Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt

Lees meer
01-11-2017 01:20 #172916 door Rob W (GAST)
Mijn originele Bosch dynamo (Volvo 145 uit '71 B20A) had ik een tijdje terug laten oplappen, maar ging eigenlijk al richting eind van zijn leven volgens het revisiebedrijf.
De laatste tijd begon het Amp lampje zwakjes te branden, soms wat feller, maar hij leek steeds nog voldoende bij te laden totdat ik gisteren met een lege accu stond. Dus ik dacht het is maar eens tijd voor een nieuwe dynamo.

Meteen maar een 55A versie met ingebouwde regelaar aangeschaft bij Nordicar.
Aansluiten via dikke draad op de B+, dunne op de D+.
De oude spanningsregelaar+bedrading eruit gehaald.

Vol goede moed start ik, maar het Amp lampje blijft vol branden, ook na flink wat toeren.
Multimeter op de accu gezet en die geeft ca 12,5V in stilstand en 12,0V bij draaiende motor, onafhankelijk van het toerental.

De accu wordt dus niet bijgeladen. Voor zover ik me ingelezen en begrepen heb kan dat verschillende oorzaken hebben:

1: Dynamo kapot
2: Massaprobleem
2: Dikke B+ draad draadbreuk of maakt sluiting
3: D+ circuit kapot of maakt sluiting

1: De dynamo is gloednieuw.
2: Massakabel en accupolen nagelopen en schoongemaakt, doorgemeten en geen problemen tegen gekomen.
3: Heb ik gecheckt dmv multimeter op de B+ van de dynamo en pluspool van de accu, spanning was zo goed als nul dus B+ draad lijkt in orde.
4: Lijkt me dus dat ik het hierin moet zoeken, ik heb begrepen dat de dynamo een 'startstroompje' nodig heeft om zelf stroom te gaan genereren. Echter, als ik de D+ draad loshaal en contact aanzet en multimeter op de draad zet meet ik 12V.
Zekeringenkastjes ook nagelopen voor de zekerheid, zag er goed en schoon uit.

Alles lijkt dus per onderdeel in orde, maar ik heb geen laadstroom.
Wat doe ik fout of zie ik over het hoofd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2017 08:26 - 01-11-2017 08:28 #172917 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
De B+ is niks anders dan een dikke draad naar de + van de accu is verbonden met een dikke draad naar de startmotor , verder niets.
De D + gaat naar het laadstroomlampje en van lampje weer naar de geschakelde + van het contactslot.

het motorblok moet massa maken.

heb je wel de juiste draden te pakken??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2017 08:39 #172918 door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Ja draden zijn de goede, zo zaten ze ook op mijn oude.
Motorblok heeft massa, ook het bevestigingspunt van de dynamo is schoon en blank.

Hoe kan ik het D+ circuit bypassen om te kijken of het probleem daarin zit?
Als dat het niet is zou het toch enkel de dynamo kunnen zijn?
Als de dikke draad kapot is zou ik toch nog wel 14,5v over de dynamo B+ en massa moeten meten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2017 12:34 - 01-11-2017 12:38 #172928 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Als je het laadstroom controlelampje wilt bypassen zal je een normaal dashboardlampje moeten schakelen tussen de D+ dynamo en de + van de accu.
de D+ van de dynamo is in rust de -., lampje brandt nu.
In werkende toestand is de D+ een + spanning , lampje is nu uit.

met een gewone multimeter kun je weerstand meten en storingen in de bedrading uitsluiten zoals kortsluitingen en onderbrekingen.
sommige dynamo's hebben op de D+ echt de bbelasting van het laadstroomlampje nodig , enkele watt's om de dynamo überhaupt te laten werken.

overigens erg vreemd omdat slechts de dynamo is omgewisseld en verder niet aan bedrading e.d. is gerommeld.
tenzij de oude dynamo gewoon goed was en de storing reeds elders al aanwezig was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2017 13:12 #172929 door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
"Overigens erg vreemd omdat slechts de dynamo is omgewisseld en verder niet aan bedrading e.d. is gerommeld.
tenzij de oude dynamo gewoon goed was en de storing reeds elders al aanwezig was."

Dat vermoeden heb ik ook, ook al was de oude misschien niet 100% meer, de hoofdoorzaak lijkt ergens anders te liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2017 16:59 - 01-11-2017 17:01 #172933 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Had ik ook bij de 144 van mijn zoon, de originele, vermaakte dynamosteun zat in rubber...een draad van de dynamo naar het motorblok gelegd als massa en hij laadt prima...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend van der Molen
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
01-11-2017 19:33 #172937 door Berend van der Molen
Beantwoord door Berend van der Molen in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
In het verhaal "De oude spanningsregelaar+bedrading eruit gehaald." bij mijn weten laat je de bedrading zitten en
verbind je de dikke draden door en de dunne draad ook of je moet allemaal nieuwe trekken dit is onmogelijk door de kous.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2017 19:43 #172939 door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Enkel de losse bedrading van dynamo naar spanningsregelaar heb ik weggehaald.
De D en B draad heb ik niks mee gedaan, die gaan inderdaad direct een kous in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2017 21:33 #172948 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Hang nou provisorisch even een draad tussen het huis van de wisselstroomdynamo en het motorblok.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2017 22:28 #172951 door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
Zal ik doen, maar morgen pas weer tijd om verder te sleutelen en dan meld ik me weer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.