- Berichten: 118
Roestpreventie nieuw chassis
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
Nu is mijn Amazon chassis onderhand volledig als nieuw (alle balken vervangen, bodem, etc). Daarna is deze naar de straler gegaan en in de 2K epoxy gezet. In principe is deze dus weer als nieuw.
Echter, welk roestmiddel pas je hierop toe?
Bij een andere Amazon heb ik Fluidfilm gebruikt, maar (met name in de deuren) ben niet echt te spreken hierover. In de zomer blijf je altijd de dorpel maar poetsen.
Mike Sanders Fett heb ik ook overwogen, maar dit is wel een hele uitdaging om zelf te doen (spullen op 120 graden temperatuur houden, etc)
RX7 kan wat zijn. Wat zijn hier de ervaringen mee? Droogt deze wel enigzins in of blijft deze ook kruipen in de zomer?
Een andere optie zou ook kunnen zijn om de ouderwetse bruinige ML Tectyl te gebruiken. Die droogt ook in en kan op den duur gaan scheuren. Echter zal het met deze zondagsauto niet zo snel gebeuren denk ik.
Ervaringen of suggesties zijn welkom!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 256
ik had een cremekleurige auto waar de ML nog redelijk zacht was na 15 jaar aan de binnenkant van de deuren. Ik heb nu een zwarte auto, daar is de ML aan de binnenkant deuren na 3 a 5 jaar wel helemaal drooggebakken door de zomerhitte.
Voor een chassis lijkt ML in spuitbussen mij wel prima voor zeer lange tijd (+15 jaar) en ook gemakkelijk te gebruiken, eventueel kan na een aantal jaren er terug wat verse ML overgespoten worden als deze nog niet uitgehard is.
Mike Sanders houdt langer dan ML, maar aan de onderzijde van de wagen blijft er wel een hoop stof in hangen. Mike Sanders heeft dan weer het voordeel dat je het eenvoudig kan verwijderen met hete lucht en een doek. Zeker als het een mooi chassis in de epoxy betreft, dan zou ik er geen producten opsmeren die uitharden, behalve gemakkelijk te verwijderen producten. (ML is ook eventueel te verwijderen met ML verwijderaar)
Een produkt op basis van bitumen zou ik in ieder geval vermijden.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik heb 35 jaar geleden bij mijn roestvrije 1800E op de onderzijde bodem en in de wielkasten zwarte PVC gebruikt, dat is licht, makkelijk te spuiten, mooi contrast zodat je ziet wanneer er beschadigingen zijn. Voor alle holle ruimtes en ook bij afmonteren chroom Wax oil gebruikt.
Wax oil is een boterachtige substantie, die je kunt verhitten en dan spuitbaar wordt, anders met een kwastje en je handen te verwerken, heerlijk spul en met een schone doek veeg je het overtollige weg. Echt in de zon wordt het dunner maar niet zo erg als Fluid Film.
Wellicht het beste advies als je de relatie met je parter goed wilt houden, dus geen vlekken op witte jurk en/of broek, dit had ik dus wel bij een 144 die fluid film in de deuren had gekregen.
Zoals gezegd gaat dit al 35 jaar goed ...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Vansteenkiste
- Offline
- Expert lid
- 1800S van 24/03/1967
- Berichten: 104
Dezelfde vraag stelde zich bij onze restauratie (nieuwe balken, nieuwe bodems,...).
Evenveel antwoorden als projecten willicht maar hieronder ter info hoe wij het aangepakt hebben.
Belangrijk is om nà de Epoxy primer te schuren. Uitgeharde Epoxy heeft een lichte glans, deze (voorzichtig) opruwen tot de glans verdwenen is en het geheel mooi egaal mat geworden is. Zie ook foto's hierbij.
De bescherming langs de onderzijde is als volgt opgebouwd:
- Blank metaal, gezandstraald
- Naden vertind
- Epoxy Primer (3 lagen)
- Brantho Korrux 3-in-1
- 3M Nadenkit
- Brantho Korrux 3-in-1
- u-pol Gravitex Plus HSGravitex
Succes met je project
Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
In de bovenklep achter (combi) zat (blijkbaar) teveel en op warme dagen bleef dat lekken en druipen. Erg onhandig en niet mooi.
Dus ook ik ben benieuwd wat er dan in de deuren etc kan. Als ik het zo lees wellicht toch ML dan.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Vansteenkiste
- Offline
- Expert lid
- 1800S van 24/03/1967
- Berichten: 104
Deuren (deurkader en deurblad separaat) hebben we als volgt opgebouwd:
- kader gezandstraald
- kader electrolytisch verzinkt (of Brunox)
- 2 lagen Brantho Korrux
- 3M Nadenkit
- Brantho Korrux 3-in-1
- Dynamat
Groet, Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 118
Het chassis (ook onderkant) is al in de kleur gespoten met een aantal lagen blanke lak, dus dat laat ik zo.
Voor de balken gebruik ik denk ik nog een pot fluid film die ik heb nog heb staan.
De deuren blijven een uitdaging. Als inderdaad Mike Sanders toch ook al blijft kruipen, dan vrees ik dat bv RX7 hetzelfde gaat doen. Dan is inderdaad toch wellicht de beste optie om voor de ouderwetse tectyl te gaan. Als daar 2 lagen op zitten heb je al een aardige bescherming. Hoewel ik wel fan ben van was/wax aangezien deze wat dikker en vetter is, dus goed tegen water kan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Is 2019 gedaan tot nu toe geen problemen.
De binnenzijde deuren en kokerbalken doe ik elke paar jaar met cavtiwax van 3M.
Zorg wel bij de deuren dat je de afwatering openhoud.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 313
Enorm voordeel is dat je het slechts éénmalig hoeft aan te brengen. Nadeel is dat het aanbrengen ervan wat lastiger is, zeker als je het vernevelt in kokers etc, dan heb je namelijk een speciale spuitbeker nodig.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 118
Uiteindelijk ben ik voor de ouderwetse tectyl gegaan voor de algehele basisbescherming bescherming van de carrosserie.
Voor de kokerbalken gebruik ik daarna nog een extra laag fluid film.
Voor de deuren ben ik nog niet helemaal over uit of ik nog een substantie over de tectyl heen gebruik.
De auto krijgt 7 zondagen, dus een goede laag tectyl zou al voldoende moeten zijn.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.