Update mijn restauratie Amazon 2 deurs en advies gevraagd

Lees meer
12-04-2023 22:53 #202795 door Hans de De Graaf
Beste Forumleden,
Heb al veel gehad aan het doorzoeken van dit prachtige forum en de adviezen van de medeleden. Dacht even een update te geven waar ik nog tegen aan loop met mijn Amazon 2 deurs uit 1966. Aangezien de auto eerder onder handen is genomen blijkt het toch lastig om enkele niet zo goed uitgevoerde reparatie's deugdelijk te herstellen. 
De rechter voordeur moet als verloren worden beschouwd temeer de deurbodem gewoon met purschuim was dichtgemaakt. Ben nog aan het speuren naar een goede deur, is nog niet gelukt dus denk erover deze bij de club te bestellen.

Aangekomen bij de achterzijde zijn de ribbelplaten al eerder verniwed en is de gasvulling in het rechter achter ribbeldeel geplaatst, natuurlijk ook de aanwezige roest aldaar.
Wil deze gasvulling verplaatsen naar de achter reflector. Ben nog op zoek naar een goed steuntje daarvoor. Zag bij Stein een mooie oplossing waar weet niet of dit beugeltje houder te bestellen is.

Verder kwam ik erachter bij het wegkrabben van de roest bij de ribbelplaat bovenkant dat deze gekit was (hoort dit?) zie foto's Het gat waar de gasvulling zit is eenvoudig dicht te maken maar ben op zoek naar advies hoe de bovenkant ribbelplaat af te werken Lassen? Opnieuw kitten met overspuitbare kit?

Tevens ook de achterruitlijsten verwijderdt omdat ik de auto geheel wil laten overspuiten. Ik heb een foto bijgeplaatst van de onderrand achterraam, ook hier lijkt er geboetseerd te zijn en loopt niet egaal. Heeft iemand een voorbeeld hoe dit er wel uit moet zien?

Ik hoop op adviezen en tips en zal verder ook blijven updaten over de voortgang.
Alvast bedankt.
Hans de Graaf             
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2023 19:12 #202807 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Update mijn restauratie Amazon 2 deurs en advies gevraagd
Succes met de restauratie. Op de foto waarop je achterlicht te zien is lijkt er ook stevig geboetseerd te zijn met plamuur of andere vulmiddelen. Uiteraard geheel afhankelijk hoe grondig je wil gaan restaureren loopt de tip van “geheel kaal halen en opnieuw opbouwen”  tot “ met een lakdikte meter of magneet de meest notoire roestplekken controleren op wijze van eerdere opknap / verdoezelings pogingen”. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2023 22:52 #202810 door Hans de De Graaf
Beantwoord door Hans de De Graaf in topic Update mijn restauratie Amazon 2 deurs en advies gevraagd
Bedankt Coen,
Zie wat je bedoelt de naad tussen het rechterachterpaneel en het achterfront lijkt dicht te zijn gesmeerd, vandaar ook het scheurtje onder het achterlicht. Ben van plan deze kaal te maken, temeer ik ook de gasvulling in het gat van de reflector wil plaatsen. Zodoende ben ik ook op zoek naar een beugeltje hiervoor zodat ik deze op de carrosserie kan lassen en een stevige basis hiervoor vormt.

Eerder nog kijk ik eerst naar hde ribbelplaat RA. Zou het niet beter zijn deze dicht te lassen ipv de kitrand die er nu in ligt?

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2023 23:41 #202811 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Update mijn restauratie Amazon 2 deurs en advies gevraagd
Heb geen ervaring met Amazon. Maar wat ik wel weet is dat alle (!) kit op de lange(re) termijn of gaat scheuren of gaat onthechten van ondergrond. Elke vorm van openstaande naad is al voldoende om, via capillaire werking, vocht aan te trekken. 
Mijn advies: alle naden voordat je ze aan elkaar last electrolytisch voorzien van zink. Liefst dan met puntlassen aan elkaar zetten en naad voorzien van dunne 2k epoxy primer met ant corrosie pigmenten. Mocht puntlassen niet mogelijk zijn, dan -als second best- proplassen.  Nadeel is wel dat je meer warmte inbrengt en dat je op lasplek eerst zink moet wegkrabben (anders slechte doorlassing). Verder weer afwerken met dunne 2k epoxy primer met anti corrosie pigmenten. 
Je wil namelijk het kale metaal zo goed mogelijk beschermen tegen corrosie en dat lukt t beste via gelaagde bescherming (dus zink en primer met anti corrosie pigmenten). En daarna afwerken met laklagen. Als je al kit wil gebruiken om de naad wat strakker af te werken, deze altijd (!) pas na de -liefst 2- basis beschermingslagen. Zijn ook mensen die kit pas aanbrengen na eerste keer laklaag spuiten. Uiteraard spuiten ze na droging er dan nog minimaal een laklaag over. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2023 23:55 #202812 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Update mijn restauratie Amazon 2 deurs en advies gevraagd
Heb je al nagedacht over hoe je de roest gaat verwijderen? Let wel: roest zit bijna altijd veel dieper in t metaal dan dat je ziet. Dus in “poriën van t staal”. Met borstel of schuurpapier kom je daar niet bij, sterker nog: met roterende borstel leg je er als t ware een afsluitend laagje overheen en smeer je die “porien” dicht. Zogenaamde roestomvormers werken nauwelijks tot niet. Reden: je kan de werking van de (zure) chemie niet reguleren. Wat werkt wel? CSD schijven, stralen of zelf aan de slag gaan met de werkzame chemische stoffen. Lees je goed in tav. Chemische stoffen. Kan tricky zijn zowel voor je te ontroesten object als - nog belangrijker- je gezondheid! Fosforzuur klinkt eng maar is 1 van de mildere chemische producten waar je vrij eenvoudig en relatief (!!!) veilig en snel roest mee verwijderd. Sterker nog: t zit bijv. Ook in cola (en daarom kan je daarmee ook ontroesten).  Chemie wel altijd (!) neutraliseren en met daarna met overvloedig water naspoelen en daarna - liefst geforceerd- drogen (perslucht of warmte). 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2023 01:02 #202813 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Update mijn restauratie Amazon 2 deurs en advies gevraagd
Beste Coen ik heb alles met CSD schijven gedaan en waar ik niet bij kon en verdacht vond heb ik er uit geslepen.
Achteraf alles met Owatrol CIP bewerkt.
Holle delen met 3M vavity wax ingespoten is zoiets als fluidfilm.
Cavaty wax wrekt ook goed als je b.v. remolie heb gemorst schoonmaken en de boel inspuiten.
succes

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2023 14:01 #203208 door Hans de De Graaf
Beantwoord door Hans de De Graaf in topic Update mijn restauratie Amazon 2 deurs en advies gevraagd
Ja dacht ik ookcsd schijven gebruiken zowel bij ribbelplaat als bij het achterlicht. Kan er iemand wat aanwijzingen en/of foto's aanleveren voor wat betreft de rand onder de achterruit?
Weet dat deze afgedekt worden door de sierlijsten maar zou ze toch graag exact goed willen krijgen. Heb dus geen duidelijk voorbeeld hoe deze rand origineel is afgewerkt.

Alle hulp is welkom groet Hans de Graaf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2023 08:33 - 18-05-2023 08:48 #203215 door P. Hanot
Als je de wagen laat spuiten zou ik sowieso altijd voor- en achterruit eruit halen, daar zit meestal meer roest dan je verwacht.
Zoals Coen ook opmerkt, roest zit meestal dieper in het metaal dan je kan zien, roestomvormers en antiroestvet stopt de roest niet, maar het remt het proces hoogstens een beetje af.
Het roestproces heeft maar 1 molecule zuurstof en 1 molecule H2O op het staal nodig om verder te gaan, (de droge zomerlucht is al vochtiger)
Neem ook voldoende tijd om alles goed aan te pakken, ik heb momenteel zelf een auto bij de spuiter staan, tussen de grondlak en een beetje egaliseren met plamuur wachten ze iedere keer minstens een week,

Na het volledig voorbereiden van de lak wachten ze nog minstens 2 weken voor de eindlak, en ja, dit is inclusief het gebruik van een spuit-droogcabine.
Als die oldtimer programma's op de TV zoals overhauling, wheelers dealers etc... waarin ze op een week een wrak compleet naar nieuw restaureren en aflakken, zijn verre van realistisch.
Maar goed dat je dit nu aanpakt, de temperatuur is goed en wachten is niet goed en het geeft heel veel voldoening 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2023 08:45 #203243 door Hans de De Graaf
Beantwoord door Hans de De Graaf in topic Update mijn restauratie Amazon 2 deurs en advies gevraagd
Inderdaad gaan de voorruit en achterruit er ook uit en hopelijk geen roest daaronder. Voorbereiding is het halve werk en daarom ook zou ik graag een voorbeeld willen hebben hoe de rand onder de achterruit precies zou moeten lopen. Alle tips en aanbevelingen zijn welkom.
Bedankt voor het meedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2023 20:23 - 23-05-2023 20:25 #203268 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Update mijn restauratie Amazon 2 deurs en advies gevraagd
Op t forum staan diverse uitgebreide restauratie (en ombouw) verslagen van Amazon met veel detail foto’s. Mogelijk kan je daar de benodigde info uit halen. 
www.volvokv.nl/forum/mijn-restauratie-pr...ische-auto?start=320

www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2223...amazon-combi-project

www.volvokv.nl/forum/mijn-restauratie-pr...e-amazon-combi#96685

www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/1736...t-bij-voorruit#99070

succes, zien de plaatjes van jouw restauratie graag tegemoet op t forum.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.