startprobleem - k begrijp hier niets van!

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2004 15:08 #53935 door
Beste Volvo vrienden,

mijn 131 op LPG (installatie 1998) wil niet meer starten, ook niet met een donorauto(accu). Onlangs heeft de auto een 10.000 km beurt gehad (nieuwe olie + filter, nieuwe bougies, kleppenstellen etc.) De contactpunten zijn brandschoon, de verdelerkap is droog, de LPG-verdamper bevriest niet, er is voldoende koelwater en starten op benzine danwel gas maakt geen verschil. De startmotor doet het normaal.
Ik start volgens de methode wel choke - geen gas bijgeven.
Het lijkt erop dat er wel brandstofmengsel in de cilinders komt, want als ik bougies losdraai, zijn ze wat vochtig.
Wat kan het zijn?

Bij voorbaat dank voor een reactie.
Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2004 16:21 #72228 door
Hallo Niels,
Heb je gecontroleerd of hij wel vonkt. Haal even de verbindingskabel tussen bobine en verdelerkap bij de kap los. Leg hem op het blok en kijk eens of hij vonkt bij het starten. Als hij wel vonkt, en je weet zeker dat het mengsel wel in de cilinder komt, controleer dan toch even de afstand tussen de beide contactpunten.
Succes, Jaap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2004 16:26 #72227 door
Niels, eerst controleren of de bougies wel vonken, draai er een bougie uit en sluit de bougiekabel op de bougie aan en hou de bougie tegen het motorblok aan.
Laat iemandt anders de motor starten, wel om denden dat je de bougie met een geisoleerde tang vast houd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2004 19:04 #72226 door
Als je devonk tussen bobine en verdeler controleert,en hij vonkt,weet je nog niet of de rotor of de verdelerkap werken,Dus je kunt beter doen wat dick zegt.Als dat in orde is ka het nog zijn dat de gasinstallatie een kapotte zekering heeft.Hij krijgt dan ook geen benzine.Dus op benzine zetten en slang bij carburateur losnemen en starten en kijken of er benzine komt.Zo niet,dan met proeflampje kijken of er stroom op de gasafsluiter komt bij starten,nadat je hem op lpg hebt gezet.Het kan ook zijn ,dat de benzine afsluiter niet afsluit en dus bij op gas starten ook benzine krijgt .Dan loopt hij op 2 brandstoffen en krijg je hem ook niet aan de gang.Hij moet dan overigens wel lopen als je hem op benzine zet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-12-2004 08:54 #72225 door
Is het misschien zoiets simpels als het koostofpuntje in het midden van de verdelerkap dat is afgebroken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-12-2004 19:24 #72224 door
Zo heb ik me eens r..gezocht naar eenzelfde probleem wat uiteindelijk het klassieke geval van kortsluiting bleek te zijn tussen de condensator en het onstekingshuis. De fiber ringetjes aan weerskanten van de doorvoer van het draadje tussen de condensator en de puntjes die voor de isolatie hiertussen zorgen waren kaduuk waardoor sluiting en geen vonk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-12-2004 09:12 #72223 door
de bobine zou ook nog stuk kunnen zijn ,
deze kan je laten doormeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-12-2004 16:48 #72222 door
De bougies vonken alle vier, wel waren de contactpunten niet goed afgesteld. De ontsteking blijkt dus goed te functioneren. Het begint erop te lijken dat er iets mis is met de gasinstallatie. Een (niet onkundige) voorbijganger merkte op dat de motor wel erg zwaar draait.

Ik heb een afspraak gemaakt met een garage op 10 januari.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-12-2004 17:25 #72221 door
Niels, zoals Niek eerder al aangaf trekt de caburateur waarschijnlijk lpg en benzine aan.
Heb je misschien het kraantje dat in de benzineafsluiter zit... verdraaid, zodat de benzine niet wordt geblokkeerd. Om dat te controleren kun je de benzineslang bij de carb. losnemen en in een glazen potje houden en kijken of er benzine uit de slang komt tijdens het starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-12-2004 18:53 #72220 door
dat de bougies vonken betekent overigens
niet automatisch dat de bobine goed is.
dit is alleen via meting uit te sluiten.
dat de motor zwaar draait zal wel door de 20w50 motorolie komen die bij lage temperatuur zo dik is als stroop.
op benzine moet de auto gewoon lopen , de bougies worden dan nat bij het starten en bij het verwijderen van de bougies moet je gewoon benzine ruiken , in dat geval is het bijna altijd de ontsteking die het laat afweten.
blijven de bougies droog loop dan dit traject af , verwijder de slang aan de carburateur en kijk of er benzinedruk is , vaak zit er een brandstoffilter tussen de pomp en de carburateur , deze kan verstopt zijn , ook kan de carburateur verstopt zijn
( sproeiers )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.