- Berichten: 45
Nieuwe dynamo, geen laadspanning - de draad kwijt
- Rob W (GAST)
- Offline
- Senior lid
De laatste tijd begon het Amp lampje zwakjes te branden, soms wat feller, maar hij leek steeds nog voldoende bij te laden totdat ik gisteren met een lege accu stond. Dus ik dacht het is maar eens tijd voor een nieuwe dynamo.
Meteen maar een 55A versie met ingebouwde regelaar aangeschaft bij Nordicar.
Aansluiten via dikke draad op de B+, dunne op de D+.
De oude spanningsregelaar+bedrading eruit gehaald.
Vol goede moed start ik, maar het Amp lampje blijft vol branden, ook na flink wat toeren.
Multimeter op de accu gezet en die geeft ca 12,5V in stilstand en 12,0V bij draaiende motor, onafhankelijk van het toerental.
De accu wordt dus niet bijgeladen. Voor zover ik me ingelezen en begrepen heb kan dat verschillende oorzaken hebben:
1: Dynamo kapot
2: Massaprobleem
2: Dikke B+ draad draadbreuk of maakt sluiting
3: D+ circuit kapot of maakt sluiting
1: De dynamo is gloednieuw.
2: Massakabel en accupolen nagelopen en schoongemaakt, doorgemeten en geen problemen tegen gekomen.
3: Heb ik gecheckt dmv multimeter op de B+ van de dynamo en pluspool van de accu, spanning was zo goed als nul dus B+ draad lijkt in orde.
4: Lijkt me dus dat ik het hierin moet zoeken, ik heb begrepen dat de dynamo een 'startstroompje' nodig heeft om zelf stroom te gaan genereren. Echter, als ik de D+ draad loshaal en contact aanzet en multimeter op de draad zet meet ik 12V.
Zekeringenkastjes ook nagelopen voor de zekerheid, zag er goed en schoon uit.
Alles lijkt dus per onderdeel in orde, maar ik heb geen laadstroom.
Wat doe ik fout of zie ik over het hoofd?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
De D + gaat naar het laadstroomlampje en van lampje weer naar de geschakelde + van het contactslot.
het motorblok moet massa maken.
heb je wel de juiste draden te pakken??
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob W (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 45
Motorblok heeft massa, ook het bevestigingspunt van de dynamo is schoon en blank.
Hoe kan ik het D+ circuit bypassen om te kijken of het probleem daarin zit?
Als dat het niet is zou het toch enkel de dynamo kunnen zijn?
Als de dikke draad kapot is zou ik toch nog wel 14,5v over de dynamo B+ en massa moeten meten?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
de D+ van de dynamo is in rust de -., lampje brandt nu.
In werkende toestand is de D+ een + spanning , lampje is nu uit.
met een gewone multimeter kun je weerstand meten en storingen in de bedrading uitsluiten zoals kortsluitingen en onderbrekingen.
sommige dynamo's hebben op de D+ echt de bbelasting van het laadstroomlampje nodig , enkele watt's om de dynamo überhaupt te laten werken.
overigens erg vreemd omdat slechts de dynamo is omgewisseld en verder niet aan bedrading e.d. is gerommeld.
tenzij de oude dynamo gewoon goed was en de storing reeds elders al aanwezig was.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob W (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 45
tenzij de oude dynamo gewoon goed was en de storing reeds elders al aanwezig was."
Dat vermoeden heb ik ook, ook al was de oude misschien niet 100% meer, de hoofdoorzaak lijkt ergens anders te liggen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Berend van der Molen
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 52
verbind je de dikke draden door en de dunne draad ook of je moet allemaal nieuwe trekken dit is onmogelijk door de kous.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob W (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 45
De D en B draad heb ik niks mee gedaan, die gaan inderdaad direct een kous in.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob W (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 45
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.