplossingen ten spijt, lijkt het eerst zaak de echte fout te vinden vóór je de boel gaat aanpassen, in het geval van Erik. Want als de fout blijft zitten, loop je straks weer tegen een ander probleem op.
Hieronder het adres van de PDF waarin Ben Flierman zijn diode-oplossing beschrijft. Helaas lukte het niet zo met implanteren van de link, maar met copy-paste kom je een heel eind!
www.tinustechniek.nl/shop/TinustechniekDiodeSetup.pdf
Groet, Sven
Wil je dat veranderen, dan heeft Ben Flierman op zijn site een mooie beschrijving van zijn diode setup staan. Met een kleine wijziging kun je als je de theorie erachter doorhebt, zo'n schakeling voor je ontsteking toepassen ( zie link onderaan).
Een relais om je 123-ontsteking te schakelen heb ik niet alleen gevoelsmatig iets tegen. De aan- en afschakel-eigenschappen van een relais kunnen voor problemen zorgen. Zeker als het relais wat ouder wordt, en in een niet altijd droge omgeving werkt. Zo kan een relais bij het uitschakelen onder belasting vonken trekken, en zo voor een vreemde piek in de voedingsspanning zorgen. Dat vindt electronica als zo'n 123-unit vaak niet fijn. De makers van de 123 zullen best één of andere vorm van spannigs-stabilisatie ingebouwd hebben, maar zo'n "spike", scherpe piek, haal je daarmee niet weg. Dit kun je wel weer proberen te neutraliseren met "blusdiodes" en een filtertje wat je dan ook zelf moet bouwen, allemaal niet moeilijk, maar waarom zou je het zo ingewikkeld maken als de oude schakeling prima voldoet?
Mogelijk zou ook een oplossing te bedenken zijn met zgn. solid-state relais. Dit zijn moderne electronische schakelaars, die geen bewegende contacten hebben, en verder en heleboel andere mooie eigenschappen. Maar ze zijn, wanneer je vermogens van 5A en meer wilt schakelen, dacht ik wel prijzig.
Bij mijn Katterug B18 heb ik de 123 gewoon zonder poespas volgens de beschrijving aangesloten en heb nog nooit problemen gehad met een leeggetrokken accu. (wel eens andere problemen..........)
Het vermogen dat een 123 in bedrijf trekt kan nooit heel veel zijn. Misschien 1A of zo?Ik denk zelfs nog minder. Ik heb er zelf één ingebouwd maar ik weet het niet eens.... Anders is het met de bobine. Die kan wel 8 tot 10A trekken. Diodes die dat kunnen verwerken zijn er ook, en niet eens zo duur. Paar euri.
Toch, alle hi-tech oplossingen ten spijt, lijkt het eerst zaak de echte fout te vinden vóór je de boel gaat aanpassen, in het geval van Erik. Want als de fout blijft zitten, loop je straks weer tegen een ander probleem op.
Hieronder het adres van de PDF waarin Ben Flierman zijn diode-oplossing beschrijft. Helaas lukte het niet zo met implanteren van de link, maar met copy-paste kom je een heel eind!
www.tinustechniek.nl/shop/TinustechniekDiodeSetup.pdf
Groet, Sven
- Niels Bijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-01-2010 00:10 #94359
door Niels Bijl (GAST)
Beantwoord door Niels Bijl (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>De diode setup voor de 123 is alleen nodig als de plus naar de bobine vanaf het contactslot door de gepantserde kabel loopt (startbeveiliging uit het jaar kruik) , als dat niet het geval is kun je de 123 gewoon bij de plus van de bobine zetten !!!. Dus met een diode setup de bobine voeden ????? Ben bang dat jullie het hoe en waarom van de diodesetup hebben gemist. </p><p>Is trouwens wel erg off topic en daarmee is het "lek" van Erik nog steeds niet boven water ! </p><p>Erik er is maar 1 manier om dit op te lossen. Een amperemeter ertussen zetten en 1 voor 1 de verdachte verbruikers afkoppelen, valt bij afkoppelen van een verbruiker de amperemeter terug is dat de boosdoener. </p><p>Wil je best helpen zoeken hoor, laat maar even weten.</p><p>Groet,</p><p>Niels</p>
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-01-2010 01:52 #94358
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic wie helpt me het lek te vinden?
Hans, mooie theorie (serieschakeling), zit waarschijnlijk in die richting. Het blijven piepen zou dan ook gepaard kunnen gaan met een (zwak) oplichten van de binnenverlichting. Er onstaat een lekstroom via de aangestoken lichten, over het lampje van de binnen verlichting, en dan door het 'lekkende' apparaat naar de massa.
Zodra de zwarte kabel aangesloten wordt krijgt de bieper aan beide kanten + en houd dus op, maar zal de lekstroom direct via de zwarte kabel naar het lekke apparaat gaan. Volgens mij is er met de binnenverlichting dus niks mis. Blijft over het lekke apparaat te vinden, en dan denk ik dat je wat Niek aangeeft moet gaan zoeken: lichtsignaal relais, of een ander exotisch (niet orrigineel) bijgeknutseld apparaat wat aangesloten is voor het contact (wat dus ook werkt zonder de sleutel erin). Succes
Zodra de zwarte kabel aangesloten wordt krijgt de bieper aan beide kanten + en houd dus op, maar zal de lekstroom direct via de zwarte kabel naar het lekke apparaat gaan. Volgens mij is er met de binnenverlichting dus niks mis. Blijft over het lekke apparaat te vinden, en dan denk ik dat je wat Niek aangeeft moet gaan zoeken: lichtsignaal relais, of een ander exotisch (niet orrigineel) bijgeknutseld apparaat wat aangesloten is voor het contact (wat dus ook werkt zonder de sleutel erin). Succes
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-01-2010 14:51 #94357
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>@Niels: ja, als je er gemakshalve van uit gaat dat een Ama uit '65 geen gepantserde kabel vanaf het contactslot naar de bobine heeft, dan heb je gelijk. </p><p>Als je echter zegt dat ik "het hoe en waarom van de diodesetup heb gemist" dan heb je zelf absoluut wat gemist! </p><p>@Ivo: klopt helemaal! het zit hoogstwaarschijnlijk niet in die binnenverlichting. </p><p>het kunnen alle apparaten zijn die achter die, niet door het contactslot geschakelde, zekering zijn aangesloten. </p><p> </p>
Groet, Hans
- Niels Bijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-01-2010 18:38 #94356
door Niels Bijl (GAST)
Beantwoord door Niels Bijl (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>Beste Hans, </p><p>De diode setup voor de 123 is volgens mij alleen nodig als je niet bij de + van de bobine kunt komen door de gepantserde kabel. Heb je geen gepantserde kabel dan kun je de 123 gewoon bij de plus van de bobine zetten.Een diode set up om de bobine te voeden hoeft volgens mij dus nooit want de bobine houdt (wel of geen gepantserde kabel) altijd spanning tijdens starten. Alleen als er een gepantserde kabel is kun je echter niet bij deze plus komen, dan is dus de diode setup voor een eventuele ontsteking nodig (voeding vanaf geschakelde plus na contact en voeding vanaf startmotor omdat geschakelde plus wegvalt als startmotor in werking wordt gezet met de diodes om de boel gescheiden te houden). Als jij een andere visie hebt hoor ik graag jouw gedetailleerde uitleg.</p><p>Blijft staan dat deze discussie niet bijdraagt aan het oplossen van het lopende stroom probleem van Erik, wat mijns inziens alleen door elimineren en meten kan worden opgelost.</p><p>Indien de dynamo een wisselstroom variant is kan deze ook (door een defect ) een stroomverbuiker in rust worden, deze dus ook meenemen in het eliminatie rondje. </p><p>Groet en prettig weekend,</p><p>Niels</p>
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-01-2010 11:24 #94355
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>@Niels: ik ben het met je laatste reactie eens, die omschrijving komt overeen met mijn omschrijving van de 27e.</p><p>maar 't wordt inderdaad erg "off topic". </p><p>Het laatste wat ik er over kwijt wil is dat ik nooit heb beweerd dat je diode's nodig zou hebben voor het voeden van je bobine! ik heb 't alleen over de 123 gehad! </p><p> </p><p>@Erik: Wat nu ff belangrijker is, is de vraag of je het lek al boven hebt. Mocht je het echt niet kunnen vinden dan wil ik best even meezoeken! Ik woon in Den Haag.</p><p> </p><p>Vriendelijke groet, Hans.</p><p> </p>
Groet, Hans