Snelheidsmeter conversieset electrisch
- Rob Spoon
-
- Platinum lid
-
Vervolgens de buitenkabel verlijmd aan de motor, zodat deze niet meer kan draaien. Met het origineel geleverde huis is dit niet makkelijk te doen. De bus waarmee de km-teller binnenkabel aan de motor gekoppeld zit, heeft klemschroefjes M3. Die zijn zó klein, dat je nauwelijks kunt zien dat er een binnenzeskant in zit. Opgeboord voor M4.
De gelijkstroommotor is ongewijzigd.
De electronica van de regelunit was deels uitgefikt. Dat is vernieuwd. Nu weten we dus ook hoe één en ander in elkaar zit.
De zender was wat onhandig gemaakt, gevoelig voor de richting van de magneten. Met een andere montage is dat verholpen. De sensor zit nu ook aan de andere kant van dat printje, zodat hij beter beschermd is.
De eerste (perspex) magneetring was gebroken, de (tweede) fiber inmiddels ook. Deze zit nu met een tiewrap vast. Twee van de vier magneten zaten hier verkeerd om in, zodat ze geen puls gaven. Omgedraaid en nu goed vastgelijmd.
Het was een flinke exercitie. Alles bij elkaar bijna twee jaar zo nu en dan mee zoet geweest.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- 15416-dummy
-
- Premium lid
-
- Amazon sleeper
Rob Spoon schreef : Dag Sanne, we hebben bijna alles moeten aanpassen. De dashboardmeters van de 1800S zijn lastig voor de aandrijving, omdat de km- ten de dagteller een eigen mechaniek hebben. Dat levert dus dubbele weerstand op, zeker als er wat vervuiling optreedt. En dat lukt in 50 jaar. Allereerst dus de dashteller zo soepel mogelijk gemaakt.
Vervolgens de buitenkabel verlijmd aan de motor, zodat deze niet meer kan draaien. Met het origineel geleverde huis is dit niet makkelijk te doen. De bus waarmee de km-teller binnenkabel aan de motor gekoppeld zit, heeft klemschroefjes M3. Die zijn zó klein, dat je nauwelijks kunt zien dat er een binnenzeskant in zit. Opgeboord voor M4.
De gelijkstroommotor is ongewijzigd.
De electronica van de regelunit was deels uitgefikt. Dat is vernieuwd. Nu weten we dus ook hoe één en ander in elkaar zit.
De zender was wat onhandig gemaakt, gevoelig voor de richting van de magneten. Met een andere montage is dat verholpen. De sensor zit nu ook aan de andere kant van dat printje, zodat hij beter beschermd is.
De eerste (perspex) magneetring was gebroken, de (tweede) fiber inmiddels ook. Deze zit nu met een tiewrap vast. Twee van de vier magneten zaten hier verkeerd om in, zodat ze geen puls gaven. Omgedraaid en nu goed vastgelijmd.
Het was een flinke exercitie. Alles bij elkaar bijna twee jaar zo nu en dan mee zoet geweest.
Joh! Dat is zo'n beetje volledig aangepast....zoals je al zei

Ik weet in ieder geval wat de zwakke punten zijn van het systeem, mocht ik tegen iets aanlopen.
Twee vragen heb ik nog, is het in de Amazon dan anders dan in de 1800s mbt aparte aandrijving dagteller/km-teller?
En heeft iemand enig idee wat de maximale snelheid (ik denk afhankelijk van de maximale frequentie van de pulsregelunit) is van dit systeem? Ik las ergens dat iemand boven de 100 geen hogere snelheid meer zag (dus bleef hangen op 100, terwijl de snelheid inmiddels bijv 120 was) of is dat vooral afhankelijk van de weerstand die de motor ondervind oid?
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Conclusie het is geen apk plicht meer, ik neem aan dat een apk meester zijn certificaat en die van de baas niet te grabbel gooit.
- 15416-dummy
-
- Premium lid
-
- Amazon sleeper
Dat is wel interessant. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, die versoepeling. Bij 99.9% vd auto's werkt dat gewoon, ik denk hooguit niet bij enkele oldtimers, dus het is ook niet echt een bestaand veiligheidsprobleem.René Minnebo schreef : Ik wil toch nog even een kleine nabrander geven mbt het wel of niet functioneren van je snelheids meter. In 2010 toen mijn volvo 245 gekeurd moest worden deed de snelheidsmeter het ook niet bij de apk. De apk keurmeester vroeg of ik een Tom Tom in de auto had liggen. Ja die had ik oké dan hang ik die op tijdens de proefrit. De 245 staat inmiddels al wat jaren stil te wachten tot ie 40 wordt dus een 945 gekocht en die kreeg dit jaar ook nukken met de snelheids meter. Hij moest in februari 2017 voor de keuring dus ik weer naar diezelfde keurmeester, ik leg hem uit wat het probleem was en dat de Tom Tom in het middenconsole ligt, weet je wat ie zegt. Die ligt daar goed de regels zijn versoepelt een snelheidsmeter hoeft het niet te doen en je hoeft ook geen alternatief erbij te halen om te zien hoe hard je rijd.
Conclusie het is geen apk plicht meer, ik neem aan dat een apk meester zijn certificaat en die van de baas niet te grabbel gooit.
Desalniettemin wil ik die van mij werkend krijgen

BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
- 15416-dummy
-
- Premium lid
-
- Amazon sleeper
Jazeker. Om die reden gebruik ik nu (totdat het me lukt om die snelheidsmeter aan de praat te krijgen) deze app:René Minnebo schreef : Tuurlijk dat is ook het beste voor de portomenee, echter weet ik nu in welke versnelling met bijbehorend toerental hoe hard ik reed en mocht rijden. Wel zo handig met al die flitsers.
play.google.com/store/apps/details?id=or...ndroid.digihud&hl=nl
Bevalt prima!
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
- 15416-dummy
-
- Premium lid
-
- Amazon sleeper
inmiddels maanden later werkt de snelheidsmeter!
Ik was maanden geleden bij Huke geweest en alles werkend gekregen.
Echter toen ik naar huis reed stopte 'ie ermee. De ring om de aandrijfas was aan gruzelementen.
Deze week pas weer tijd voor gehad en ben erachter waardoor dat kwam.
De versnellingsbakrubber was helemaal gaar waardoor de speling op de bakophanging 3+ cm was, waardoor de sensor dus ruimschoots de pulsring kon raken.
Nu mbt een zeer goede lasser een mooie verbeterde baksteun gemaakt met nieuw rubber en gelijk een nieuwe pulsring gemonteerd. Ajeto! Het werkt weer.
Enige is nu: hij geeft niet hoger aan dan 110 km/h, wat neerkomt dat in de meeste gevallen ik naar 110 km/h zit te kijken

Wie weet waardoor dat kan komen? te hoge pulsfrequentie voor het omvormkastje? of slippende koppeling tussen electromotor en tellerkabel?
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Rob Spoon schreef : Dag Sanne, we hebben bijna alles moeten aanpassen.
...Dat levert dus dubbele weerstand op,
... de buitenkabel verlijmd aan de motor, zodat deze niet meer kan draaien
... Met het origineel geleverde huis is dit niet makkelijk te doen. ... klemschroefjes M3. Die zijn zó klein, .... Opgeboord voor M4.
... de regelunit was deels uitgefikt. Dat is vernieuwd. Nu weten we dus ook hoe één en ander in elkaar zit.
....De zender was wat onhandig gemaakt
....gevoelig voor de richting van de magneten.
... De sensor zit nu ook aan de andere kant van dat printje,
....De eerste (perspex) magneetring was gebroken,
Alles bij elkaar bijna twee jaar zo nu en dan mee zoet geweest.
Ed van der Zee schreef : Ik herken het verhaal van Rob helemaal, die stappen ook allemaal doorlopen, alles breekt al af als je er naar kijkt.
(Lijkt mij toch een hoop problemen die set, is anders prijzig genoeg, dan verwacht ik toch iets dat probleemloos werkt)
Sanne Kwintijn schreef : nu: hij geeft niet hoger aan dan 110 km/h, wat neerkomt dat in de meeste gevallen ik naar 110 km/h zit te kijken
Wie weet waardoor dat kan komen? te hoge pulsfrequentie voor het omvormkastje? of slippende koppeling tussen electromotor en tellerkabel?
Dag Sanne, heb je het 110 probleem al kunnen oplossen?
Spijtig genoeg zijn er blijkbaar niet veel (of geen) betaalbare alternatieven om dit op te lossen. Mogelijk is het ontwerp al aangepast ondertussen en zijn de kinderziektes er uit.
Zelf zo iets bouwen is niet voor iedereen weggelegd, al kan het met de nodige uitleg eigenlijk toch niet zo moeilijk zijn, de key is de regelunit denk ik dan.
Misschien kunnen zij die dit deden hun ervaringen en hun oplossing hier met ons delen?
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Die geeft een sinus-vormig signaal;
Dat signaal vorm ik om met een IC waarna de microcomputer (net zoiets als Arduino) er een snelheid mee berekend.
Diezelfde microcontroller zet de stappenmotor van de snelheids-rol in de bijbehorende positie.
Een andere microcontroller berekend de afgelegde weg en verdraaid een tweede stappenmotor om het telwerk aan te drijven.
Eerste test met alles ingebouwd; (de groene display is motortemperatuur, staat los van snelheidsmeter)
Bovenstaand is de verkorte versie uit mijn "kantelbeugel / combi"
topic. Indien je er tegenop ziet met pulsen te werken die je met een zelfbouw-constructie bij de versnellingsbak weghaalt kan je het ook helemaal electronisch doen......
Je neemt een 7,-€ GPS ontvanger, ontleed het ontvangen signaal , pak de snelheid er uit en laat de microcontroller de snelheids-rol met de stappenmotor correct aanwijzen.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt