Backfire, luchtfilter knalt open

Lees meer
18-03-2014 21:33 #138752 door Marijn de Koning
Backfire, luchtfilter knalt open is gemaakt door Marijn de Koning
Ik heb de afgelopen 9 maanden (+/- 10.000km) een keer of 4 een backfire gehad. Tenminste, ik denk dat het een backfire is. Je hoort een luide plof/knal tijdens het rijden (1x tijdens starten) en de luchtfilter blijkt open geknald te zijn. (zie foto)

Ik heb ik de loop der jaren het nodige gewijzigd aan mijn motor, dus mogelijk dat het een lastige configuratie is:
- B20 motor (matige conditie, perst er wat olie uit via carter ontluchting)
- D nokkenas
- Simons uitlaat
- Weber 38/38 outlaw carburateur
- Ik rij vrijwel altijd op LPG, motor loopt wel gewoon op benzine
- LPG inzet stuk voor Weber van Vogel Autogas
- Sinds enkele maanden een 123 ontsteking op de B20E LPG (74) curve met bijpassende nieuwe bobine
- Zelf gemaakt inzet stuk in luchtfilter om onderdruk te creëren voor LPG afstelling

De ontsteking is in december nog afgesteld, net als de kleppen. De LPG is afgelopen zomer nog afgesteld bij ABK te Alkmaar (waar de afsteldag van regio NW ook altijd is). Volgens de monteur werkte de oplossing met het inzet stuk goed en was de LPG zo ook goed af te stellen. Ik heb nu maanden zonder problemen gereden, maar vandaag opeens weer twee keer een backfire tijdens het rijden op de snelweg. 1x tijdens het inhalen, de andere keer juist bij gelijkblijvende snelheid. Ik heb geen idee waar dit nu door veroorzaakt kan worden. Iemand tips?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-03-2014 21:42 #138753 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Ik kan alleen uit eigen ervaring iets melden. Het is wel geen gasmotor maar als de mengverhouding te arm is knalt het uit de carb en als het mengsel te rij is uit de uitlaat…is geen wet van meden en perzen natuurlijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2014 00:09 #138760 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Beste Marijn, lees dit stukje eens;
en.wikipedia.org/wiki/Back-fire

Oorzaak volgens dit stukje kan lekke inlaatkleppen, onsteking enz.

In jou geval zou ik bijna zeggen een niet goedsluitende inlaatklep.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2014 02:14 #138762 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Beste Marijn, deze is voor backfire op LPG.

answers.yahoo.com/question/index ... 131AAOiGKA

Ik denk zoals hun beschrijven het lucht/LPG mengsel niet juist is.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2014 08:56 #138769 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Jaren geleden ook eens een spontane backfire gehad tijdens het rijden. Luchtfilter uit elkaar geknald en daarna liep de auto weer normaal. (mijn vrouw was met de auto op pad, ANWB erbij gehad maar die konden niets vinden)
Na heel lang zoeken uiteindelijk de oorzaak gevonden. Een slecht massacontact van de elektrische afsluiter op de LPG tank.
Door dit slechte massacontact stond de LPG afsluiter aan en uit te reutelen. Dit moet de oorzaak zijn geweest van een te arm mengsel wat de backfire veroorzaakt heeft.
Na het aandraaien van de massaverbinding liep de auto weer als vanouds.
M.a.w. een backfire kan hele verrassende oorzaken hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2014 09:10 #138773 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Backfire, luchtfilter knalt open

"Han Misdom" schreef:
Jaren geleden ook eens een spontane backfire gehad tijdens het rijden. Luchtfilter uit elkaar geknald en daarna liep de auto weer normaal. (mijn vrouw was met de auto op pad, ANWB erbij gehad maar die konden niets vinden)
Na heel lang zoeken uiteindelijk de oorzaak gevonden. Een slecht massacontact van de elektrische afsluiter op de LPG tank.
Door dit slechte massacontact stond de LPG afsluiter aan en uit te reutelen. Dit moet de oorzaak zijn geweest van een te arm mengsel wat de backfire veroorzaakt heeft.
Na het aandraaien van de massaverbinding liep de auto weer als vanouds.
M.a.w. een backfire kan hele verrassende oorzaken hebben!


Klappen in het luchtfilter denk ik vaak aan verkeerde ontsteking of een te arm mengsel.

Ik vond dit via Google, Auto Motor Techniek www.amt.nl/PageFiles/14476/002_1983_5_48_brandstoffen.pdf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2014 21:16 #138799 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Bedankt voor de reacties!!
Als ik dit zo lees zijn er 3 hoofd oorzaken:
1. arm mengsel
2. ontsteking
3. kleppen

De ontsteking is vrij nieuw en goed onderhouden, dus niet mijn eerste verdachte. Van de conditie van de kleppen heb ik geen idee. Is dit te controleren zonder de kop er af te halen? Blijft over een arm mengsel. Dat zou goed kunnen aangezien de bougies laatst wel wat wit waren uitgeslagen, omdanks dat ze pas een paar maanden oud zijn. Vraag is dan vooral hoe dat kan aangezien ik afgelopen zomer de LPG nog af heb laten stellen?

Zo bezien zijn de meest logische vervolg stappen:
1. Controleren bougies
2. Opnieuw LPG af laten stellen

Nog andere suggesties?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2014 14:06 #138856 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Ik heb nog een nieuwe theorie: dat het aan de verdamper ligt. Het is namelijk een oud beestje, wat er al in zat toen ik de auto 8 jaar geleden kocht. Geen idee precies hoe oud dus. Zou het kunnen of is het erg onwaarschijnlijk? Voorlopig heb ik de gasstel schroef maar vast een halve slag verder open gezet, gisteren namelijk opnieuw een backfire gehad dus ondanks dat ik zelf niets heb gewijzigd is er toch een probleem ontstaan wat nu 3x in korte tijd optreed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2014 00:34 #138876 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Beste Martijn, wat voor merk verdamper heb je er op zitten?
Een OMVL verdamper is in denk ik jou geval het beste en dan beide uitgangen gebruiken naar je gasstuk heb je zeker nooit een te arm mengsel en een goed reactie van je gas.
Wel zorgen dat je een gasstuk hebt met twee aansluitingen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2014 19:44 #139086 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Backfire, luchtfilter knalt open
Het is geen OMVL maar een GLS oid dacht ik. Ik heb ook geen gasstuk met twee ingangen. Is het dan nog steeds nuttig om een verdamper mer twee aansluitingen aan te schaffen? Of heeft dat dan helemaal geen effect meer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.