wie helpt me het lek te vinden?
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-01-2010 12:09 #94374
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>klopt als een bus, dat zekering 3 en 4 door het contactslot afgeschakeld moeten worden. </p><p>vreemd ook dat je zegt dat de interieurverlichting vanaf de 25A zekering komt. die hoort namelijk van de bovenste (1e) zekering af te komen. logisch ook want als je contactslot goed zou werken dan zou de 25A zekering worden afgeschakeld en zou je geen interieurverlichting hebben met uitgeschakeld contact...</p><p>ik ga er overigens van uit dat je het over de korte dikke 25A zekering hebt, en dat er niet nog meer 25A inzitten?!?</p><p>volgens de verschillende schema's die er in omloop zijn zitten er origineel maar 1 of 2 draden op die onderste zekering (tenzij 't een GT is). de dikke gaat naar de schakelaar van de ruitenwissers en daarvandaan worden er oo nog andere zaken (zoals richtingaanwijzers, ventilator, controlelampjes).</p><p>blijft lastig zoeken in die auto's waarin de afgelopen 45 jaar van alles liefdevol is bijgeknutseld en "verbeterd". </p><p>ga met de voltmeter (of simpel testlampje) alle verbruikers maar eens af, dus ook electrische kleppen van de LPG, benzine, verdamper, overdrive, dan kom je er uiteindelijk achter waar de spanning op blijft staan. </p><p>maar, nogmaals er hoort eigenlijk zowiezo geen spanning op zekering 3 en 4 te staan met uitgeschakeld contactslot. is dat wel 't geval dan zouden je controlelampjes trouwens ook blijven branden, en daar heb ik je nog niet over gehoord dus dat zal wel niet. </p><p>vreemd vreemd vreemd... </p>
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-01-2010 21:07 #94373
door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>Als jouw 123 ontsteking gewoon op de zekeringskast is aangesloten dan klopt er al iets niet.</p><p>Het is namelijk zo dat er een paar zekeringen zijn die constant spanning hebben en er zijn er een</p><p>paar die spanning krijgen als het contact aan staat, maar tijdens het starten valt hiervan de spanning weg!</p><p>Als jouw ontsteking op een zekering zit waar spaning opkomt te staan als het contact aangaat dan zal de </p><p>motor niet aanslaan omdat namelijk tijdens het starten de spanning wegvalt!</p><p>Zit jouw ontsteking op een permanente stroombron dan verbruikt deze constant een beetje stroom!</p><p>Het enigste wat met een 123 ontsteking werkt is om gebruik te maken van 2-stuks diode waarmee je een bepaalde schakeling maakt.</p><p>Trek de stroomdraad maar eens los en kijk even of je dan nog stroom verbruikt, toch kans dat het hier in zit!</p>
- A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-01-2010 21:31 #94372
door A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST)
Beantwoord door A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>Dag Piet, Hans en Joost,</p><p>Weer een stuk verder: bedankt!</p><p>Hans, het is helaas geen GT, maar een combi (zou anders wel een unieke combi zijn..!)</p><p>Het betreft de onderste zekering, een lange dunne van 25 ampere (dus niet die bovenste, dikke korte) Er zijn draden bijgeplaatst: op de onderste zekering zitten er 3, waarvan 1 naar de electronische ontsteking loopt (die zit dus wel op dezelfde zekering, maar kennelijk niet over hetzelfde aansluitcontact 54 waar Piet het over heeft). Die twee andere draden zouden dus wel origineel kunnen zijn. Joost; ik heb jouw 'draadje' even laten liggen omdat die ontsteking op een andere draad zit en daar onlangs niets aan gewijzigd is. Bovendien merkte ik gisteren dat met de ontsteking losgekoppeld, ik nog dezelfde lekstroom had. En dat die lekstroom zich beperkt tot die zwarte draad. </p><p>Ik heb die lekstroom toch ook met de sleutel uit het contact. Die 3 draden op die onderste zekering lijken dus niet allemaal over het contact te lopen. In ieder geval die zwarte niet. Wellicht dat de originele 8 Amp zekering vervangen is voor een 25 Amp vanweg die bijgeplaatste draden en stroomverbruikers?</p><p>Ik heb geen sluiting op de controlelampjes. De ruitewisserpomp is het niet en de claxon, sigaretteaansteker, knipperlichten, blower, electronische ontsteking en lpg-installatie zitten allemaal op een andere draad (die doen het immers allemaal nog als ik de moter laat draaien met die zwarte draad eraf). </p><p>De enige verbruikers die op die zwarte draad lijken te zitten zijn de binnenverlichting (in het hemeltje) en de radio (en daarvan weet ik al dat ie niet de boosdoener is) <strong><em>Ik denk dus dat het euvel in die binnenverlichting zit</em></strong></p><p>De vorige eigenaar heeft zo'n pipertje geplaatst dat gaat piepen als je met de lampen nog aan uitstapt. Het gekke is dat ik met die zwarte draad eraf die pieper niet meer uitkrijg! Met de lampen aan en de deuren dicht blijft ie piepen. zodra ik de zwarte draad er weer op zet, houdt dat piepen op en doet de plafondverlichting het weer.</p><p>Ik heb me ooit laten vertellen dat die schakelaars in de deurstijl 'massageschakeld' zijn. Ik begreep daaruit dat er dus constant spanning op staat, welke slechts onderbroken wordt zolang de schakelaar ingedrukt is (dus zolang beide voorportieren goed dicht zitten). </p><p><strong><em>Uit het gegeven dat dat piepertje blijft piepen als ik met die zwarte draad eraf de deuren dichtheb en de lampen aan, leidt ik af dat een of beide deurschakelaars lekken.</em></strong> </p><p>Kan dat kloppen? En zo ja, hoe komt het dat die pieper niet meer piept (als de deuren dicht zijn) als ik de zwarte draad er weer op zet? </p><p>Vragen, vragen, vragen... Ik zal morgen bij daglicht en met voltmeter die beide schakelaars gaan bekijken. Ik hoop dat ik jullie dan kan berichten dat 'het lek boven is'. Ik hou jullie op de hoogte, maar bedank jullie alvast voor alle tips: zo wordt de afdeling electriciteit langzamerhand toch steeds vertrouwder!</p><p> </p><p>Groet,</p><p>Erik Arendsen</p><p> </p>
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-01-2010 21:52 #94371
door 05703-dummy
Groet, Hans
<p>leuk vraagstuk Erik!</p><p>het is dus niet de dikke zekering welke geschakeld wordt door het contactslot, maar eentje waar continu spanning op hoort te staan. gefeliciteerd, aan je contactslot ligt het dus hoogstwaarschijnlijk niet!</p><p>de zwarte draad die je los trekt is waarschijnlijk die van de binnenverlichting. als je deze los trekt krijg je waarschijnlijk te maken met een serieschakeling van lichtschakelaar (+), pieper, binnenverlichting en via overige verbruikers die daar parallel aan staan naar massa. als je het schakelaartje van de binnenverlichting om zet stopt de pieper waarschijnlijk (?). </p><p>hoop waarschijnlijkheden dus... en nog steeds geen reden om de accu leeg te trekken...</p><p>succes, en hou ons op de hoogte</p><p> </p><p>Hans.!</p>
Groet, Hans
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-01-2010 22:27 #94370
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
Als de onderste zekeringen door het contactslot afgeschakeld worden, zou daar toch niet de binnenverlichting op moeten zitten. Die doet het toch ook als het contactslot uit staat.
Vaak wordt een "piepertje" om te waarschuwen dat het licht nog aanstaat via de dashboardverlichting aangesloten. Als het licht aanstaat en de deur gaat open krijgt het piepertje van de verlichting spanning en het deurcontact maakt dan de massa.
Dat het piepertje blijft piepen wanneer je de zwarte draad lostrekt is verdacht. Het doet vermoeden dat hier voor een andere oplossing is gekozen, en dat wanneer je de zwarte draad lostrekt het piepertje op een andere manier massa krijgt. het is dus wel zaak uit te zoeken waar die geheimzinnige draad voor dient.
Je vroeg ook hoe je een amperemeter gebruikt.
Als je een multimetertje hebt, zet je die op Ampere, meestal kun je dan tot 10A meten of zo. Dan bedenk je wat de stroomriching van de electriciteit zou zijn. Je houdt de rode pen tegende bron wwar de stroom vandaan komt, en de zwarte tegen het contact waar de strooom naartoe gaat. Zo loopt de stroom dan door de meter. Bijvoorbeeld in het geval van de plus-pool van de accu: Je neemt de accuklem helemaal los, houdt de rode meetpen tegen de pluspool, en de zwarte tegen de losgenomen acccuklem. Als je dan iets meet, weet je dat er stroom loopt.
Zo kun je dit bij elk losgenomen draadje doen, en kun je erachter komen waar de stroomverbruiker zich verstopt. Een multimetertje kun je soms al in de bouwmarkt kopen voor 10 á 12 euri. En het is handig voor heel wat klusjes.
Succes, Sven
Vaak wordt een "piepertje" om te waarschuwen dat het licht nog aanstaat via de dashboardverlichting aangesloten. Als het licht aanstaat en de deur gaat open krijgt het piepertje van de verlichting spanning en het deurcontact maakt dan de massa.
Dat het piepertje blijft piepen wanneer je de zwarte draad lostrekt is verdacht. Het doet vermoeden dat hier voor een andere oplossing is gekozen, en dat wanneer je de zwarte draad lostrekt het piepertje op een andere manier massa krijgt. het is dus wel zaak uit te zoeken waar die geheimzinnige draad voor dient.
Je vroeg ook hoe je een amperemeter gebruikt.
Als je een multimetertje hebt, zet je die op Ampere, meestal kun je dan tot 10A meten of zo. Dan bedenk je wat de stroomriching van de electriciteit zou zijn. Je houdt de rode pen tegende bron wwar de stroom vandaan komt, en de zwarte tegen het contact waar de strooom naartoe gaat. Zo loopt de stroom dan door de meter. Bijvoorbeeld in het geval van de plus-pool van de accu: Je neemt de accuklem helemaal los, houdt de rode meetpen tegen de pluspool, en de zwarte tegen de losgenomen acccuklem. Als je dan iets meet, weet je dat er stroom loopt.
Zo kun je dit bij elk losgenomen draadje doen, en kun je erachter komen waar de stroomverbruiker zich verstopt. Een multimetertje kun je soms al in de bouwmarkt kopen voor 10 á 12 euri. En het is handig voor heel wat klusjes.
Succes, Sven
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-01-2010 16:26 #94369
door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic wie helpt me het lek te vinden?
<p>En toch blijf ik benieuwd hoe nu jouw 123 ontsteking gevoed word.</p><p>Maar die zwarte draad van de binnenverlichting is verdacht, als die los is is dan het probleem over?</p><p>Gr</p>
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-01-2010 17:09 #94368
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic wie helpt me het lek te vinden?
Ik zou maar eens naar het relais voor het grootlicht signaal kijken.,daaraan zit namelijk de derde zwarte draad die op de onderste zekering hoort.Succes!!!
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-01-2010 17:15 #94367
door Niek de Boer
Zoals ik wel vaker beweer ontstaan stroomstoringen vaak door overbodige rommel (123 verdelers,amperemeters,toerentellers enz) die niet zelden lukraak wordt aangesloten door ondeskundigen.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-01-2010 17:21 #94366
door Niek de Boer
Binnenverlichting wordt nog al eens verkeerd aangesloten: de zwarte draad is namelijk niet de massadraad,maar de draad waar spanning constant op staat.De blauwe draad is de massadraad,want die gaat naar de contacten aan de portieren.Dan hoort natuurlijk wel de zekering te springen
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-01-2010 19:25 #94365
door 05703-dummy
Groet, Hans
<p>enne, vergeet niet als je stroom (Ampere) gemeten hebt, en je wilt daarna spanning (Volt) gaan meten, om de knop op Volt te zetten en ook de draden weer in de juiste aansluitingen van de meter te prikken. anders meet je als je denkt spanning te meten, in werkelijkheid de stroom die je accu kan leveren. ik verzeker je dat dit vele malen meer is als dat je multimetertje kan hebben! </p><p>professionele (dus duurdere) meters zijn hufterproof, maar met name de goedkopere bouwmarktvarianten zijn niet tegen deze vorm van misbruik beveiligd
</p><p>@Sven: dat de pieper blijft gaan met draad los zou kunnen t.g.v. de door mij omschreven serieschakeling die dan kan ontstaan. </p><p>@Joost: 123 zit waarschijnlijk op die ene zekering die niet wordt geschakeld door 't contactslot. als dat inderdaad zo is zal er een klein lekstroompje blijven lopen. lijkt me sterk dat dat je accu leeg trekt, maar misschien in combinatie met... is inderdaad op te lossen met 2 diodes parallel waarvan er één gevoed wordt vanaf een door 't contactslot geschakelde zekering en de andere vanaf het startsignaal (contctslot) naar de startmotor.</p><p>@Niek: grootlichtrelais kan inderdaad ook nog de boosdoener zijn; even checken Erik...</p><p> </p>

Groet, Hans