nieuwe gadget van 123 ignition
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
na de nodige kilometers/testritten kan ik er het volgende over melden.
de punten/verschillen die ik positief wil beoordelen t.o.v. een gewone gaskraan.
+ vermogenstoename door de verrijking bij vermogensvraag (inhalen , klimmen e.d.) is significant,
en dat is heerlijk om snel in te halen of te klimmen.
+ makkelijker starten door bijsturing stationair mengsel.
+ verarming van het mengsel bij geen of weinig vermogensvraag , minder lpg stank/uitstoot.
+ funfactor door veel beter oppakken van de motor.
verder kan ik melden dat het verbruik ongewijzigd is , dat was 1/10 , is nu ook 1/10.
kanttekening hierbij is dat je daar veel meer topvermogen voor terugkrijgt/betere /soepelere vermogensafgifte.
ik denk dat de voordelen nog meer opvallen bij een auto met snelle nokkenas/dubbele carburateurs e.d.
hoe dit apparaat werkt op een standaard auto kan ik niet voorspellen , mogelijk komt dan de factor brandstofbesparing
meer naar voren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
De doorstroming kan nooit méér worden met dit apparaat.
Een verrijking van het mengsel geeft ook geen vermogenswinst. helaas...
Een rijk lpg mengsel geeft alleen een temperatuurstijging.
sorry, en dat voor 300 euro?
gr marcel
Amazon Combi '66
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Amazon Combi '66
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
dit werkt ook alleen is de regeling minder nauwkeurig dan de 123/lpg.
de veronderstelling dat mijn afstelling voorheen nooit goed is geweest klopt ook wel echter om de b20 met 2 dubbele mengstukken /4 venturi"s goed op lpg te krijgen is niet gemakkelijk , al helemaal niet met een getuned blok.
als ik de traditionele gaskraan zover open had gezet als de 123/lpg doet bij vollast kan ik je vertellen dat je niet weg komt.
de motor staat dan stationair en deellast te verzuipen.
misschien dat er betere verdampers zijn die van zichzelf fijner zijn af te regelen , dat weet ik niet ofwel die heb ik niet.
die vacuumklep die je bedoelt knijpt de toevoer bij stationair en deellast , dat doet de 123/lpg ook , hij verrijkt echter ook als de lambdasensor een te arme verbranding waarneemt.
dit product is nieuw op de markt.
ik heb het uit nieuwsgierigheid aangeschaft en of het zijn geld waard is zal de tijd leren
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Er zijn meerdere auto's die ook zo werken. Jaguar/MG bv.
Als echt verder zou willen zou je een dampgas injectie kunnen overwegen. Gebruikmakend van een simpele MMS computer (de lambda sonde heb je blijkbaar al) een bdp sensor (via je 123 ontsteking bv) en een aparte koelvloeistofsensor.
Deze sensor zit al vaak in de verdamper van het dampgassysteem zelf.
Wellicht is je huidige verdamper slecht, reageert veel te traag, de locatie is ongelukkig of de capaciteit onvoldoende.
gr marcel
Amazon Combi '66
- Sieds Hiddema
-
- Senior lid
-
Dhr. Brand is blij met zijn "123 gadget", heeft goede ervaringen en is tevreden.
Dhr. Smelter is een oud deskundige, kent dit produkt niet en wil maar niet delen in het geluk van dhr. Brand.
Waar het hier om gaat is niet om gelijk te krijgen of te hebben maar of je het er voor over hebt, of je durft om iets nieuws uit te proberen wat in dit geval goed uitpakt bij de Volvo van dhr. Brand en hij kan aantonen dat het werkt.
M.a.w. dhr Brand vind het de investering waard, dhr Smelter duidelijk niet, maar dat is eigenlijk ook niet interessant.
Met dit soort zaken kun je niet te veel uitrekenen of het wel lonend is, dan kun je beter de auto weg doen.
Dhr Brand, bedankt voor de vele uitleg, ik geloof er wel in en ga het ook straks met een andere motor inbouwen want ik ben al jaren niet tevreden.
Alleen al het feit dat de motor dan beter loopt en af te stellen is, is voor mij de investering wel waard.
- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"S.W. Hiddema" schreef:
Vreemde discussie:
Dhr. Brand is blij met zijn "123 gadget", heeft goede ervaringen en is tevreden.
Dhr. Smelter is een oud deskundige, kent dit produkt niet en wil maar niet delen in het geluk van dhr. Brand.
Waar het hier om gaat is niet om gelijk te krijgen of te hebben maar of je het er voor over hebt, of je durft om iets nieuws uit te proberen wat in dit geval goed uitpakt bij de Volvo van dhr. Brand en hij kan aantonen dat het werkt.
M.a.w. dhr Brand vind het de investering waard, dhr Smelter duidelijk niet, maar dat is eigenlijk ook niet interessant.
Met dit soort zaken kun je niet te veel uitrekenen of het wel lonend is, dan kun je beter de auto weg doen.
Dhr Brand, bedankt voor de vele uitleg, ik geloof er wel in en ga het ook straks met een andere motor inbouwen want ik ben al jaren niet tevreden.
Alleen al het feit dat de motor dan beter loopt en af te stellen is, is voor mij de investering wel waard.
Ik vind het een leuke upgrade, alleen zou ik persoonlijk verder sparen voor een lpg injectie kit. Dat het goed werkt geloof ik (en dus ook dat het beter werkt dan zon vacuum schuif.)
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
nog even een update.
omdat ik mede door voorgaande reacties zelf begon te twijfelen over de meerwaarde van de 123/lpg heb ik alles voor 1 dag terug- gebouwd naar de oude situatie.
te weten , omvl r90e superverdamper , op advies van Marcel , zo kort mogelijke slangen , op de 2 uitgangen van de verdamper 2 uitgaande slangen , gaskraan 2 maal , en vervolgens naar de 2 dubbele mengstukken naar de 2 maal dellorto dhla40.
dus de kortst mogelijke verbinding.
ik kan nu melden dat ik vervolgens de gaskranen heb afgesteld volgens de losgekoppelde 123/lpg maar wel lambda-uitlezing.
afgesteld op lambda1.
hoe ik vervolgens de gaskranen ook afstel , het topvermogen wat haalbaar is met de 123/lpg wordt niet gehaald met conventionele gaskranen.
de regeling van de 123/lpg zorgt wel degelijk voor de soepele vermogensafgifte en een hoger topvermogen.
vervolgens alles weer terug-gebouwd.
dus verdamper , 1 uitgang afgedopt , 1 uitgang naar de 123/lpg , y stuk en naar de 2 dubbele mengstukken.
en meteen weer de power!!
du gewoon op 1 uitgang met splitter , maakt blijkbaar geen bal uit.
de opbrengst van de omvl r90e is zo groot dat 1 uitgang ruim voldoende is , ook voor 4 mengstukken.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Als ik je verhaal lees zal ik toch moeten erkennen dat je gelijk zal hebben.
succes
gr marcel
Amazon Combi '66
- Meindert Solkesz (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb met interesse uw ontwikkelingen omtrent deze nieuwe gadget gevolgd. Het is mij echter nog niet duidelijk hoe de verdamper met deze regelklep van 123 ignition ingesteld dient te worden.
Moet de verdamper eenvoudig op maximale verdamping ingesteld worden? Dus zowel stationair als last schroef?
Ik vraag me dit af omdat ik op dit moment met een sport luchtfilter rond rij. Dit betekent er erg weinig onderdruk in het luchtfilter huis is waardoor de lpg lastig is af te stellen voor lagere toerentallen.
Ik ben benieuwd of met de 123 gadget dit probleem opgelost is. Heeft u bijvoorbeeld weleens geëxperimenteerd met het verwijderen van het luchtfilter om te kijken wat de invloed is van de onderdruk in het luchtfilter huis?
Groeten,
Meindert