Klokje 1800E 1970

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
17-01-2020 17:45 #186668 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Klokje 1800E 1970
Ik heb het klokje open gemaakt, ziet er schoon uit van binnen. De weerstand lijkt later gesoldeerd te zijn? De verbindingen zijn nogal dik. Met spanning erop loop de klok niet, het mechanisme lijkt gangbaar. Morgen verder meten en onderzoeken.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
18-01-2020 15:24 #186682 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Klokje 1800E 1970
Ik probeer een schema te maken van het circuit, zonder alles uit elkaar te halen zie ik behalve de weerstand een zwart blokje met drie draden (transistor?) en twee condensatoren? De klok lijkt schoon en gangbaar. Maar loopt niet. De mogelijke condensatoren zijn lichtgroen met een code van 05 z 10y of iets dergelijks. De andere is half donkergroen en half bruin. Heeft iemand een schema van deze klok of andere tips?
Mvg Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-01-2020 16:52 #186683 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Klokje 1800E 1970
Zo te zien werkt dit klokje toch wel volgens een ander principe dan degene in mijn 145 waar ik het eerder over had.
Eventuele elektronische componentjes kan je waarschijnlijk wel bij Radio Twenthe aan de Stille Veerkade verkrijgen.
Maar goed, eerst doorgronden hoe t werkt...

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
18-01-2020 18:00 #186684 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Klokje 1800E 1970
Ik heb nog een artikel bij circuits online gevonden. Het lijkt het juiste klokje,
www.circuitsonline.net/forum/view/61091
Ze zijn o.a. ook bij Jaguar gebruikt.
Ik ga rustig verder kijken en m eten.
Groet Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
19-01-2020 13:55 #186695 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Klokje 1800E 1970
Nog een stuk over de klok op
www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=99950
Van de week eens kijken of er wat in onze lokale electronicawinkel te koop is.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2020 22:01 #186700 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Klokje 1800E 1970
Je bent duidelijk niet de enige die met een defect klokje van dit type worstelt. Maar daardoor is er wel het eea op internet over te vinden. Ben benieuwd of t gaat lukken!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
25-01-2020 14:43 #186798 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Klokje 1800E 1970
Vandaag het elektrische circuit nagemeten en met een nieuwe transistor en condensatoren gekeken of de klok wil lopen. Helaas geen succes! Mechanisch lijkt alles in orde, de electro is simpel en de spoelen lijken goed. Wat ik een beetje mis is een origineel schema met de juiste componenten. Ik heb zo goed mogelijk gekeken en nieuwe gekocht. Maar ik weet met name van de condensatoren en de weerstand niet zeker of ik de juiste heb. Aan de hand van de informatie uit circuits online heb ik een schema gemaakt. De knop heb ik wel van de tijd verstel as af kunnen krijgen en dus het glas eraf kunnen halen. Ik ga eerst maar wat verder nadenken en proberen een schema te achterhalen

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
01-02-2020 16:46 #186885 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Klokje 1800E 1970
Laatste update, na verder zoeken kijken en meten bleek een heel dun draadje van het het spoeltje gebroken( koperen spoeltje op de foto). Ook lijkt het hele spoeltje los geraakt te zijn. Het elektrisch schema heb ik voor 90% zekerheid kunnen achterhalen. Maar omdat het klokje nog steeds niet liep naar de rest gaan kijken. Nu verder kijken wat nog mogelijk is, een ander uurwerkje plastsen?

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2020 10:28 #186889 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Klokje 1800E 1970
Hoi Arnold,
Volgens mij ben je er bijna, wat ik concludeer is dat het een Texas Instrument ontwerp is, hoop dat je hem aan de praat krijgt.
Mijn klokje had ik voorzichtig schoongemaakt - 30 jaar geleden - heel klein beetje gesmeerd met naaimachine olie en werkte dan een dag...
Inmiddels staat hij al weer jaren stil, hoop dat het je lukt en zou graag van je willen weten waar de onderdelen vandaan zijn gekomen.
Ook in mijn ´72 ES zit een Smith klokje, later werd dat Kienzle en dacht de laatsten VDO
Succes !

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
02-02-2020 11:59 #186892 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Klokje 1800E 1970
Ed, ik heb nu een Kienzle klokje maar dat is van een latere serie 1800e's. De originele vind ik zo mooi omdat de stelknop voor de tijd aan de rand zit. De latere modellen hebben die allemaal in het midden. En het is de Smitsklok die bij de rest van de instrumenten hoort. Ik hoop nog steeds het originele elektrisch schema te vinden maar Smits is niet scheutig met informatie. Ik heb veel artikelen gevonden op internet over de Smiths Sectronic MII uit 1970. In tegenstelling tot de voorganger lastiger te repareren volgens de artikelen. Mijn klokje zag er schoon uit en alles is gangbaar maar de onrust wil niet blijven bewegen. Ik zal proberen de informatie die ik heb op het forum te zetten.
Mvg
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.