- Berichten: 681
Klokje 1800E 1970
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Zijn er nog tips over het uit elkaar halen van deze klok, zoals de knop losmaken van de wijzer verstellen etc.?
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2050
het knopje moet men eraf schroeven, het asje waar het op zit heeft net onder het knopje en dus van buiten bereikbaar twee vlakke kantjes zodat men er een sleuteltje (of fijn tangetje) op kan zetten om het vast te houden.
Deze klokjes zijn makkelijk te openen, dus je kunt zelf kijken of de contacten vervuild zijn of er iets anders vast te stellen is. Vaak is de olie harsvormig geworden en loopt het mechanisme te zwaar. Als ik het mij goed herinner, is er op een plek speciaal "tin" tussen twee punten als smeltzekering indien electrisch te zwaar belast door zwaar lopen. Ik heb er in het verleden meerdere weer eenvoudig aan het lopen gekregen.
De lipjes van de metalen rand vorozichtig buigen zodat ze niet afbreken bij het open en weer dicht buigen, gelukkig zijn deze van staal en niet rondom dichtgevouwen.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Die "soldeerzekering" was bij mijn klokje ook het probleem, na reparatie en voorzichtig reinigen van het mechanisme met wattenstaafje en wat wasbenzine en daarna een spaarzaam drupje naaimachine-olie liep hij weer als een klok!
Inventieve constructie overigens: het is eigenlijk een gewoon veer-uurwerkje waarvan het veertje om de paar minuten op spanning wordt gezet door een elektromagneetje (spoeltje), te herkennen aan een "ploink"-geluidje. Als het veertje bijna aan het eind is sluit er een contactje waardoor het spoeltje kort bekrachtigd wordt. Dit contactje moet natuurlijk schoon en goed afgesteld zijn.
Succes met de reparatie!
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
Mvg Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Normaliter zal de buitenkant van het klokje massa zijn (hoewel er vroeger ook wat vage automerken waren met "positive ground"); dan zal er nog een plus voor het klokje zijn en waarschijnlijk ook nog ééntje voor de nachtverlichting.
Een foto van het stickertje kan wellicht meer duidelijkheid geven.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
De nachtverlichting waar ik het over had is bij dit type denk ik een los armatuurtje met lampje dat in het kokertje aan de achterzijde geschoven dient te worden.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
niet los. Ik wil niet forceren, dus waarschijnlijk geduld hebben en regelmatig inspuiten. De knop (rode pijl) moet toch losgeschroefd worden van het asje (gele pijl) wat door het glas steekt? Is het rechtse of linkse draad? Met een Engelse klok zou het rechtsom losdraaien kunnen zijn.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Maar, moet dat knopje er wel vanaf? Is het niet zo dat als je die metalen ring losmaakt dat je dan het hele klokje -met glas en al- uit de behuizing kunt schuiven?
Wellicht dat je ook nog een schroefje aan de achterzijde moet losmaken.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.