Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Kun je dat uitsluiten mocht de dynamo goed zijn.
Dan rest alleen nog de multimeter om de bedrading door te meten.
Je moet altijd beginnen met storing zoeken om dingen uit te sluiten.
Een dynamo test is het meest makkelijke.
Is er geen testbank aanwezig naar een bedrijf gaan die dat wel heeft en de dynamo laten testen of zelf een testbankje maken.
Storing zoeken is of aan het eind beginnen of aan het begin maar niet zomaar half in weet je niet waar je eindigd
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob W (GAST)
- Senior lid
-
Deze zat ook netjes in een zakje inc manual, dus vorige was een foutje van Nordicar.
Hij is overigens niet helemaal plug en play, de stang waarmee je de dynamo monteert loopt aan tegen de fan op de dynamo omdat het oortje wat korter is.
De stang monteren met twee spacers en langere UNC bouten lossen dit op.
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Succes, gr. Cor.
- Rob W (GAST)
- Senior lid
-
Alles weer doorgemeten en gecheckt:
-Accu ca 12,5V bij draaiende motor, laad dus inderdaad niet bij.
-Massa in orde
-Dikke B+ draad in orde
-Dunne D+ draad in orde, als ik hem los haal van de dynamo met contact aan zonder draaiende motor meet ik netjes een spanning van12v op de draad. Maar als ik hem aansluit op de dynamo, contact aan zonder draaiende motor meet ik nog maar 2V op de D+ draad/aansluitpunt.
Conclusie, weer een brakke dynamo of interne spanningsregelaar?
Ben mijn vertrouwen in die Thaise SCG dynamo's nu wel een beetje kwijt.
Is er nog een alternatief model wat past, of een goede originele Bosch ergens te vinden? Mijn eigen Bosch had wat problemen met de wikkelingen dus is niet zomaar te reviseren.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Het feit dat je met stilstaande motor ongeveer 2V meet op de D+ draad klopt. Dit geeft aan dat je veldwikkeling in orde is.Dunne D+ draad in orde, als ik hem los haal van de dynamo met contact aan zonder draaiende motor meet ik netjes een spanning van12v op de draad. Maar als ik hem aansluit op de dynamo, contact aan zonder draaiende motor meet ik nog maar 2V op de D+ draad/aansluitpunt.
Dat je met draaiende motor slechts 12V meet is te weinig, zou ongeveer 14V moeten zijn. Lijkt erop dat de interne spanningsregelaar defect is. (of eventueel een interne gelijkrichtdiode).
Dat je in korte tijd tot twee maal toe een defecte dynamo hebt is natuurlijk verdacht; je zou puur pech kunnen hebben maar die kans lijkt mij erg klein.
Waar een dynamo absoluut niet tegen kan is een losse B+ aansluiting.
Als ik jou was zou ik eerst eens heel goed naar de je bekabeling kijken en mijzelf er 100% van overtuigen dat alles echt goed in orde is.
We praten dan over:
- Dikke zwarte kabel van dynamo naar startmotor
Dikke rode kabel van startmotor naar accu
Massa kabel van de accu
Massakabel van motorblok naar chassis (vanaf koppelingshuis naar chassis ter hoogte van de uitlaat)
DE accupolen zelf inclusief de accuklemmen
- Rob W (GAST)
- Senior lid
-
Mijn originele Bosch dynamo had wat losse wikkelingen dus dat was een ander probleem. De eerste SCG deed vanaf het begin helemaal niks, en de vervangende SCG heeft het 2000 kilometer vlekkeloos gedaan dus een patroon durf ik het nog niet te noemen.
De punten die je opnoemt heb ik de vorige keer allemaal dubbel gecheckt en doorgemeten en alle bekabeling en connecties zagen er goed uit, alle contactvlakken nog wat schoongemaakt, maar ik ga het nog een keer bekijken om zeker te zijn.
Ik verdenk ook de interne spanningsregelaar.
Krijg morgen wel weer een nieuwe van de leverancier, maar denk dat ik ook maar op zoek ga naar een good old Bosch.
- Rob W (GAST)
- Senior lid
-
Heb verder ook geen last van andere vage elektrische storingen.
De nieuwe dynamo is ook binnen gekomen, gemonteerd en de accu wordt nu weer bijgeladen.
Ipv de thaise SCG is het nu trouwens een Letrika, ziet er kwalitatief een heel stuk beter uit en wordt geleverd met een compleet zakje aansluitstekkertjes en bouten.
Ik heb een goed bedrijfje in Oosterbeek en voor 80 -100 euro heb ik hem gereviseerd, met nieuw: lager, koolborstelsetje en spanningsregelaar.
Ondertussen een aardige verzameling opgebouwd van allemaal mensen die een ' nieuwe' van onbekende merken wilde hebben.
Helaas is de 55 ampere zeldzaam, maar ken een paar merken die minstens zo goed zijn.
Hou ook niet zo van Chinees eten, het is wel een aanrader om het aldaar te eten...daar blijft het bij, aan mijn wagens geen chinese meuk.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
In de HI FI wereld maken de Chinezen op het moment goede versterkers maar dat zijn ook maar een paar merken.
Ik heb zelf een Chinese autoradio JSD die gebruik ik als headunit met een versterker uit Taiwan en Infinty speakers, zoek voor de gein maar eens de specificaties op van een JSD autoradio op en leg die eens naast een gerenomeert merk verschiet je nog van.
En die versterker uit Taiwan goede copieen van een Alphine versterker.
Ik heb thuis zelf een HUG DVD speler zo Chinees als als Chinees eten ding koste 35 euro moet je de specifcaties eens bekijken van de DA convertor zit je al bijna in de HI end wereld.
Dus begint er maar aan te wennen dat spullen uit China cq Azie komen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Maar veel grote firma's uit Europa en VS laten hun kwaliteitsproducten in China maken onder strenge kwaliteits controles.
Daar komt bij dat als niemand in Europa het voor elkaar krijgt om een herproductie te doen van niet meer leverbare spullen voor mijn auto's, men het in China gaat maken. Daar ben ik dan toch blij mee.
Het probleem voor ons hier is meer hoe te bepalen welke producten kwalitatief goed zijn en welke niet. Ik heb bijvoorbeeld LED H4 en H3 lampen in mijn 940 zitten, maar voordat je weet welke echt goed zijn, ben je wel even verder, het aanbod is overweldigend.
(Ps het kleine condensatortje op je verdeler is alleen nog te krijgen uit Chinese productie, en daar zijn behoorlijk slechte bij, dat dan weer wel, ha, ha!)
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl