Backfire, luchtfilter knalt open

Lees meer
06-03-2015 00:26 #149250 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Beste Hans, een verlater bij een B20B verlaat maximaal 3gr (olyslagerboekje) en zijn in het leven gekomen om door de emissigrens in Amerika te komen.
Bij een B20E en F is het maximaal 5gr.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2015 11:41 #149254 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Backfire, luchtfilter knalt open
ja Johan, maar zoals ik al eerder meldde wordt de vacuumslang van een B20B op een ander punt dan normaal (voor/na gasklep) op de carb. aangesloten waar op een ander moment vacuum heerst als normaal. hierdoor zou je uiteindelijk weer vervroeging op het juiste moment hebben, heb ik ooit begrepen :?
:?: iemand die dit kan bevestigen?

of de 123 hier uberhaupt rekening mee houdt weet ik niet. in de eerder in dit topic opgenomen tabel wordt er geen waarde gegeven maar slechts de tekst: degrees negative vacuum
:?: iemand die weet hoe dit exact zit?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2015 17:49 #149389 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Dank voor de reacties! Handig overzicht Johan!
Het is mij ook niet helemaal duidelijk of de vacuumverlating van B20B/E/F nu wel of niet wenselijk is als je de emissie eisen buiten beschouwing laat. Ik ga binnenkort eerst maar eens kijken wat het effect is als ik de vacuum aansluiting op de 123 niet gebruik. Pas als ik dat heb uitgezocht, ga ik de LPG verder afstellen. Dit om te voorkomen dat ik meerdere dingen tegelijk wijzig, waardoor niet meer duidelijk is wat het verschil nu maakte.
Ben wel nog steeds benieuwd naar een verklaring voor het toegenomen verbruik bij een latere ontsteking, voor mijn idee zou dat juist een zuinigere motor moeten geven want hij zit dichter bij het dode punt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2015 21:26 #150264 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Ik heb dit weekend de vacuum aansluiting losgekoppeld en bij de carburateur afgedopt. In eerste instantie weinig verschil gemerkt, even afwachten wat het verbruik nu gaat zijn.

Omdat het met toch niet helemaal duidelijk is wat nu handig is met de vervroeging vs verlating heb ik vandaag gebeld met Frank Bontenbal van Albertronic, het bedrijf achter de 123 ontsteking. Hij heeft me super te woord gestaan en kon (samengevat) het volgende vertellen:

Vervroeging wordt toegepast vanwege niet volledige vulling cylinder op deellast (deels gesloten gasklep), dit zorgt voor een trager vlamfront in de verbrandingskamer. Hierdoor moet het mengsel eerder ontstoken worden.

Verlating wordt toegepast om de uitstoot van stikstof en NOx naar beneden te krijgen bij een stationair toerental of omdat motor anders te snel stationair draait bij een automatische transmissie.

Type aansluiting op carburateur is van belang. Er zijn 3 type aansluitingen op carburateur:
- onder gasklep, zelfde vacuum als in spruitstuk -> gebruikt voor vervroeging
- vlak onder gasklep, bij naar beneden gaande helft, vacuum bij stationair maar valt daarna weg -> toegepast bij verlating vanwege te snelle stationair loop
- vlak boven gasklep, bij omhoog gaande helft, geen vacuüm bij stationair, daarna wel bij deellast -> toegepast bij vervroeging in deellast, maar niet stationair. Voor een gelijkmatig stationair toerental. De vacuüm vervroeging werkt hier dus echt alleen in deellast en niet bij vollast en niet stationair. ( Dit systeem komt meestal voor )

Over het algemeen loopt een motor beter met vervroeging, maar los laten kan geen kwaad (mits afgedopt bij carburateur tegen valse lucht). Vacuum aansluiting los is beter dan een curve die niet past bij het type aansluiting. Bijvoorbeeld een curve met verlating bij een aansluiting onder de gasklep waar juist continu vacuum heerst. Vermoeden is dat mijn Weber carburateur de aansluiting vlak boven de gasklep zit, omdat bij stationair geen verschil te zien is in loop en vervroeging. Daarom advies om bij B20F curve geen vacuum aan te sluiten.
Verschil tussen reguliere en LPG curve is klein, er zit een iets ander verloop van de vervroeging door het toerenbereik. Gaat eerst iets stijler, na omslagpunt juist iets minder vervroeging dan op benzine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2015 16:43 #150279 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Hey Marijn, bedankt voor deze heldere update waarmee mijn theorie over aansluitingen voor/achter gasklep bevestigd wordt.
Ben nu alleen even kwijt waarom je voor de B20F curve gekozen hebt :roll:
En welke curve adviseert Albertronics?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2015 20:45 #150290 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Nou, ik kan je theorie in zoverre bevestigen, dat de plaats van de aansluiting op de carburateur relevant is. Of dit dan weer zou kunnen zorgen voor een vervroeging dat heb ik verder nergens gezien of gehoord.

Ik heb gekozen voor de B20F curve omdat deze aansluit bij mijn nokkenas (D) en compresie (laag, want A blok).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.