Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt

Lees meer
02-11-2017 01:14 #172956 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Misschien dat deze twee sites je verder kunnen helpen.
www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5503338
volvolvo.nl/thread-5457.html

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
02-11-2017 10:16 - 02-11-2017 10:19 #172960 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Beste Rob;
even een afwijkend verhaal: Je koopt voor ruim 200 euro bij Nordicar een nieuwe dynamo, je sluit hem zoals je denkt goed aan en hij functioneert niet goed. Ik adviseer je om eerst gebruik te maken van je consumentenrecht; Je hebt recht op een deugdelijk product en hulp bij het aansluiten daarvan; Neem contact op met Nordicar en deel je probleem. Blijkt de dynamo niet goed te zijn, bij koop via de webshop heb je 2 weken lang het recht om zonder opgaaf van redenen te retourneren en geld terug te krijgen en verder heb je als consument recht op een deugdelijk product.
Nordicar is een goed bedrijf en zij zullen ongetwijfeld garantie verlenen! Je hebt als consument gewoon rechten en gebruik die ook. Ga vooral niet teveel aan de dynamo zitten klooien want dan verspeel je mogelijk je recht op garantie.
Al met al, deel je probleem met de leverancier, Nordicar dus. (en wordt lid van de vereniging, kun je voortaan bij de eigen webshop kopen die prima garantie en retourregeling heeft)

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2017 13:21 #172966 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Ik denk dat de vraagsteller meer geholpen is met advies om het electrische circuit juist door te meten.
mocht er toch ergens een kortsluiting zijn zal het monteren van welke dynamo dan ook weinig resultaat opleveren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2017 14:49 - 02-11-2017 16:18 #172969 door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Heb het eea getest:

-Extra massakabel van dynamo naar motor, blijft op 12v meten op de accu
-Dikke B+ bypass draad van de dynamo naar + op de accu, 12V op de accu
-Dunne D+ bypass draad met lampje naar + op de accu, lampje brand en blijf 12v meten op de accu
-Alles bypasses tegelijk, lampje brand en meet 12v op de accu, ook als ik de toeren flink opvoer

Volgens mij is er maar 1 conclusie mogelijk, nieuwe dynamo doet het niet?

Is er een mogelijkheid om dit zelf snel te testen?

Edit: net uitgebouwd en zie dat er nog een '+' schuifstekker aansluiting naast de D+ zit. Zou ik de D+ daarheen moeten doorlussen?
Model is een scg-050105-2 maar via google wordt ik niet veel wijzer.

imgur.com/a/rtQVL

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2017 16:03 #172974 door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Wel dit blog gevonden over inbouw van deze dynamo, zou het toch gewoon moeten doen zo:

volvo-122s.blogspot.nl/2014/08/?m=1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2017 17:20 #172977 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Dan lijkt het er idd op dat je conclusie juist is.
dynamo laadt niet bij , op de foto van je dynamo is te zien dat de kop van 1/2 boutjes van de spanningsregelaar
rond is gedraaid , wat is ermee gebeurd?
Met deze dynamo's is zelden wat mis , de spanningsregelaar type bosch bevat dioden en de koolborstels.
deze spanningsregelaar kost nieuw ongeveer €20-.
Bijna altijd doen deze dynamo's het weer na vervanging van de spanningsregelaar.
deze dynamo is echter nieuw dus de spanningsregelaar ook , vreemd dat het los is geweest bij een nieuwe dynamo.
maar idd wat Cor zegt , terug met het ding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2017 17:27 #172978 door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Inderdaad, onder 1 schroef zit ook een ringetje en ander niet. Ik ga zaterdag even langs bij ze.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
02-11-2017 17:27 - 02-11-2017 17:31 #172979 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Hallo Rene,; Er was al heel veel technisch advies gegeven. Ik geef alleen een ander advies, gebaseerd op het consumentenrecht.
Als vrijwilliger bij de webshop attendeer ik onze leden altijd op het recht van de consument, en dat blijf ik ook doen.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2017 17:54 #172983 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Helemaal goed Cor.
Rob W zou eerst het e.e.a. meten en testen , dat heeft hij nu gedaan dus dat is klaar.
wat ik bedoelde is dat hij niet eerst de dynamo terug zou brengen om vervolgens dynamo 2 te monteren en achteraf mogelijk tot de conclusie te komen dat er kortsluiting in het contactslot heeft gezeten o.i.d.

maar ik sluit mij aan bij je conclusie dat het nu tijd is om met de dynamo terug te gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2017 19:16 - 02-11-2017 19:17 #172994 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Het is alweer even geleden dat ik mijn dynamo heb vervangen door een nieuwe 55A. Ik herinner me dat ik een soortgelijk probleem had en dat ik het na advies van Dries Bakkenes opgelost heb door de draden net anders aan te sluiten dan je zou denken. Op de foto zie je mijn dynamo van bovenaf. De aansluitingen zitten dan onderin dicht bij de motor. Dunne draad (rood) boven en de dikke daaronder (geel

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.