Backfire, luchtfilter knalt open

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-03-2014 00:43 #139104 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Beste Marijn, ik weet niet of dit de standaart aansluiting is voor gas voor dit type carburator, maar normaal komt de gasaansluiting na het luchtfilter.
Zo als het nu is lijkt mij niet goed.
Ik denk dat wanneer je een gasstuk maakt dat tussen het filter en de carburator komt dit beter zal gaan werken.
Na het filter heb je meer vacuum dan er voor dus een betere aanzuiging van het gas.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-03-2014 22:16 #139124 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Backfire, luchtfilter knalt open
ja, Johan, bij de oude 2-traps Webers is het redelijk normaal dat het gasstuk in het open (sport)filter is gemonteerd.
ik geloof dat TinusTechniek hier een andere, waarschijnlijk betere, oplossing voor heeft in de nieuwere Outlaw Webers.
mijn 145 had ook het gasmengstuk in het filter en was nooit optimaal af te stellen op LPG totdat ik onderstaande opstelling heb gemonteerd:

Groet, Hans
Bijlagen:

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2014 00:25 #139128 door Johan Geers (GAST)
Beste Hans, ik zie wat je gedaan hebt gasstuk na het filter, maar hoe is het met de choke? Is deze automatisch?
Indien automatisch zit het gasstuk voor een gesloten chokeklep, of heb je de choke klep weggehaald?
Want beste opstelling is filter chokekelp gasstuk en dan gasklep, maar dan moet je wel je carburator kunnen splitsen.
Ik had vroeger een Mazda 616 en daar was het mogelijk om de carbuartor te splitsen en het gasstuk in de carburator te plaatsen.

m.vr.gr.

Johan Geers

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2014 15:20 #139143 door 05703-dummy
ik heb een gewone handchoke. als je op de 2e foto door de gaten van het gasstuk kijkt zie je de choke-kleppen zitten. ik gebruik de choke overigens nooit.

Groet, Hans

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-03-2014 21:13 #139178 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Vandaag op de rollerbank opnieuw een backfire gehad en daardoor weet ik nu gelukkig wat het probleem is! Het blijkt inderdaad de verdamper te zijn, die levert te weinig gas aan. (op de sticker staat tot 100kW) Het mengsel wordt dan te arm er daardoor de backfire. Op LPG had ik daardoor maar 57 pk / 126 Nm, maar op benzine 95 pk / 139 Nm. En dat terwijl de motor door het dichte luchtfilter op benzine nogal geknepen wordt. Maar ik heb goede hoop dat dit binnenkort opgelost is en dat ik met een andere verdamper ook het inzet stuk in het luchtfilter niet meer nodig heb. Een erg leuk en nuttig dagje gehad dus! :D

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2014 23:56 #139188 door Johan Geers (GAST)
Beste Marijn, schaf een OMVL verdamper aan hebben een grote capaciteit en zijn niet te duur.

succes

Johan Geers

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
05-04-2014 15:39 #139407 door Marijn de Koning
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Ik heb van de week een OMVL r90/e verdamper via Marktplaats gekocht, en die gisteren geplaatst. Vandaag even langs een LPG garage geweest voor de verdere afstelling en hij loopt weer heerlijk. Ik heb wel het idee dat ik nu meer vermogen heb, maar dat zal de komende weken wel blijken als ik wat meer heb gereden. Ik heb meteen ook het plastic inzet stuk uit het luchtfilter kunnen halen want met de nieuwe verdamper is het wel gelukt de boel netjes stationair af te stellen zonder de luchttoevoer te beperken.

Nog een tip voor mensen die ook twijfelen over een andere verdamper: ik heb het idee dat dit een goed moment is om er 2e hands een te kopen. Er zijn namelijk veel duitse 'oldtimers' die hun LPG installatie weer uit laten bouwen vanwege de aangepaste vrijstellings regeling voor wegenbelasting. De mijne komt in ieder geval ook uit een Mercedes die in 2010 was ingevoerd, en zo zag ik er nog een paar op Marktplaats. Ik heb er 45 euro voor betaald.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2014 16:56 #139408 door 05703-dummy
Goeie tip, Marijn! :)
En fijn dat-ie weer goed loopt! Ben benieuwd of je inderdaad meer vermogen hebt; zal best kunnen natuurlijk, want je hebt een restrictie weggehaald waardoor je motor vast beter kan "ademen".

Groet, Hans

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2014 02:23 #139423 door Johan Geers (GAST)
Ja marijn, en meer verbruiken want het gaspendaal reageert natuurlijk heerlijk.

Johan Geers

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-01-2015 13:05 #147185 door Marijn de Koning
Dit verhaal heeft nog een staartje, dus vandaar dat ik het in dit topic aanvul.
Ik heb geen opengeknalde luchtfilters meer gehad gelukkig, maar bij stevig gas geven op de snelweg of invoegstrook nog wel een enkele keer (5?) een knal. Ik vermoed dat die juist in de uitlaat zat. Aangezien de verdamper inmiddels vervangen is en de LPG keurig afgesteld, heb ik een nieuwe verdachte: de ontsteking die ik in eerste instantie had uitgesloten omdat ie vrij nieuw is.

Ik heb de 123 staan op de B20E LPG curve. Dit omdat ik de D nokkenas heb. Maar ik twijfel daar nu aan omdat ik nu in de Hynes ook zie dat de B20E verhoogde compressie heeft (10.5:1 ipv 8.7:1). De B20E heeft ook een lagere kop dan de B20A zie ik. De B20F heeft dan weer geen verhoogde compressie maar wel de D nokkenas. Hier is ook een aparte curve voor beschikbaar op de 123, dus dat zal dan toch voor een goede reden zijn. Alleen dit is helaas geen speciale LPG curve. Dan kan ik dus kiezen tussen de B20A-LPG of de B20F.

Als ik in het 123 boekje kijk zie ik ook dat er nogal wat verschil tussen de curves zit. Er zijn 16 voorgeprogrammeerde curves. De maximale vervroeging is bij een B20A LPG bij 3600 toeren en 26 graden (dit zal de voorontsteking zijn neem ik aan), bij een B20F bij 4500 toeren en 24 graden, en bij de B20E-LPG die ik nu heb bij 2800 toeren en 22 graden. Dat scheelt nogal dus! En dan reageren ze allemaal ook nog anders op de vacuum vervroeging. Zie plaatje:

Binnenkort maar eens proberen met een andere curve proberen in ieder geval. Ik heb nog even teruggezocht, en het lijkt er wel op dat de problemen met backfires etc zijn begonnen na het plaatsen van de 123 ontsteking dus dat is wel verdacht. Ik heb er alleen niet eerder aan gedacht omdat ik toen ook met die verdamper en het luchtfilter bezig was. Wat denken jullie, de B20A-LPG kiezen of de B20F? Over die laatste twijfel ik een beetje omdat er bij staat 'degrees negative vacuum' maar ik weet niet wat ze daar mee bedoelen.
Bijlagen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD