nieuwe gadget van 123 ignition
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
ook ondertussen met verschillende carburateurs , verschillende mengstukken , en verschillende luchtfilters.
deze week kreeg ik nog een mail hoe ik dubbele zijstroomcarburateurs goed op lpg heb gekregen.
om te beginnen heb ik de stationairschroef op de verdamper verdraaid tot lambda 1, 450 mv op de laptop.
de gaskraan in de slang vervalt , hier komt de 123 kraan voor in de plaats.
vervolgens is eenvoudig op de laptop af te lezen hoe de kraan moet worden ingesteld in deellast en vollast , lambda 1 is het streven.
ondertussen heb ik goede resultaten met 2 pipercross schuimfilters met 40mm kelken in het filter.
ik had dit zelf niet verwacht en er bij toeval eigenlijk achtergekomen.
ik had zelf al eerder sportfilters afgeschreven voor dubbele zijstroomcarburateurs i.c.m. lpg mengstukken , het verschil maakt de kelken wat blijkbaar een betere flow bewerkstelligt en blijkbaar hebben de pipercross filters toch meer luchtweerstand dan bijvoorbeeld K&N carburateurfilters.
om antwoord te geven op uw vraag of de 123/lpg de lage of geen luchtweerstand van een sportfilter compenseert ofwel de gevolgen daarvan is mijn antwoord nee.
wat slecht loopt met een gewone gaskraan loopt ook slecht met de 123/lpg.
op het citroen forum is iemand met een ds (snoek) ook aan het experimenteren met de 123/lpg.
www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211322/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Wat ik nog met jullie wil delen is het feit dat de wagen op de 123 veel feller is met accelereren, het leek of nu pas (en bij lagere toeren) de E zijn 135 pk kwijt kon.
Verklaring ? betere vonk met nieuwe bobine ? bij hogere toeren betere afsteming (als je de MG club moet geloven is dit de reden) Wat vinden jullie ervan, ik denk dat ik ook maar eens aan de computer moet met m'n 1800...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Ed van der Zee" schreef:
De 123ignition doet het ook prima op mijn 1800E, ik heb de indruk dat dit systeem (mechanische Bosch injectie) er vergeeflijk is en niet snel problemen geeft.
Wat ik nog met jullie wil delen is het feit dat de wagen op de 123 veel feller is met accelereren, het leek of nu pas (en bij lagere toeren) de E zijn 135 pk kwijt kon.
Verklaring ? betere vonk met nieuwe bobine ? bij hogere toeren betere afsteming (als je de MG club moet geloven is dit de reden) Wat vinden jullie ervan, ik denk dat ik ook maar eens aan de computer moet met m'n 1800...
Hoi Ed,
Ik vind ook dat de 1800 grote haast heeft na het plaatsen van de 123. Zo'n gebruikte verdeler lijkt dus toch wel achteruit te gaan..
Aan de computer? Hoe bedoel je dat? Om het injectiesysteem af te stellen? Is dat binnenkort weer ergens vanuit de vereniging? Op LPG rijdt ie perfect. Hij start alleen niet zo best op benzine. Heb al te vaak aan de knoppen van de Djet gedraaid om hem zo even goed te zetten. Herinnerd me dat ik de koperbanen van de gasklep nog moet oppoetsen. Zal ook wel wat doen.
Zo'n LPG kraan lijkt me ook wel wat. Alleen die 300euro is wel even slikken. Ik wil nog steeds een keer LPG injectie monteren. Wel moeilijker, maar ook leuker!
- Ruud Reniers
-
- Elite lid
-
Tijdens een sleuteldag had ik de oude verdeler niet precies goed gezet en toen ik naar huis reed was ik zeer verrast toen er een heel span paarden toegevoegd leken te zijn. Trekken tot 150 en zonder problemen nog meer willen, maar dat mag niet ...
Bij een gerenomeerd bedrijf in Barneveld een 123 gehaald en gemonteerd met hetzelfde resultaat. Conclusie: de Amerikaanse geknepen injectiemotor loopt met een 123 op gas als de brandweer.
Op benzine heb ik nog geen ervaring want daarop pingelt de motor zowel met de oude als de nieuwe ontsteking.
Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Ik heb altijd begrepen dat het snelle sturen obv vacuum gaat, en het langzame (constante) op CO mengsel. Klopt dat?
Ben benieuwd naar je bevindingen! Mooi speelgoed is het wel!
wordt vervolgd!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Laatste verbruikcijfers met deze instelling heb ik nog niet. Wel blijft de regeling tot boven de 120km/h netjes 'in loop', dus met werkende lambda-regeling. Dit is bij andere gebruikers niet zo.
Mijn gasventuri op het injectie-inlaatspruitstuk is Ø40mm, naar het luchtfilter is de diameter groter.
Er komt vast een dag dat ik deze materie helemaal begrijp.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl