Lage spanning bij starten

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
14-12-2017 20:28 #173836 door P. Niem
Lage spanning bij starten is gemaakt door P. Niem
Tijdens het starten van mijn 1800E loopt de spanning terug tot ongeveer 10,5 Volt.
De auto slaat bij koude motor slecht of niet aan. Als de motor aanslaat is dat meestal vlak nadat ik de sleutel terug draai van starten naar contact. Op dat moment neemt de spanning natuurlijk weer toe.
Kan deze lage startspanning ervoor zorgen dat de bougies te slappe vonkjes geven?

Sjoerd

p.s. de accu is prima en de startmotor draait krachtig rond.

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2017 23:13 #173839 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Lage spanning bij starten
Beste Sjoerd, als hij pas aanslaat bij het terugdraaien van de sleutel kan dit betekenen dat hij tijdens het starten geen vonk of benziene krijgt.
De vonk is wel minder bij staren maar niet zoveel minder dat hij er niet op kan starten.
De motor moet tijdens het starten al tekenen van leven geven.
De afstand tussen de bougie electrodes ook eens controleren moet zover ik weet 0.7mm zijn

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2017 17:39 #173876 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Lage spanning bij starten
Nou, het kan ook zijn dat de startmotor teveel ampères trekt, daardoor zakt de spanning dan te ver weg.
Verder: controleer ook de massakabel onder de auto eens, die geeft wel vaker problemen.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
16-12-2017 18:00 - 16-12-2017 18:02 #173879 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Lage spanning bij starten
Is de auto uitgerust met een voorschakelweerstand?

Ziet er globaal zo uit; volvoonderdelen.com/popup_image.php/pID/605746


Zo ja, dan even controleren of de bobine wel de volle accuspanning krijgt tijdens het starten.(10,5V in jouw geval)
Ik weet niet of je bekend bent met het begrip voorschakelweerstand icm bobines, voor de zekerheid zal ik het even kort uitleggen; fabrikanten weten dat de accuspanning tijdens gebruik van de startmotor flink in elkaar zakt.
Toen kwam er eens iemand op het idee de bobine gewoon zó te ontwerpen dat deze bij een lage voedingsspanning toch een krachtige vonk geeft. Voila, de 9V bobine werd " geboren".
Maar dan zitten we nog met een probleempje; die bobine kan niet tegen een langdurig te hoge spanning van , zeg 14V tijdens het rijden (en dat is net wat de meeste mensen met auto's doen).
Toen werd er een voorschakelweerstand aan het ontstekingscircuit toegevoegd, deze zorgt er voor dat de stroom door de bobine beperkt blijft tot waarden waarvoor deze ontworpen is.

Dus;

-tijdens starten hoort de voorgeschakelde bobine direct accuspanning te krijgen op zijn + pool
-tijdens lopen van de motor hoort de bobine spanning te krijgen via de voorschakelweerstand

Stel dat een voorgeschakelde bobine tijdens starten geen directe accuspanning krijgt maar via de weerstand ,dan blijft er voor de bobine nog maar een paar volt over........

Groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2017 18:40 #173880 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Lage spanning bij starten
die zit standaard op de 164

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
17-12-2017 09:58 - 17-12-2017 11:13 #173892 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic Lage spanning bij starten
Het starten gaat alleen niet of moeizaam als het 's nachts gevroren heeft. Na het voorverwarmen van het koelwater lukt het wel om op benzine en LPG te starten.

- het injectiesysteem is gecontroleerd door Jan Ooms
- de bougies, de bougiekabels en de verdelerkap zijn nieuw
- de verdamper is ongeveer vier jaar oud en heeft tot voor kort een jaar op de plank gelegen
- de 123 ontsteking staat op tijd
- de injectie draadboom is nieuw
- er zit een Flamethrower bobine in
- de massakabels en aansluitingen zijn schoon

Een tijdje terug heb ik de bobine prik gegeven direct vanaf de accu, maar dit hielp toen niet.
Ik heb geen bobine met voorschakelweerstand. Is mijn auto hier geschikt voor?

Ik ben denk ik bij koud weer afhankelijk van het functioneren van de koude start unit. Start de motor niet direct dan raakt ie volgens mijn reukvermogen verzopen. Circa drie jaar geleden is het waselement vervangen maar ik weet dat deze fix niet perse een betrouwbare unit oplevert.
Vanochtend startte de auto gelukkig wel en liep het toerental netjes naar 1400 toeren.

Zie ook deze infraroodfoto van voorverwarmd koelwater.

Sjoerd

1800E
vimeo.com/volvoac
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-12-2017 23:23 #173913 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Lage spanning bij starten
Wat je smorgens eens kan proberen is het luchtfilter eraf en wat aanstekergas in het spruitstuk spuiten start hij dan vlot dan zou ik het in de choke zoeken.
Wat het kan zijn is dat de terugslag klep van de injectionpomp niet goed werkt dan verlies je druk op de herder waar het chokeventiel op zit.
Dit kun je oplossen door de auto op contact te zetten tot dat de pomp stopt met lopen van contact af halen en dan nogmaals op cantact en dan starten.
Loopt de pomp het geheel niet bij het op contact zetten van de auto dan is het startrelais stuk.
Ik ga er vanuit dat wanneer hij eenmaal gelopen heeft de motor vlot start.
Voor LPG zou ik een beetje met shoke van de verdamper spelen.
Dat is hetgene ik nog een beetje weet van toen ik nog een injectie systeem in mijn Volvo had

Succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-12-2017 10:12 #173916 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Lage spanning bij starten
Ik zou toch eens controleren of de accu voldoende capaciteit levert, door een andere accu er met startkabels bij te zetten. Wellicht draait de startmotor te zwaar, waardoor ie te veel vraagt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-12-2017 13:02 #173923 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Lage spanning bij starten
Je schrijft:

Als de motor aanslaat is dat meestal vlak nadat ik de sleutel terug draai van starten naar contact.

Waar haal je de voeding van de 123 Ignition vandaan? Van het contactslot of rechtstreeks van de accu?
Volvo hanteert een aantal contactsloten waar geen spanning uit komt op het moment dat je start (alle contactsloten met pantser-kabel)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-12-2017 21:54 #173934 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Lage spanning bij starten

Han Misdom schreef : Je schrijft:

Als de motor aanslaat is dat meestal vlak nadat ik de sleutel terug draai van starten naar contact.

Waar haal je de voeding van de 123 Ignition vandaan? Van het contactslot of rechtstreeks van de accu?
Volvo hanteert een aantal contactsloten waar geen spanning uit komt op het moment dat je start (alle contactsloten met pantser-kabel)

Het gebrek aan een diode setup is mogelijk de gouden tip, maar dan zou het probleem zich ook met warme motor moeten voordoen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.