- Berichten: 464
nieuwe gadget van 123 ignition
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Maar ja, vind er maar een.
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
de 123/lpg is natuurlijk heel wat anders , krijgt op 3 manieren gegevens binnen .
1 . vacuum op het spruitstuk.
2. lambdagegevens.
3. toerental.
stappenmotor , mmm , zo heb ik het nog niet bekeken maar er zal ongetwijfeld een motor inzitten om de klep te bedienen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 464
Voornamelijk dus de doorvoer verminderen bij weinig cq half gaspedaalstand.
Veel vacuum is kleine gasklep opening, volgas is geen vacuum .
Net zoals de ontstekingsvervroeging op vacuum.
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wat ik ervan begrepen heb, zijn ze vooral voor knijpen van LPG toevoer bij stationair bedoeld. Maar dan staat je gasklep toch al (bijna) dicht en wordt er simpelweg minder lucht aangezogen. Of zie ik dat fout?
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2145
"Rob Spoon" schreef:
Daar heb ik er twee van, ééntje nog nooit gebruikt. Ze zijn lastig af te stellen. Of misschien lastig voor mensen die ze niet (goed) kennen.
Wat ik ervan begrepen heb, zijn ze vooral voor knijpen van LPG toevoer bij stationair bedoeld. Maar dan staat je gasklep toch al (bijna) dicht en wordt er simpelweg minder lucht aangezogen. Of zie ik dat fout?
Als jij het fout ziet, dat zie ik dat ook!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
ik denk niet dat het zo werkt , als je motor stationair loopt of in deellast is inderdaad de gasklep vrijwel dicht , en dan zou je denken minder lucht , minder brandstof.
inderdaad minder lucht , echter ongeregeld wordt lpg aangezogen door onderdruk van de motor , met de gasklep dicht of vrijwel dicht krijg je veel onderdruk in het spruitstuk, met de gasklep vrijwel dicht krijg je dus veel onderdruk door de kleine opening langs de gasklep.
veel onderdruk betekent dat er veel gas wordt aangezogen.
dit in combinatie met minder lucht geeft een rijker mengsel stationair en in deellast.
daardoor ruik je ook de lpg stank bij een stationair draaiende lpg motor met ongeregeld systeem , hij loopt te rijk.
hij loopt te rijk omdat hij zo rijk moet staan om voldoende lpg te kunnen aanleveren in vollast.
en dat lukt meestal ook niet omdat deze stand zo rijk kan zijn dat hij stationair weer verzuipt.
gekozen wordt dan de middenweg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 464
Dus waar praten we over?
Laten we ons beperken tot het gewone ouderwetse systeem toch?
gr marcel
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2145
"R. Brandt" schreef:
daardoor ruik je ook de lpg stank bij een stationair draaiende lpg motor met ongeregeld systeem , hij loopt te rijk.
hij loopt te rijk omdat hij zo rijk moet staan om voldoende lpg te kunnen aanleveren in vollast.
en dat lukt meestal ook niet omdat deze stand zo rijk kan zijn dat hij stationair weer verzuipt.
gekozen wordt dan de middenweg.
René,
Het is een mooi product van 123, ik denk echter dat voor de meesten de middenweg meer dan voldoende is.
Bij 3/4 gas heb ik het CO op 1,7% staan, bij stationair is dat rond de 1%
Bij veel verdampers kan je het stationair en de 'vollast' afhankelijk van elkaar stellen. De vollast stel je dan in principe met de schuif waar jij de 123 hebt geplaatst.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
maar je moet toch wat te hobbyen hebben
ondertussen ben ik allerlei verschillende instellingen aan het uittesten , als ik daar de verbruikscijfers van heb laat ik dat hier weten.
123 ignition neemt als voorbeeld hun testauto , deze zou 12% minder brandstof verbruiken.
bij 10.000 km/jaar en lpg 0,75 euro/ltr en een auto die 1/10 loopt is 1000 ltr lpg.
12% van 1000 ltr is 120 ltr , 120 maal 0,75 euro is 90 euro besparing per jaar.
dat betekent dat het dik 3 jaar duurt voordat de 123/lpg zichzelf heeft terugverdiend.
ik denk ook niet dat men hier massaal voor warmloopt.
een andere rede kan het milieu zijn.
de 123/lpg kan bij een juiste afstelling een schonere verbranding opleveren.
de betere vermogensspreiding/soepelere vermogensafgifte is denk ik ook geen rede voor de meesten om er 1 aan te schaffen
belangrijk is dus de brandstofbesparing.
als ik meer weet zal ik het melden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





