startprobleem - k begrijp hier niets van!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2004 15:08 #53935
door
startprobleem - k begrijp hier niets van! is gemaakt door
Beste Volvo vrienden,
mijn 131 op LPG (installatie 1998) wil niet meer starten, ook niet met een donorauto(accu). Onlangs heeft de auto een 10.000 km beurt gehad (nieuwe olie + filter, nieuwe bougies, kleppenstellen etc.) De contactpunten zijn brandschoon, de verdelerkap is droog, de LPG-verdamper bevriest niet, er is voldoende koelwater en starten op benzine danwel gas maakt geen verschil. De startmotor doet het normaal.
Ik start volgens de methode wel choke - geen gas bijgeven.
Het lijkt erop dat er wel brandstofmengsel in de cilinders komt, want als ik bougies losdraai, zijn ze wat vochtig.
Wat kan het zijn?
Bij voorbaat dank voor een reactie.
Niels.
mijn 131 op LPG (installatie 1998) wil niet meer starten, ook niet met een donorauto(accu). Onlangs heeft de auto een 10.000 km beurt gehad (nieuwe olie + filter, nieuwe bougies, kleppenstellen etc.) De contactpunten zijn brandschoon, de verdelerkap is droog, de LPG-verdamper bevriest niet, er is voldoende koelwater en starten op benzine danwel gas maakt geen verschil. De startmotor doet het normaal.
Ik start volgens de methode wel choke - geen gas bijgeven.
Het lijkt erop dat er wel brandstofmengsel in de cilinders komt, want als ik bougies losdraai, zijn ze wat vochtig.
Wat kan het zijn?
Bij voorbaat dank voor een reactie.
Niels.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2004 16:21 #72228
door
Beantwoord door in topic startprobleem - k begrijp hier niets van!
Hallo Niels,
Heb je gecontroleerd of hij wel vonkt. Haal even de verbindingskabel tussen bobine en verdelerkap bij de kap los. Leg hem op het blok en kijk eens of hij vonkt bij het starten. Als hij wel vonkt, en je weet zeker dat het mengsel wel in de cilinder komt, controleer dan toch even de afstand tussen de beide contactpunten.
Succes, Jaap
Heb je gecontroleerd of hij wel vonkt. Haal even de verbindingskabel tussen bobine en verdelerkap bij de kap los. Leg hem op het blok en kijk eens of hij vonkt bij het starten. Als hij wel vonkt, en je weet zeker dat het mengsel wel in de cilinder komt, controleer dan toch even de afstand tussen de beide contactpunten.
Succes, Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2004 16:26 #72227
door
Beantwoord door in topic startprobleem - k begrijp hier niets van!
Niels, eerst controleren of de bougies wel vonken, draai er een bougie uit en sluit de bougiekabel op de bougie aan en hou de bougie tegen het motorblok aan.
Laat iemandt anders de motor starten, wel om denden dat je de bougie met een geisoleerde tang vast houd.
Laat iemandt anders de motor starten, wel om denden dat je de bougie met een geisoleerde tang vast houd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2004 19:04 #72226
door
Beantwoord door in topic startprobleem - k begrijp hier niets van!
Als je devonk tussen bobine en verdeler controleert,en hij vonkt,weet je nog niet of de rotor of de verdelerkap werken,Dus je kunt beter doen wat dick zegt.Als dat in orde is ka het nog zijn dat de gasinstallatie een kapotte zekering heeft.Hij krijgt dan ook geen benzine.Dus op benzine zetten en slang bij carburateur losnemen en starten en kijken of er benzine komt.Zo niet,dan met proeflampje kijken of er stroom op de gasafsluiter komt bij starten,nadat je hem op lpg hebt gezet.Het kan ook zijn ,dat de benzine afsluiter niet afsluit en dus bij op gas starten ook benzine krijgt .Dan loopt hij op 2 brandstoffen en krijg je hem ook niet aan de gang.Hij moet dan overigens wel lopen als je hem op benzine zet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2004 08:54 #72225
door
Beantwoord door in topic startprobleem - k begrijp hier niets van!
Is het misschien zoiets simpels als het koostofpuntje in het midden van de verdelerkap dat is afgebroken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2004 19:24 #72224
door
Beantwoord door in topic startprobleem - k begrijp hier niets van!
Zo heb ik me eens r..gezocht naar eenzelfde probleem wat uiteindelijk het klassieke geval van kortsluiting bleek te zijn tussen de condensator en het onstekingshuis. De fiber ringetjes aan weerskanten van de doorvoer van het draadje tussen de condensator en de puntjes die voor de isolatie hiertussen zorgen waren kaduuk waardoor sluiting en geen vonk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2004 09:12 #72223
door
Beantwoord door in topic startprobleem - k begrijp hier niets van!
de bobine zou ook nog stuk kunnen zijn ,
deze kan je laten doormeten.
deze kan je laten doormeten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2004 16:48 #72222
door
Beantwoord door in topic startprobleem - k begrijp hier niets van!
De bougies vonken alle vier, wel waren de contactpunten niet goed afgesteld. De ontsteking blijkt dus goed te functioneren. Het begint erop te lijken dat er iets mis is met de gasinstallatie. Een (niet onkundige) voorbijganger merkte op dat de motor wel erg zwaar draait.
Ik heb een afspraak gemaakt met een garage op 10 januari.
Ik heb een afspraak gemaakt met een garage op 10 januari.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2004 17:25 #72221
door
Beantwoord door in topic startprobleem - k begrijp hier niets van!
Niels, zoals Niek eerder al aangaf trekt de caburateur waarschijnlijk lpg en benzine aan.
Heb je misschien het kraantje dat in de benzineafsluiter zit... verdraaid, zodat de benzine niet wordt geblokkeerd. Om dat te controleren kun je de benzineslang bij de carb. losnemen en in een glazen potje houden en kijken of er benzine uit de slang komt tijdens het starten.
Heb je misschien het kraantje dat in de benzineafsluiter zit... verdraaid, zodat de benzine niet wordt geblokkeerd. Om dat te controleren kun je de benzineslang bij de carb. losnemen en in een glazen potje houden en kijken of er benzine uit de slang komt tijdens het starten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2004 18:53 #72220
door
Beantwoord door in topic startprobleem - k begrijp hier niets van!
dat de bougies vonken betekent overigens
niet automatisch dat de bobine goed is.
dit is alleen via meting uit te sluiten.
dat de motor zwaar draait zal wel door de 20w50 motorolie komen die bij lage temperatuur zo dik is als stroop.
op benzine moet de auto gewoon lopen , de bougies worden dan nat bij het starten en bij het verwijderen van de bougies moet je gewoon benzine ruiken , in dat geval is het bijna altijd de ontsteking die het laat afweten.
blijven de bougies droog loop dan dit traject af , verwijder de slang aan de carburateur en kijk of er benzinedruk is , vaak zit er een brandstoffilter tussen de pomp en de carburateur , deze kan verstopt zijn , ook kan de carburateur verstopt zijn
( sproeiers )
niet automatisch dat de bobine goed is.
dit is alleen via meting uit te sluiten.
dat de motor zwaar draait zal wel door de 20w50 motorolie komen die bij lage temperatuur zo dik is als stroop.
op benzine moet de auto gewoon lopen , de bougies worden dan nat bij het starten en bij het verwijderen van de bougies moet je gewoon benzine ruiken , in dat geval is het bijna altijd de ontsteking die het laat afweten.
blijven de bougies droog loop dan dit traject af , verwijder de slang aan de carburateur en kijk of er benzinedruk is , vaak zit er een brandstoffilter tussen de pomp en de carburateur , deze kan verstopt zijn , ook kan de carburateur verstopt zijn
( sproeiers )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.