Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-11-2017 00:24 #173007 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Ik geef Cor gelijk dynamo ar af en laten testen daar waar je hem gekocht heb.
Kun je dat uitsluiten mocht de dynamo goed zijn.
Dan rest alleen nog de multimeter om de bedrading door te meten.
Je moet altijd beginnen met storing zoeken om dingen uit te sluiten.
Een dynamo test is het meest makkelijke.
Is er geen testbank aanwezig naar een bedrijf gaan die dat wel heeft en de dynamo laten testen of zelf een testbankje maken.
Storing zoeken is of aan het eind beginnen of aan het begin maar niet zomaar half in weet je niet waar je eindigd

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob W (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-11-2017 15:51 #173051 door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Opgelost, vanmiddag de dynamo omgeruild, en de nieuwe doet het wel.

Deze zat ook netjes in een zakje inc manual, dus vorige was een foutje van Nordicar.

Hij is overigens niet helemaal plug en play, de stang waarmee je de dynamo monteert loopt aan tegen de fan op de dynamo omdat het oortje wat korter is.
De stang monteren met twee spacers en langere UNC bouten lossen dit op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
04-11-2017 22:15 #173056 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Fijn Rob, ik had niet anders verwacht van de leverancier.

Succes, gr. Cor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob W (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-12-2017 22:08 - 04-12-2017 22:13 #173636 door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Na 1 maand en 2000 problemloze kilometer verder, vandaag weer een sporadisch oplichtend AMP lampje. En uiteindelijk continu branden.

Alles weer doorgemeten en gecheckt:
-Accu ca 12,5V bij draaiende motor, laad dus inderdaad niet bij.
-Massa in orde
-Dikke B+ draad in orde
-Dunne D+ draad in orde, als ik hem los haal van de dynamo met contact aan zonder draaiende motor meet ik netjes een spanning van12v op de draad. Maar als ik hem aansluit op de dynamo, contact aan zonder draaiende motor meet ik nog maar 2V op de D+ draad/aansluitpunt.

Conclusie, weer een brakke dynamo of interne spanningsregelaar?
Ben mijn vertrouwen in die Thaise SCG dynamo's nu wel een beetje kwijt.
Is er nog een alternatief model wat past, of een goede originele Bosch ergens te vinden? Mijn eigen Bosch had wat problemen met de wikkelingen dus is niet zomaar te reviseren.
Laatst bewerkt 04-12-2017 22:13 door Rob W (GAST).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-12-2017 16:49 #173659 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Rob schrijft:

Dunne D+ draad in orde, als ik hem los haal van de dynamo met contact aan zonder draaiende motor meet ik netjes een spanning van12v op de draad. Maar als ik hem aansluit op de dynamo, contact aan zonder draaiende motor meet ik nog maar 2V op de D+ draad/aansluitpunt.

Het feit dat je met stilstaande motor ongeveer 2V meet op de D+ draad klopt. Dit geeft aan dat je veldwikkeling in orde is.
Dat je met draaiende motor slechts 12V meet is te weinig, zou ongeveer 14V moeten zijn. Lijkt erop dat de interne spanningsregelaar defect is. (of eventueel een interne gelijkrichtdiode).

Dat je in korte tijd tot twee maal toe een defecte dynamo hebt is natuurlijk verdacht; je zou puur pech kunnen hebben maar die kans lijkt mij erg klein.
Waar een dynamo absoluut niet tegen kan is een losse B+ aansluiting.
Als ik jou was zou ik eerst eens heel goed naar de je bekabeling kijken en mijzelf er 100% van overtuigen dat alles echt goed in orde is.
We praten dan over:
  • Dikke zwarte kabel van dynamo naar startmotor
    Dikke rode kabel van startmotor naar accu
    Massa kabel van de accu
    Massakabel van motorblok naar chassis (vanaf koppelingshuis naar chassis ter hoogte van de uitlaat)
    DE accupolen zelf inclusief de accuklemmen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob W (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-12-2017 17:07 #173662 door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Bedankt voor het antwoord, goed om te weten dat die 2V klopt.
Mijn originele Bosch dynamo had wat losse wikkelingen dus dat was een ander probleem. De eerste SCG deed vanaf het begin helemaal niks, en de vervangende SCG heeft het 2000 kilometer vlekkeloos gedaan dus een patroon durf ik het nog niet te noemen.

De punten die je opnoemt heb ik de vorige keer allemaal dubbel gecheckt en doorgemeten en alle bekabeling en connecties zagen er goed uit, alle contactvlakken nog wat schoongemaakt, maar ik ga het nog een keer bekijken om zeker te zijn.

Ik verdenk ook de interne spanningsregelaar.
Krijg morgen wel weer een nieuwe van de leverancier, maar denk dat ik ook maar op zoek ga naar een good old Bosch.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob W (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-12-2017 15:40 #173692 door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Vandaag alle bekabeling en massakabels nog een keer gecheckt en doorgemeten, niks geks gevonden.
Heb verder ook geen last van andere vage elektrische storingen.

De nieuwe dynamo is ook binnen gekomen, gemonteerd en de accu wordt nu weer bijgeladen.
Ipv de thaise SCG is het nu trouwens een Letrika, ziet er kwalitatief een heel stuk beter uit en wordt geleverd met een compleet zakje aansluitstekkertjes en bouten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-12-2017 15:39 #173712 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Leuk verhaal en illustreert wat ik al jaren denk; er is niets mis met een Bosch dynamo - of Motorola - Duitse/USA degenlijkheid en de spanningsregelaar is gemakkelijk te vervangen.
Ik heb een goed bedrijfje in Oosterbeek en voor 80 -100 euro heb ik hem gereviseerd, met nieuw: lager, koolborstelsetje en spanningsregelaar.
Ondertussen een aardige verzameling opgebouwd van allemaal mensen die een ' nieuwe' van onbekende merken wilde hebben.
Helaas is de 55 ampere zeldzaam, maar ken een paar merken die minstens zo goed zijn.
Hou ook niet zo van Chinees eten, het is wel een aanrader om het aldaar te eten...daar blijft het bij, aan mijn wagens geen chinese meuk.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-12-2017 00:06 #173726 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Beste ED,met dat Chinees ben ik niet zo met je eens het is maar net uit welke fabriek in China het uit komt.
In de HI FI wereld maken de Chinezen op het moment goede versterkers maar dat zijn ook maar een paar merken.
Ik heb zelf een Chinese autoradio JSD die gebruik ik als headunit met een versterker uit Taiwan en Infinty speakers, zoek voor de gein maar eens de specificaties op van een JSD autoradio op en leg die eens naast een gerenomeert merk verschiet je nog van.
En die versterker uit Taiwan goede copieen van een Alphine versterker.
Ik heb thuis zelf een HUG DVD speler zo Chinees als als Chinees eten ding koste 35 euro moet je de specifcaties eens bekijken van de DA convertor zit je al bijna in de HI end wereld.
Dus begint er maar aan te wennen dat spullen uit China cq Azie komen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-12-2017 08:28 #173727 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Een "tikje" ongenuanceerd misschien, Ed? Er komt niet alleen maar meuk vandaan, al is een deel van de producten uit China gebaseerd op prijs en niet op kwaliteit.
Maar veel grote firma's uit Europa en VS laten hun kwaliteitsproducten in China maken onder strenge kwaliteits controles.
Daar komt bij dat als niemand in Europa het voor elkaar krijgt om een herproductie te doen van niet meer leverbare spullen voor mijn auto's, men het in China gaat maken. Daar ben ik dan toch blij mee.

Het probleem voor ons hier is meer hoe te bepalen welke producten kwalitatief goed zijn en welke niet. Ik heb bijvoorbeeld LED H4 en H3 lampen in mijn 940 zitten, maar voordat je weet welke echt goed zijn, ben je wel even verder, het aanbod is overweldigend.
(Ps het kleine condensatortje op je verdeler is alleen nog te krijgen uit Chinese productie, en daar zijn behoorlijk slechte bij, dat dan weer wel, ha, ha!)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD