- Berichten: 204
Lage spanning bij starten
- P. Niem
-
- Elite lid
-
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
De auto slaat bij koude motor slecht of niet aan. Als de motor aanslaat is dat meestal vlak nadat ik de sleutel terug draai van starten naar contact. Op dat moment neemt de spanning natuurlijk weer toe.
Kan deze lage startspanning ervoor zorgen dat de bougies te slappe vonkjes geven?
Sjoerd
p.s. de accu is prima en de startmotor draait krachtig rond.
1800E
vimeo.com/volvoac
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
De vonk is wel minder bij staren maar niet zoveel minder dat hij er niet op kan starten.
De motor moet tijdens het starten al tekenen van leven geven.
De afstand tussen de bougie electrodes ook eens controleren moet zover ik weet 0.7mm zijn
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Verder: controleer ook de massakabel onder de auto eens, die geeft wel vaker problemen.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1268
Ziet er globaal zo uit; volvoonderdelen.com/popup_image.php/pID/605746
Zo ja, dan even controleren of de bobine wel de volle accuspanning krijgt tijdens het starten.(10,5V in jouw geval)
Ik weet niet of je bekend bent met het begrip voorschakelweerstand icm bobines, voor de zekerheid zal ik het even kort uitleggen; fabrikanten weten dat de accuspanning tijdens gebruik van de startmotor flink in elkaar zakt.
Toen kwam er eens iemand op het idee de bobine gewoon zó te ontwerpen dat deze bij een lage voedingsspanning toch een krachtige vonk geeft. Voila, de 9V bobine werd " geboren".
Maar dan zitten we nog met een probleempje; die bobine kan niet tegen een langdurig te hoge spanning van , zeg 14V tijdens het rijden (en dat is net wat de meeste mensen met auto's doen).
Toen werd er een voorschakelweerstand aan het ontstekingscircuit toegevoegd, deze zorgt er voor dat de stroom door de bobine beperkt blijft tot waarden waarvoor deze ontworpen is.
Dus;
-tijdens starten hoort de voorgeschakelde bobine direct accuspanning te krijgen op zijn + pool
-tijdens lopen van de motor hoort de bobine spanning te krijgen via de voorschakelweerstand
Stel dat een voorgeschakelde bobine tijdens starten geen directe accuspanning krijgt maar via de weerstand ,dan blijft er voor de bobine nog maar een paar volt over........
Groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Niem
-
- Elite lid
-
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
- Berichten: 204
- het injectiesysteem is gecontroleerd door Jan Ooms
- de bougies, de bougiekabels en de verdelerkap zijn nieuw
- de verdamper is ongeveer vier jaar oud en heeft tot voor kort een jaar op de plank gelegen
- de 123 ontsteking staat op tijd
- de injectie draadboom is nieuw
- er zit een Flamethrower bobine in
- de massakabels en aansluitingen zijn schoon
Een tijdje terug heb ik de bobine prik gegeven direct vanaf de accu, maar dit hielp toen niet.
Ik heb geen bobine met voorschakelweerstand. Is mijn auto hier geschikt voor?
Ik ben denk ik bij koud weer afhankelijk van het functioneren van de koude start unit. Start de motor niet direct dan raakt ie volgens mijn reukvermogen verzopen. Circa drie jaar geleden is het waselement vervangen maar ik weet dat deze fix niet perse een betrouwbare unit oplevert.
Vanochtend startte de auto gelukkig wel en liep het toerental netjes naar 1400 toeren.
Zie ook deze infraroodfoto van voorverwarmd koelwater.
Sjoerd
1800E
vimeo.com/volvoac
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Wat het kan zijn is dat de terugslag klep van de injectionpomp niet goed werkt dan verlies je druk op de herder waar het chokeventiel op zit.
Dit kun je oplossen door de auto op contact te zetten tot dat de pomp stopt met lopen van contact af halen en dan nogmaals op cantact en dan starten.
Loopt de pomp het geheel niet bij het op contact zetten van de auto dan is het startrelais stuk.
Ik ga er vanuit dat wanneer hij eenmaal gelopen heeft de motor vlot start.
Voor LPG zou ik een beetje met shoke van de verdamper spelen.
Dat is hetgene ik nog een beetje weet van toen ik nog een injectie systeem in mijn Volvo had
Succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Menges
-
- Elite lid
-
- Berichten: 232
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1257
Waar haal je de voeding van de 123 Ignition vandaan? Van het contactslot of rechtstreeks van de accu?Als de motor aanslaat is dat meestal vlak nadat ik de sleutel terug draai van starten naar contact.
Volvo hanteert een aantal contactsloten waar geen spanning uit komt op het moment dat je start (alle contactsloten met pantser-kabel)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 490
Het gebrek aan een diode setup is mogelijk de gouden tip, maar dan zou het probleem zich ook met warme motor moeten voordoen?Han Misdom schreef : Je schrijft:
Waar haal je de voeding van de 123 Ignition vandaan? Van het contactslot of rechtstreeks van de accu?Als de motor aanslaat is dat meestal vlak nadat ik de sleutel terug draai van starten naar contact.
Volvo hanteert een aantal contactsloten waar geen spanning uit komt op het moment dat je start (alle contactsloten met pantser-kabel)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.