- Berichten: 210
roest bij voorruit
- Steven Bleeker
- Elite lid
Minder
Meer
27-12-2010 11:35 #99070
door Steven Bleeker
roest bij voorruit is gemaakt door Steven Bleeker
zo kerstvakantie was vorige week begonnen.
en leek mij een mooi moment om de lekkage van mijn trouwe combi (1967) aan te pakken.
want zowel de voor- als achter- als beide zij-ruiten. kwam wat water naar binnen als het goed regent.
meeste rubber was ook net zo hard als het metaal :lol: .
dus ff wat rubber besteld bij het VOD en aan de slag.
nu zijn alle ruiten eruit en ziet het er redelijk uit (bijna geen roest) alleen de voorruit is minder.
daar is een groot deel van de sponsing (zo noem je toch het gedeelte waar de ruit op rust?) is roestig.
heb al bij een aantal bedrijven gevraagt. maar dat lijkt wel een dure investering te worden. minimaal 600 euro voor alleen het plaatwerk.
het is me inderdaad al duidelijk geworden dat je er geen plaat werk voor kan krijgen. en dat je alles zelf moet buigen. dus dat is ook inderdaad arbeidsintensief en duur.
dus ik denk stiekem om het zelf te gaan doen. maar met mijn lascursus van 1 dag (bij rustbusters). denk ik dat dit iets te veel voor me is. ook omdat ik bij mijn ouders niet beschik over het juiste gereedschap. en je wil toch ook je trouwe viervoeter geen prutswerk geven.
dus aan jullie de vraag. wat is het slimste om te doen. of lijkt het jullie leuk om te doen liefst samen met mij (leer ik er ook weer wat van) en uiteraard voor een redelijke vergoeding. dan hoor ik graag van jullie.
ik zal straks nog even proberen een foto te plaatsen.
en leek mij een mooi moment om de lekkage van mijn trouwe combi (1967) aan te pakken.
want zowel de voor- als achter- als beide zij-ruiten. kwam wat water naar binnen als het goed regent.
meeste rubber was ook net zo hard als het metaal :lol: .
dus ff wat rubber besteld bij het VOD en aan de slag.
nu zijn alle ruiten eruit en ziet het er redelijk uit (bijna geen roest) alleen de voorruit is minder.
daar is een groot deel van de sponsing (zo noem je toch het gedeelte waar de ruit op rust?) is roestig.
heb al bij een aantal bedrijven gevraagt. maar dat lijkt wel een dure investering te worden. minimaal 600 euro voor alleen het plaatwerk.
het is me inderdaad al duidelijk geworden dat je er geen plaat werk voor kan krijgen. en dat je alles zelf moet buigen. dus dat is ook inderdaad arbeidsintensief en duur.
dus ik denk stiekem om het zelf te gaan doen. maar met mijn lascursus van 1 dag (bij rustbusters). denk ik dat dit iets te veel voor me is. ook omdat ik bij mijn ouders niet beschik over het juiste gereedschap. en je wil toch ook je trouwe viervoeter geen prutswerk geven.
dus aan jullie de vraag. wat is het slimste om te doen. of lijkt het jullie leuk om te doen liefst samen met mij (leer ik er ook weer wat van) en uiteraard voor een redelijke vergoeding. dan hoor ik graag van jullie.
ik zal straks nog even proberen een foto te plaatsen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1286
27-12-2010 15:32 #99077
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic roest bij voorruit
Zo'n 'klusje' zou ik niet mee beginnen als een van de eerste lasprojectjes.. dat kun je beter leren terwijl je met de bodem bezig bent.. Maar als je iemand in je omgeving kent die wel veel ervaring heeft met lassen en wil helpen is zoiets een mooi project!
Het mooiste zou zijn om een stuk sponning uit een donor-amazon te halen en dat dan in je combi te lassen. Dat scheelt een hele hoop ellende: de juiste vorm zit er al in. Het is alleen nogal een uitdaging om een goedkope donorauto te vinden waarvan die randen niet rot zijn.. Daar moet je geluk mee hebben.
Verder zag ik deze link hier op het forum ook langskomen:
www.lasklus.nl
Geen idee wat zoiets kost maar als ik de site bekijk gok ik op 'een goede prijs/kwaliteit verhouding'. Maar daar leer je zelf dan weer niet zoveel van..
Het mooiste zou zijn om een stuk sponning uit een donor-amazon te halen en dat dan in je combi te lassen. Dat scheelt een hele hoop ellende: de juiste vorm zit er al in. Het is alleen nogal een uitdaging om een goedkope donorauto te vinden waarvan die randen niet rot zijn.. Daar moet je geluk mee hebben.
Verder zag ik deze link hier op het forum ook langskomen:
www.lasklus.nl
Geen idee wat zoiets kost maar als ik de site bekijk gok ik op 'een goede prijs/kwaliteit verhouding'. Maar daar leer je zelf dan weer niet zoveel van..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven Bleeker
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 210
27-12-2010 17:49 #99081
door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic roest bij voorruit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1188
27-12-2010 18:00 #99082
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic roest bij voorruit
ALs ik deze roestschade zie dan is er geen enkele reden om te wanhopen; een donorauto heb je ook niet nodig om dit te herstellen.
Als je met een komstaalbortsel (zo'n rond geval in de boormaschine) over de roet gaat dan zullen er ongetwijfeld nog wat extra gaten tevoorschijn komen.
Recentelijk heb ik de auto van Gijs Kirkels (arme student) onder handen genomen met een vergeljkbaar probleem. De meeste gaten heb ik "vol kunnen storten". Op een paar plaatsen zelf een stukje plaatwerk gebogen en erin gelast. Was ca. 2 avonden werk ~6uur.
Als je nog geen ervaren lasser bent is ook zo'n klus best te doen, immers alles zit niet in het zicht dus als het niet 100% mooi is dan wordt het uiteindelijk door de raamrubber afgedekt / gecamoefleerd.
Succes, Han.
Als je met een komstaalbortsel (zo'n rond geval in de boormaschine) over de roet gaat dan zullen er ongetwijfeld nog wat extra gaten tevoorschijn komen.
Recentelijk heb ik de auto van Gijs Kirkels (arme student) onder handen genomen met een vergeljkbaar probleem. De meeste gaten heb ik "vol kunnen storten". Op een paar plaatsen zelf een stukje plaatwerk gebogen en erin gelast. Was ca. 2 avonden werk ~6uur.
Als je nog geen ervaren lasser bent is ook zo'n klus best te doen, immers alles zit niet in het zicht dus als het niet 100% mooi is dan wordt het uiteindelijk door de raamrubber afgedekt / gecamoefleerd.
Succes, Han.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-12-2010 20:39 #99086
door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic roest bij voorruit
Als de hoeken nog goed zijn dan is het zonder donor ook wel goed op te lossen, met gezette hoekjes (wel goed pas maken) en wat las en slijpwerk kom je een heel eind, kijk alleen uit dat je er niet teveel warmte inbrengt i.v.m. vervormen.
Zo zag mijn raamrand er uit!
Nadat ik het geluk had om een donor met goede rand te vinden zag het er zo uit.
Dit heb ik met TIG gelast, erg lastig omdat je met TIG meer warmte inbrengt dan met MIG, had ik maar een goed MIG apparaat!
Dus als je over een MIG apparaat kan beschikken heeft dat de voorkeur.
Succes met de reparatie.
Zo zag mijn raamrand er uit!
Nadat ik het geluk had om een donor met goede rand te vinden zag het er zo uit.
Dit heb ik met TIG gelast, erg lastig omdat je met TIG meer warmte inbrengt dan met MIG, had ik maar een goed MIG apparaat!
Dus als je over een MIG apparaat kan beschikken heeft dat de voorkeur.
Succes met de reparatie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Oudijk
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 303
27-12-2010 23:15 #99099
door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic roest bij voorruit
Hallo Stefan,je hebt vorige week dat voorruit bij me opgehaald en nu ik die foto zo zie valt het wel mee ,bij mijn amazon was het ongeveer hetzelfde.
Neem maar even kontact met me op ,dan komen we er wel uit.
Gr Jan.
Neem maar even kontact met me op ,dan komen we er wel uit.
Gr Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven Bleeker
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 210
01-01-2011 12:39 #99205
door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic roest bij voorruit
hoi alle,
na heel veel wikken en wegen ga ik de klus toch uitbesteden aan de spuiter.
ik was namelijk van plan om het toch de voorruit ook te laten spuiten als ie klaar was.
en het financiële voordeel wat ik zou halen door zelf de lassen was echt minimaal, het is voornamelijk het spuiten wat het duur maakt. moet ik dat toch ook echt maar een keer gaan leren.
toch allemaal heel erg bedankt voor alle reacties. en volgende keer hoop ik wat meer ervaring te hebben om het zelf te kunnen doen (liever natuurlijk dat het nooit meer voorkomt bij mijn amazonetje).
na heel veel wikken en wegen ga ik de klus toch uitbesteden aan de spuiter.
ik was namelijk van plan om het toch de voorruit ook te laten spuiten als ie klaar was.
en het financiële voordeel wat ik zou halen door zelf de lassen was echt minimaal, het is voornamelijk het spuiten wat het duur maakt. moet ik dat toch ook echt maar een keer gaan leren.
toch allemaal heel erg bedankt voor alle reacties. en volgende keer hoop ik wat meer ervaring te hebben om het zelf te kunnen doen (liever natuurlijk dat het nooit meer voorkomt bij mijn amazonetje).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gijs Kirkels (GAST)
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 109
09-01-2011 18:28 #99464
door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic roest bij voorruit
sodejuu, da's heel wat meer werk als ik bij mijn amazon laatste keer heb gehad.
kwam ook water binnen als hij in de regen stond, en er bleken 3 roestgaten onder de voorruit te zitten.
meteen een nieuwe voorruit bij gehaald en met behulp van Han Misdom alles bijgewerkt en opgeknapt. die heeft mij ook geholpen met het las en spuitwerk, en de binnenplaatsing van de auto. zie de foto's:
kwam ook water binnen als hij in de regen stond, en er bleken 3 roestgaten onder de voorruit te zitten.
meteen een nieuwe voorruit bij gehaald en met behulp van Han Misdom alles bijgewerkt en opgeknapt. die heeft mij ook geholpen met het las en spuitwerk, en de binnenplaatsing van de auto. zie de foto's:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gijs Kirkels (GAST)
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 109
11-01-2011 11:35 #99509
door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic roest bij voorruit
heb de middenconsole er trouwens nog steeds niet in geplaatst Arjan :')
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11-01-2011 13:14 #99513
door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic roest bij voorruit
Nu je het zegt herken ik je naam... als hij geplaatst is zie ik hier wel een plaatje verschijnen
En nu weer verder over de roest, zie Aanpassen middenconsole Amazon voor de middenconsole.
En nu weer verder over de roest, zie Aanpassen middenconsole Amazon voor de middenconsole.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.