nieuwe gadget van 123 ignition
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
deze regelklep komt in de plaats van de kraan in de aanvoerslang naar het mengstuk.
de gastoevoer wordt hierdoor computergestuurd geregeld d m.v een lambdasensor en een vacuumopnemer.
wordt geleverd met software windows xp> , lambdasensor e.d. prijs 299 euro :mrgreen:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wel weer veel geld, maar ook weer niet als je bedenkt dat de lambda sensor van Joost in z'n turbo project ook al 180 euro kostte. Maar dan heb je nog steeds de gemiddeld beste instelling.
Ben wel benieuwd of er al gebruikerservaringen zijn.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
het is dus een klep die signaal krijgt van een lambdasonde welke ik in de voorpijp heb aangebracht.
het apparaat krijgt ook gegevens binnen via vacuum op het spruitstuk en pulsen via de min van de bobine , dus toerental.
wat gelijk opviel is beter starten op lpg , ik had nogal eens last van verzuipen bij koude en warme start.
dat verzuipen is over , dit mengsel wordt gelijk bijgestuurd.
het resulteerd in een armer mengsel bij weinig vermogensvraag , een default instelling voor de koude start (voordat de lamdasensor kan meten) en een maximale waarde voor veel vermogen , rijden in de bergen , snel accelereren e.d.
na montage moeten er vaste waarden ingevoerd worden op het scherm van de laptop.
minimale waarde
default waarde
max waarde
dit is even zoeken!
e.e.a. resulteert in lambda 1 , is gelijk aan 450 mv , dit wordt gezien als de ideale waarde
na het invoeren van de vaste waarden doet het apparaat de rest , continue bijsturing om op lambda 1 te blijven.
dit is op het scherm te zien dat de naald rond lambda 1 schommelt en dat is goed.
zoals we dus van 123 ignition gewend zijn zit er een echte computer in , net als in de 123 ignition.
Ben ook wel benieuwd naar je ervaringen met betrekking tot je verbruik.
Ik neig er ook naar om er een aan te schaffen, in eerste instantie voor mijn 244 met B23 op LPG (die wel een slokje lust).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Verder lijkt het mij een heel mooi systeem, ik ben benieuwd naar de resultaten.
Merk je ook iets van vermogenwinst?
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
vermogenswinst,,
bij vraag naar vermogen wordt de regelklep gewoon verder geopend (continu lambda 1)
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
het apparaat werkt zelfstandig en berekend wel het toerental d.m.v. de pulsen naar de bobine.
p.s. in een paar dagen een 700 km gereden (paasweekend) , verbruik was ongeveer gelijk 1:10.
maar dat is met zware belading en 2 fietsen achterop.
ik heb wel de indruk dat je er naar gaat rijden.
doordat bij vraag naar vermogen , (intrappen gaspedaal) de computer een rijker mengsel berekend en dus de klep verder opend. , ga je dat vermogen dat je kan aanspreken ook gewoon gebruiken.
het is dus appels met peren vergelijken.
theoretisch zal het wel aantoonbaar zuiniger zijn.
in de praktijk ga je er naar rijden , eigenlijk hetzelfde verhaal met moderne auto"s ,,
hoe sneller en beter een auto wordt gemaakt , hoe harder de mens ook daadwerkelijk gaat rijden.
nu kan ik het apparaat wel zuiniger instellen , (lagere maximale waarde) , minder topvermogen , maar dan knijp je de motor weer en daar heb je het apparaat niet voor gekocht lijkt mij
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
In die tijd waren er nauwelijks lambda sondes.........
Zou deze 123-gadget zijn prijs waard zijn?
gr marcel
Amazon Combi '66
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"M. Smelter" schreef:
In mijn garagetijd bij Ford (85-95)bestond er al een regelklep die op het vaccuum van de motor reageerde en was een modificatie van Vialle om het lpg verbruik te dempen.
In die tijd waren er nauwelijks lambda sondes.........
Zou deze 123-gadget zijn prijs waard zijn?
gr marcel
Vertelde het vanavond tegen mn vader. Hij zei dat ie vroeger ook zoiets in een Opel Vectra op LPG had.. Is het gewoon een soort stappenmotor?