Klokje 1800E 1970

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
16-01-2020 08:54 #186645 door Arnold de Groot
Klokje 1800E 1970 is gemaakt door Arnold de Groot
Ik heb een klokje gekocht voor mijn 1800E uit 1970. Het loopt niet maar ik heb het artikel van Han Misdom over het repareren van een Smits klok uit een 1800S met chromen rand, het voorgaande model klok van Smits. Mijn vraag is dan ook of de reparatie ook geschikt is voor het model uit de 1800E?
Zijn er nog tips over het uit elkaar halen van deze klok, zoals de knop losmaken van de wijzer verstellen etc.?

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2020 09:35 #186646 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Klokje 1800E 1970
Hallo Arnold,
het knopje moet men eraf schroeven, het asje waar het op zit heeft net onder het knopje en dus van buiten bereikbaar twee vlakke kantjes zodat men er een sleuteltje (of fijn tangetje) op kan zetten om het vast te houden.
Deze klokjes zijn makkelijk te openen, dus je kunt zelf kijken of de contacten vervuild zijn of er iets anders vast te stellen is. Vaak is de olie harsvormig geworden en loopt het mechanisme te zwaar. Als ik het mij goed herinner, is er op een plek speciaal "tin" tussen twee punten als smeltzekering indien electrisch te zwaar belast door zwaar lopen. Ik heb er in het verleden meerdere weer eenvoudig aan het lopen gekregen.
De lipjes van de metalen rand vorozichtig buigen zodat ze niet afbreken bij het open en weer dicht buigen, gelukkig zijn deze van staal en niet rondom dichtgevouwen.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2020 09:52 #186647 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Klokje 1800E 1970
Bovenstaande klopt helemaal. Ik had in de 145 een iets kleiner model, maar ook van Smith dus ik ga er van uit dat de constructie weinig afwijkt.
Die "soldeerzekering" was bij mijn klokje ook het probleem, na reparatie en voorzichtig reinigen van het mechanisme met wattenstaafje en wat wasbenzine en daarna een spaarzaam drupje naaimachine-olie liep hij weer als een klok!
Inventieve constructie overigens: het is eigenlijk een gewoon veer-uurwerkje waarvan het veertje om de paar minuten op spanning wordt gezet door een elektromagneetje (spoeltje), te herkennen aan een "ploink"-geluidje. Als het veertje bijna aan het eind is sluit er een contactje waardoor het spoeltje kort bekrachtigd wordt. Dit contactje moet natuurlijk schoon en goed afgesteld zijn.
Succes met de reparatie!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
16-01-2020 10:42 #186648 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Klokje 1800E 1970
Bedankt voor de reacties en tips, ik had al gezien dat er vlake kantje op het asje van de knop zaten (nu nog een mini sleuteltje vinden of maken) en voorzichtig de zaak uit elkaar halen. Ik heb al voorzichtig wat kruipolie op de betreffende schroefjes e.d. gespoten. Ik heb ook begrepen dat het 'glas' van kunststof is. De truc met de transistor en de condensator is dus niet nodig bij dit model?
Mvg Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
16-01-2020 12:40 #186651 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Klokje 1800E 1970
Andere vraag, er zit een vage sticker op het huis met de aansluiting van de negatieve pool op de klok. De pijl wijst naar??? Ik ga er van uit dat de kleine (geisoleerde) aansluiting de plus pool is en de aansluiting op het huis zeld de min. Klopt dat?

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2020 13:50 #186652 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Klokje 1800E 1970
Of de truc met transistor en condensator nodig is kan ik zo niet beoordelen; dat is natuurlijk afhankelijk van type klokje.
Normaliter zal de buitenkant van het klokje massa zijn (hoewel er vroeger ook wat vage automerken waren met "positive ground"); dan zal er nog een plus voor het klokje zijn en waarschijnlijk ook nog ééntje voor de nachtverlichting.
Een foto van het stickertje kan wellicht meer duidelijkheid geven.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
16-01-2020 16:25 #186654 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Klokje 1800E 1970
Foto van sticker.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2020 17:52 #186656 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Klokje 1800E 1970
Hij is iig geschikt voor "negativer masseanschluss" dus dat is oké voor je P. De pijl wijst naar het koperen lipje en daar moet de continue +12V op.
De nachtverlichting waar ik het over had is bij dit type denk ik een los armatuurtje met lampje dat in het kokertje aan de achterzijde geschoven dient te worden.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
17-01-2020 08:24 #186661 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Klokje 1800E 1970
Hans, bedankt. Ik had opeens ook al de ingeving gekregen om gewoon het elektrische schema erbij te pakken.het losse armatuurtje is weg maar daar kun je altijd wel een (led?) lampje in maken. Ik heb een mini steeksleuteltje gemaakt om de verstelknop los te maken van het asje. Ondanks het inspuiten met kruipolie krijg ik deze (nog)
niet los. Ik wil niet forceren, dus waarschijnlijk geduld hebben en regelmatig inspuiten. De knop (rode pijl) moet toch losgeschroefd worden van het asje (gele pijl) wat door het glas steekt? Is het rechtse of linkse draad? Met een Engelse klok zou het rechtsom losdraaien kunnen zijn.


Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2020 10:37 #186662 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Klokje 1800E 1970
Engels schroefdraad heeft te maken met de spoed van het draad, niet met de draairichting (toch?!?).
Maar, moet dat knopje er wel vanaf? Is het niet zo dat als je die metalen ring losmaakt dat je dan het hele klokje -met glas en al- uit de behuizing kunt schuiven?
Wellicht dat je ook nog een schroefje aan de achterzijde moet losmaken.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.