Snelheidsmeter conversieset electrisch

Lees meer
31-10-2018 19:03 #180012 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Snelheidsmeter conversieset electrisch
Heel fraai gedaan Jan! Heb je zelf een printje gemaakt?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
31-10-2018 19:55 - 31-10-2018 19:59 #180017 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Snelheidsmeter conversieset electrisch
Ha Erik, dankjewel.
Ik heb het printje zelf gemaakt ja, meestal begin ik op een "breadboard" zo'n kunststof rasterplaatje met inwendig doorverbonden sporen waarin je direct componenten kunt "prikken".
Als alles dan naar mijn zin is begin ik op een universeel printje, de gevoelige componentjes gaan in een voetje zodat ze gemakkelijk gewisseld kunnen worden bij een defect. Ook loop je daardoor geen kans de pootjes te warm te stoken bij het solderen.

In 1:35 min zie je de definitieve print;



In het filmpje kan je verder zien dat als ik "het contact aan zet" de snelheidsrol eerst zijn nulpunt opzoekt.
Dat doet hij door net zo lang te draaien tot er een onderbreking in de rol geconstateerd wordt middels een lichtsluisje.

Halverwege simuleer ik nog eens een spanningsval, opnieuw zie je de rol eerst zijn nulpunt innemen waarna ten opzichte van dat punt de snelheid wordt aaangegeven.


Leuk project voor de komende winteravonden voor wie het ook leuk lijkt.



Nog een foto van de pulsring die het snelheidssignaal genereerd.
De sensor is gewoon een ABS sensor van de sloop.


Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
31-10-2018 22:29 - 31-10-2018 22:35 #180025 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Snelheidsmeter conversieset electrisch
Bedankt Jan om dit met ons te delen. Heel knap in elkaar gestoken. Ik zou het zelf niet kunnen.
Een sensor en een pulse ring monteren lukt nog, maar een cursus elektronica en programmeren is me net te veel om mijn teller te doen draaien.
Ik wil ook vermijden de hele teller unit om te bouwen, echt knap hoe jij dat gedaan hebt, maar het lijkt (voor mij persoonlijk) gemakkelijker de techniek die er al in zit gewoon te hergebruiken. In dat opzicht spreekt het principe van Huke wel aan maar de ervaringen van anderen hiermee schrikken me toch af.
Ik zie dat jij geen magneetjes gebruikt maar gewone metalen nokken, denkelijk kan je ook zo via een controller een gewoon 12v DC motortje sturen om de teller te doen draaien.
Bottleneck blijft voor de leek dan die controller bouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2018 00:15 #180027 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Snelheidsmeter conversieset electrisch
Ik vond deze op internet was dit niet makklijker geweest?www.speedhut.com/Speedbox.html
Hoewel petje af krijg ik niet voor elkaar.

m.vr.hr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2018 07:48 #180028 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Snelheidsmeter conversieset electrisch
Mooi Jan!
Ik heb die destijds helemaal gemist of kan het me niet meer herinneren. Ga ze in elk geval nog even bekijken.
Mocht iemand interesse hebben, ik ben bezig met de ontwikkeling van een trigger ring die in de voorste remschijf past. Kan er desgewenst meer bestellen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2018 09:44 #180029 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Snelheidsmeter conversieset electrisch
Lars, is dat voor ABS?

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2018 10:38 #180030 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Snelheidsmeter conversieset electrisch
In eerste instantie niet, wie weet ooit nog eens, vandaar wel deze aanpak. Is nu voor berekening en weergave verbruik (in Wh/km) dus als snelheidssignaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
01-11-2018 12:25 #180032 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Snelheidsmeter conversieset electrisch
Ha Johan, het is een oplossing maar het is maar beperkt tot een specifieke groep auto's.
De fabriekant heeft geen mogelijkheid gegeven om een correctie in te stellen.

Volvo 240's van latere bouwjaren hebben het dan al eleganter opgelost; een sensor meet de rotatiesnelheid van je kroonwiel door een deksel op het differentieel. Dat snelheidssignaal wordt naar het dashboard geleid. De snelheidsmeter verwerkt dat signaal en geeft een versterkt signaal uit tbv cruisecontrol en zet de wijzer van de snelheidsmeter op de juiste positie.

Alle rekenwerk gebeurd in de teller zelf .

Lars; een stalen pulswiel heeft wel last van corrosie, RVS gaat niet werken want geeft onvoldoende krachtig signaal aan de VR sensor.
Ik heb in de bedrijfswagens zat pulsringen vervangen omdat de ABS computer het brakke signaal niet meer accepteren wil.
Je zou nog kunnen overwegen om het staal te laten galvaniseren.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2018 12:37 #180033 door Rens Winnubst
Beantwoord door Rens Winnubst in topic Snelheidsmeter conversieset electrisch
Lars, Doe je op beide wielen een meting en neem je daar dan het gemiddelde van, of slechts aan een kant? Als je een bocht neemt gaat het buitenste wiel immers sneller dan het binnenste wiel. Ik heb zo 1,2,3 geen idee hoeveel het zal schelen hoor maar wellicht interessant om mee te nemen in het ontwerp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2018 14:34 #180035 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Snelheidsmeter conversieset electrisch
Goed punt en leuk sommetje.
Stel je doet een bocht van 90 graden met een straal van 4 meter en binnenwiel 40 km/h, dan buitenwiel 60 km/h.
Bij een bocht van straal met 10 meter is dit 40 versus 48.
Niet verwaarloosbaar dus bij krappe bochten.....
(Als mijn som en aanname klopt).
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.