startprobleem - k begrijp hier niets van!

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2004 12:09 #72209 door
misschien is de gemiddelde man wel zuiniger
op zijn volvo dan op zijn schoonmoeder , ik ken er in ieder geval genoeg.
ik weet het,ook hier in het dorp staan volvo s te rotten langs de weg , het type
" klassieker liefhebber " die het om de centen doet , ze rijden vrolijk rond met een auto die veel lijkt op een edammer
gatenkaas , en elk jaar voor de apk een kilo
of 10 aan plaatwerk erin beunt , rij lekker door de pekel joh , koop je volgend jaar weer een andere auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2004 14:08 #72208 door
Sorry dat je je zo aan anderen moet ergeren, Rene. Met respect voor je bijdragen aan dit forum, verzoek ik je dit keer even bij de les te blijven: Net als Niek geef ik aan dat ondanks een lichte vorst buiten, de oorzaak moeilijk gezocht kan worden bij de olie, maar dat waarschijnlijk elders een probleem zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2004 16:54 #72207 door
ik werd melig van de voorgaande reacties ,
het kan natuurlijk ook een samenloop van omstandigheden zijn , maar als een auto traag draait tijdens het koud starten heeft het wel met de olie te maken , waarom start deze auto dan wel gewoon als je er mee gereden hebt , omdat de olie dan dunner is . en de weerstand waardoor de startmotor moet ploegen is dan bij koude start zo hoog dat je je accu leegstart en de motor te weinig toeren heeft gemaakt om aan te slaan.
dat de kwaliteit van de startmotor en of accu te wensen overlaat zal ook meespelen ,
maar wat doe je eerst , je olie vervangen door winterolie of de startmotor , accu en weet ik wat allemaal vervangen.
als de conditie van je motorblok goed is is er helemaal geen bezwaar om wat dunnere olie te gebruiken (15w40)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2004 21:31 #72206 door
Heren, kijken of de bougie vonkt met een losse bougie in een bougiekap met een elektrode-afstand van dik 1 mm. Deze afstand is nodig om de verbrandingsdruk te simuleren in de verbrandingskamer. Een vette vonk moet er zijn. Condensator is vaak een zwak punt. Probeer te slepen! Geeft een hoger starttoerental en geen stroomverlies door gebruik van de startmotor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-12-2004 10:02 #72205 door
Mijn Amazon staat gewoon onder de carport maar start toch - ook na 2 weken stilstand - wanneer ik erom vraag; overigens met 20/50 olie, 'k gebruik dat al 36 jaar dus waarom zou ik veranderen? Waar ik benieuwd naar ben is of Niels inmiddels alweer rijdt. Prettig kerstfeest overigens aan allen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-12-2004 12:04 #72204 door
Ha Siang,

de auto staat nog steeds stil. Nog geen tijd voor gehad. Ik denk er nu over om de auto uberhaupt naar de garage te brengen, aangezien het probleem ook te maken kan hebben met het afstellen van de LPG installatie, hetgeen sowieso al anderhalf jaar lang en misschien wel langer niet is gebeurd. Kunnen ze de auto mooi een dag in de warme garage laten opwarmen, zodat ze ook kunnen testen of ie dan (met olie die minder koud is) wel wil starten.
Als de garage het euvel heeft verholpen weet ik tenminste zeker dat de auto weer zal rijden. Het is tenslotte mijn dagelijks vervoer.
Een fijne kerst en een gezellige jaarwisseling!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-01-2005 13:56 #72203 door
Heren,

het probleem is gevonden. De garage heeft een compressietest op de motor uitgevoerd: cilinder 1 4 bar; cilinder 2 2 bar; cilinder 3 2 bar; cilinder 4 2 bar (en 4 bar met wat olie inspuiten).

Deze motor is kennelijk duidelijk aan revisie toe (of de auto aan een gereviseerde motor).

Maar wat is wijsheid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2012 11:43 #110490 door Laurens Camfferman
Beantwoord door Laurens Camfferman in topic startprobleem - k begrijp hier niets van!

Ik heb de oplossing !!!Iedere dag als je thuiskomt de olie aftappen en s'morgens naast de pan met pap een pannetje met olie op het fornuis.Daarna de motor vullen en karren maar!!!!


Afgelopen week kreeg mijn vriendin onze Volvo 145 met B20B niet gestart met de strenge vorst, startmotor wilde nauwelijks rond. Afgelopen maandag ff naar gekeken, bleek accu gewoon prima vol te zijn. Ff op het forum gescharreld en kwam ik de opmerking tegen dat 20W50 olie in de winter soms gewoon te dik is om rond te krijgen (uiteraard bij zwakte van accu en startmotor). Mn oliepeil stond toch wat laag, dus heb ff een half litertje olie in een flesje gedaan en in een pannetje met water opgewarmd. Toen lekker warm bijgevuld en wat denk je: startmotor veel sneller rond en motor sloeg binnen 3 seconden weer aan. Fantastisch dit forum! Bedankt.
Volgend jaar uiteraard beetje dunnere olie voor de winter... En wellicht es naar de startmotor kijken of accu laten nameten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2012 21:21 #110519 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic startprobleem - k begrijp hier niets van!
Hoi Laurenz, je reageert op een oud draadje van 2005, maar het blijft duidelijk dat je dunnere olie het probleemoplost.
Toevallig heb ik net gereageerd op een soortgelijk item, waar ik de optie van een verwarmings element in het carter opperde. Uiteraard naar goed Zeeds voorbeeld, stekker eraan, tijdschakelaar en s 'morgens altijd al warme olie !

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.