Backfire, luchtfilter knalt open
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
Ik heb ik de loop der jaren het nodige gewijzigd aan mijn motor, dus mogelijk dat het een lastige configuratie is:
- B20 motor (matige conditie, perst er wat olie uit via carter ontluchting)
- D nokkenas
- Simons uitlaat
- Weber 38/38 outlaw carburateur
- Ik rij vrijwel altijd op LPG, motor loopt wel gewoon op benzine
- LPG inzet stuk voor Weber van Vogel Autogas
- Sinds enkele maanden een 123 ontsteking op de B20E LPG (74) curve met bijpassende nieuwe bobine
- Zelf gemaakt inzet stuk in luchtfilter om onderdruk te creëren voor LPG afstelling
De ontsteking is in december nog afgesteld, net als de kleppen. De LPG is afgelopen zomer nog afgesteld bij ABK te Alkmaar (waar de afsteldag van regio NW ook altijd is). Volgens de monteur werkte de oplossing met het inzet stuk goed en was de LPG zo ook goed af te stellen. Ik heb nu maanden zonder problemen gereden, maar vandaag opeens weer twee keer een backfire tijdens het rijden op de snelweg. 1x tijdens het inhalen, de andere keer juist bij gelijkblijvende snelheid. Ik heb geen idee waar dit nu door veroorzaakt kan worden. Iemand tips?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
en.wikipedia.org/wiki/Back-fire
Oorzaak volgens dit stukje kan lekke inlaatkleppen, onsteking enz.
In jou geval zou ik bijna zeggen een niet goedsluitende inlaatklep.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
answers.yahoo.com/question/index ... 131AAOiGKA
Ik denk zoals hun beschrijven het lucht/LPG mengsel niet juist is.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1138
Na heel lang zoeken uiteindelijk de oorzaak gevonden. Een slecht massacontact van de elektrische afsluiter op de LPG tank.
Door dit slechte massacontact stond de LPG afsluiter aan en uit te reutelen. Dit moet de oorzaak zijn geweest van een te arm mengsel wat de backfire veroorzaakt heeft.
Na het aandraaien van de massaverbinding liep de auto weer als vanouds.
M.a.w. een backfire kan hele verrassende oorzaken hebben!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
"Han Misdom" schreef:
Jaren geleden ook eens een spontane backfire gehad tijdens het rijden. Luchtfilter uit elkaar geknald en daarna liep de auto weer normaal. (mijn vrouw was met de auto op pad, ANWB erbij gehad maar die konden niets vinden)
Na heel lang zoeken uiteindelijk de oorzaak gevonden. Een slecht massacontact van de elektrische afsluiter op de LPG tank.
Door dit slechte massacontact stond de LPG afsluiter aan en uit te reutelen. Dit moet de oorzaak zijn geweest van een te arm mengsel wat de backfire veroorzaakt heeft.
Na het aandraaien van de massaverbinding liep de auto weer als vanouds.
M.a.w. een backfire kan hele verrassende oorzaken hebben!
Klappen in het luchtfilter denk ik vaak aan verkeerde ontsteking of een te arm mengsel.
Ik vond dit via Google, Auto Motor Techniek www.amt.nl/PageFiles/14476/002_1983_5_48_brandstoffen.pdf
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
Als ik dit zo lees zijn er 3 hoofd oorzaken:
1. arm mengsel
2. ontsteking
3. kleppen
De ontsteking is vrij nieuw en goed onderhouden, dus niet mijn eerste verdachte. Van de conditie van de kleppen heb ik geen idee. Is dit te controleren zonder de kop er af te halen? Blijft over een arm mengsel. Dat zou goed kunnen aangezien de bougies laatst wel wat wit waren uitgeslagen, omdanks dat ze pas een paar maanden oud zijn. Vraag is dan vooral hoe dat kan aangezien ik afgelopen zomer de LPG nog af heb laten stellen?
Zo bezien zijn de meest logische vervolg stappen:
1. Controleren bougies
2. Opnieuw LPG af laten stellen
Nog andere suggesties?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Een OMVL verdamper is in denk ik jou geval het beste en dan beide uitgangen gebruiken naar je gasstuk heb je zeker nooit een te arm mengsel en een goed reactie van je gas.
Wel zorgen dat je een gasstuk hebt met twee aansluitingen.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.