Backfire, luchtfilter knalt open

Lees meer
10-01-2015 13:37 #147186 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Backfire, luchtfilter knalt open
De vraag is dus eigenlijk, wat is belangrijker: dat de curve is geoptimaliseerd voor LPG, of dat de curve is geoptimaliseerd voor de nokkenas?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2015 17:37 #147188 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Ik rij zelf met een B20B, C-nokkenas, 123-ignition.
Degrees negative advance staat ook bij de B20B, oftewel geen vertraging maar vervroeging. Bij de B20B zit de vacuumslang dan ook op een ander punt op de carburateur aangesloten waar op een ander moment vacuum heerst. In totaliteit ontstaat dan weer de juiste vervroeging.
Ik rij met een Weber, en weet eigenlijk niet of deze de aansluiting op het juiste punt heeft, 123 staat op B20B en dat rijdt prima dus ik ga maar geen andere curves proberen hoewel ik er niet van overtuigd ben dat dit de juiste instelling is, wellicht kan het beter :roll:
Overigens ben ik de tekst degrees negative advance eigenlijk nooit tegengekomen in de doku van mjjn 123, zijn hier misschien ook nog verschillende uitvoeringen van???
Ben benieuwd naar jou verdere ervaringen, Marijn!
Het blijft lastig met alle verschillende motorsamenstellingen (nokkenassen, koppen, carbs etc.) en dan ook nog verschillende brandstoffen...

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2015 19:28 #147718 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Ik heb m nu ingesteld op de B20A LPG curve. Met de stoboscoop ff naar de timing gekeken, staat op zo'n 20 graden dus voorlopig laat ik het zo. Ik had eerder wel eens bij het afstellen dat de timing wat slingert, maar nu bleef ie netjes constant staan. Tijdens het ritje naar huis geen spectaculair verschil gemerkt, maar wel het idee dat de motor iets soepeler loopt. Maarja, dat heb ik altijd na het sleutelen. Zelfs na het auto wassen, misschien iets psychologisch? :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2015 19:50 #148181 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Toch weer een keer een backfire gehad, en het verbruik was fors gestegen van 1:9 naar 1:7 dus vandaag geswitched naar de B20F curve. Die is helaas niet voor LPG beschikbaar, dus wellicht de ontsteking nog iets vervroegen door aan de unit te draaien. Maar nu wil ik het eerst zo proberen om te zien of het verbruik weer omlaag gaat. Stationair kon ik de stelschroef op de carburateur wel al meteen een slagje terug draaien. En de motor lijkt er prima op te lopen. Vraag me wel nog steeds af wat ik nu moet met die 'negative degree advance!!!' uit de manual maar goed dat merken wel wel dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2015 20:09 #148474 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Verbruik was met de B20F curve gelukkig weer gedaald naar 1:9. Nu ook de ontsteking dynamisch op tijd gezet, volgens de specificaties hoort een B20F op 10 graden voorontsteking te staan bij 800 rpm. Ik heb er 12 graden van gemaakt vanwege het rijden op LPG. Het was ongeveer 20 graden voorontsteking dus dat scheelt nogal. Bij stationair maakte het trouwens geen verschil of de vacuum vervroeger aangesloten was of niet. Ik heb afgesteld zonder de vervroeger, maar deze daarna wel weer gewoon aangesloten. Ben benieuwd of dit nu ook weer effect gaat hebben op het verbruik. Wellicht dat ik nu de LPG ook weer af moet laten stellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2015 16:03 #148516 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Hallo Vrienden.
Enige jaren geleden met mijn katterug ook last gehad van backfire.
Het bleek een slechte bougie te zijn, Dus er zijn meerdere mogelijkheden.
het kan dus ook nog een bougie kabel breuk zijn.
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2015 18:18 #149197 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Ik heb vorige keer dus de ontsteking op de F curve gezet, en dynamisch afgesteld op 12 graden voorontsteking bij 800 toeren. Ik ben nog niet helemaal tevreden, het verbruik is namelijk weer gestegen, naar ongeveer 1 op 7,5. En stationair loopt de auto ook wat minder soepel dan bij de eerdere 23 graden voorontsteking (bij 1500 toeren). Hij heeft meer gas nodig via stationair schroef op carburateur en via choke net na de start om rustig te blijven lopen. Nu vraag ik me af, wat kan ik het beste doen? Ontsteking weer terug naar 23 graden? Uitproberen of het zonder vacuum vervroeger beter gaat (zie ook andere discussie over het effect van vacuum vervroeging/verlating bij B, E en F motoren), of de LPG opnieuw laten afstellen?

Ik probeer ook voor mezelf te beredeneren wat het logische gevolg is voor de LPG afstelling, maar kom er niet helemaal uit. Iemand die daar bij kan helpen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2015 19:24 #149202 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Als je een motor goed wilt afstellen, moet je zeker weten dat je carburateurs, naalden, bougies, bougiekabels en benzine perfect is.
De curve op de 123 kun je kiezen..... maar fijntunen kun je dan alleen op de CO waarde.
Daarom stellen we eerst met de gewone ontsteking af, dan CO goed en vervolgens de 123 erin.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2015 00:56 #149225 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Beste Merijn, volgende gegevens heb ik uit een olyslagerboekje.
Geld voor B20 motoren van voor 1973 .
Alle motoren worden op 10gr voor BDP op 600 tm 800 t/min afgesteld.
Vacuum vervroeger heeft alleen de B20A de B20B en E hebben verlaters, verlaters sluit je niet aan.
de centrifugaalvervroeger bij een B20A met vacuumvervroeger cq verlater losgekoppeld
begint bij 300 tm 500 t/min
5gr bij 750-950 t/min
10gr bij 1220 -1750 t/min
eindigd bij 13 gr 2400t/min
B20B
begint bij 500 -600 t/min
5gr bij 625-720 t/min
9gr bij 1110-1630 t/min
eidigd bij 10,5gr 1825t/min
B20E
begint bij 375 -550 t/min
5gr bij 610-800 t/min
10gr bij 1200-1375 t/min
eidigd bij 12gr 1500t/min

Heb je een motor van 1973 of 1974
afstellen B20A 14gr voor BDP vacuum vervroeger losgekoppeld 600-800 t/min
B20E en F 10gr voor BDP verlaterlosgekoppeld 600-800 t/min
de centrifugaalvervroeger bij een B20A
begint bij 300 tm 500 t/min
5gr bij 750-950 t/min
10gr bij 1220 -1750 t/min
eindigd bij 13 gr 2400t/min

B20E 1973
begint bij 375 -550 t/min
5gr bij 800-975 t/min
7gr bij 970-1140 t/min
9gr bij 1200-1375 t/min
eidigd bij 1380t/min
B20E 1974
begint bij 375 -550 t/min
3gr bij 625-790 t/min
7gr bij 960-1125 t/min
eidigd bij 1375t/min
B20F 1973
begint bij 420-530 t/min
5gr bij 830-980 t/min
7gr bij1000 1150 t/min
10gr bij 1950-1980 t/min
eidigd bij 2500t/min
B20F 1974
begint bij 400-525 t/min
3gr bij 610-780 t/min
7gr bij 950-1125 t/min
10gr bij 1400-1970 t/min
eidigd bij 2250t/min

Nokkenas codering motoren 1973 1974
B20A merteken A
B20E en F merteken D voor motorrn met autoamtische transmissie merkteken K voor handgeschakelde bak.

Nokkenas codering motoren voor 1973
B20A motore merteken A
B20B motore merteken C
B20E motore merteken D
Ik hoop dat je er wat aan heb bij het afstellen van je motor.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2015 22:22 #149246 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Hoi Johan, waarom zou je de verlater van een B20B <73 niet aansluiten?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.