Roestpreventie nieuw chassis

Lees meer
20-01-2023 16:11 #201796 door Eric van Vliet
Roestpreventie nieuw chassis is gemaakt door Eric van Vliet
Anti roest producten toepassen, er is al veel geschreven hierover op dit forum. Echter zijn het vaak topics die gaan om bestaande roest te behandelen.
Nu is mijn Amazon chassis onderhand volledig als nieuw (alle balken vervangen, bodem, etc). Daarna is deze naar de straler gegaan en in de 2K epoxy gezet. In principe is deze dus weer als nieuw.

Echter, welk roestmiddel pas je hierop toe?

Bij een andere Amazon heb ik Fluidfilm gebruikt, maar (met name in de deuren) ben niet echt te spreken hierover. In de zomer blijf je altijd de dorpel maar poetsen.
Mike Sanders Fett heb ik ook overwogen, maar dit is wel een hele uitdaging om zelf te doen (spullen op 120 graden temperatuur houden, etc)
RX7 kan wat zijn. Wat zijn hier de ervaringen mee? Droogt deze wel enigzins in of blijft deze ook kruipen in de zomer?
Een andere optie zou ook kunnen zijn om de ouderwetse bruinige ML Tectyl te gebruiken. Die droogt ook in en kan op den duur gaan scheuren. Echter zal het met deze zondagsauto niet zo snel gebeuren denk ik.

Ervaringen of suggesties zijn welkom!
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2023 16:32 - 20-01-2023 16:36 #201797 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Roestpreventie nieuw chassis
Vanaf de jaren 90 heb ik ML gebruikt, prima product,  Het kan ook terug over oude ML gespoten worden.
ik had een cremekleurige auto waar de ML nog redelijk zacht was na 15 jaar aan de binnenkant van de deuren. Ik heb nu een zwarte auto, daar is de ML aan de binnenkant deuren na  3 a 5 jaar wel helemaal drooggebakken door de zomerhitte.
Voor een chassis lijkt ML  in spuitbussen mij wel prima  voor zeer lange tijd (+15 jaar) en ook gemakkelijk te gebruiken, eventueel kan na een aantal jaren er terug wat verse ML overgespoten worden als deze nog niet uitgehard is.
Mike Sanders houdt langer dan ML, maar aan de onderzijde van de wagen blijft er wel een hoop stof in hangen. Mike Sanders heeft dan weer het voordeel dat je het eenvoudig kan verwijderen met hete lucht en een doek. Zeker als het een mooi chassis in de epoxy betreft, dan zou ik er geen producten opsmeren die uitharden, behalve gemakkelijk te verwijderen producten. (ML is ook eventueel te verwijderen met ML verwijderaar)
Een produkt op basis van bitumen zou ik in ieder geval vermijden.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2023 16:40 #201798 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Roestpreventie nieuw chassis
Het is enorm belangrijk dat je na het lassen in en op staal met 2K epoxy begint, in principe is er dan geen roest. Er zijn meerdere mogelijkheden,  (een langlopend Duits artikel in Markt heeft beschreven wat te gebruiken als er wel roest is dus die laat ik buiten beschouwing)
Ik heb 35 jaar geleden bij mijn roestvrije 1800E  op de onderzijde bodem en in de wielkasten zwarte PVC gebruikt, dat is licht, makkelijk te spuiten, mooi contrast zodat je ziet wanneer er beschadigingen zijn. Voor alle holle ruimtes en ook bij afmonteren chroom Wax oil gebruikt.
Wax oil is een boterachtige substantie, die je kunt verhitten en dan spuitbaar wordt, anders met een kwastje en je handen te verwerken, heerlijk spul en met een schone doek veeg je het overtollige weg. Echt in de zon wordt het dunner maar niet zo erg als Fluid Film.
Wellicht het beste advies als je de relatie met je parter goed wilt houden, dus geen vlekken op witte jurk en/of broek, dit had ik dus wel bij een 144 die fluid film in de deuren had gekregen.
Zoals gezegd gaat dit al 35 jaar goed ...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wouter Vansteenkiste
  • Wouter Vansteenkiste's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • 1800S van 24/03/1967
Lees meer
20-01-2023 17:00 - 20-01-2023 17:03 #201803 door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic Roestpreventie nieuw chassis
Dag Eric
Dezelfde vraag stelde zich bij onze restauratie (nieuwe balken, nieuwe bodems,...).
Evenveel antwoorden als projecten willicht maar hieronder ter info hoe wij het aangepakt hebben.
Belangrijk is om nà de Epoxy primer te schuren. Uitgeharde Epoxy heeft een lichte glans, deze (voorzichtig) opruwen tot de glans verdwenen is en het geheel mooi egaal mat geworden is. Zie ook foto's hierbij.
De bescherming langs de onderzijde is als volgt opgebouwd:
  1. Blank metaal, gezandstraald
  2. Naden vertind
  3. Epoxy Primer (3 lagen)
  4. Brantho Korrux 3-in-1
  5. 3M Nadenkit
  6. Brantho Korrux 3-in-1
  7. u-pol Gravitex Plus HSGravitex
Plus HS Stone Chip Protector underbody coating ziet er uit als de originele steenslag beschermende afwerking toegepast door Volvo en beschermt tegen steenslag, zout, vocht en roest. De specifieke structuur van de coating werkt ook geluiddempend. Door de high build formule worden oneffenheden, lassporen en -naden, weggewerkt.

Succes met je project
Wouter
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2023 17:02 #201804 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Roestpreventie nieuw chassis
Zelf heb ik Mike Sanders gebruikt (opwarmen met een oude frituurpan met kraantje werkt ideaal). Ik zou dat de volgende keer echter alleen in de kokers en andere laaggelegen chassis delen etc doen.
In de bovenklep achter (combi) zat (blijkbaar) teveel en op warme dagen bleef dat lekken en druipen. Erg onhandig en niet mooi.
Dus ook ik ben benieuwd wat er dan in de deuren etc kan. Als ik het zo lees wellicht toch ML dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wouter Vansteenkiste
  • Wouter Vansteenkiste's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • 1800S van 24/03/1967
Lees meer
20-01-2023 17:18 #201805 door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic Roestpreventie nieuw chassis
Hoi Lars
Deuren (deurkader en deurblad separaat) hebben we als volgt opgebouwd:
  • kader gezandstraald
  • kader electrolytisch verzinkt (of Brunox)
  • 2 lagen Brantho Korrux
  • 3M Nadenkit
  • Brantho Korrux 3-in-1
  • Dynamat
De rand tussen deurblad en -kader (waar er steeds roest tussen zit  ) laten inlopen met Fluidfilm. Is inderdaad zeer vloeibaar maar het is de bedoeling om dit te hebben op alle onbereikbare plaatsjes. Fluidfilm ruikt overigens ook niet slecht.
Groet, Wouter
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2023 21:47 #201810 door Eric van Vliet
Beantwoord door Eric van Vliet in topic Roestpreventie nieuw chassis
Oke, interessante ervaringen. 
Het chassis (ook onderkant) is al in de kleur gespoten met een aantal lagen blanke lak, dus dat laat ik zo. 
Voor de balken gebruik ik denk ik nog een pot fluid film die ik heb nog heb staan.

De deuren blijven een uitdaging. Als inderdaad Mike Sanders toch ook al blijft kruipen, dan vrees ik dat bv RX7 hetzelfde gaat doen. Dan is inderdaad toch wellicht de beste optie om voor de ouderwetse tectyl te gaan. Als daar 2 lagen op zitten heb je al een aardige bescherming. Hoewel ik wel fan ben van was/wax aangezien deze wat dikker en vetter is, dus goed tegen water kan. 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2023 00:30 #201814 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Roestpreventie nieuw chassis
Hier www.volvokv.nl/forum/mijn-restauratie-pr...6-deel-twee?start=40 staat beschreven hoe dat ik het heb gedaan.
Is 2019 gedaan tot nu toe geen problemen.
De binnenzijde deuren en kokerbalken doe ik elke paar jaar met cavtiwax van 3M.
Zorg wel bij de deuren dat je de afwatering openhoud.

succes

Johan Geers  

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2023 14:04 #201820 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Roestpreventie nieuw chassis
Ik gebruik Mike Sanders al jaren. Je brengt inderdaad snel te veel aan. In de deuren en andere delen waar ik bij kan, breng ik het vet met een kwast aan. Als je dan vervolgens met een verfstripper naverwarmt, vloeit het nog mooier in alle naden en kieren en loopt het overtollige vet er meteen uit. Zo voorkom je dat het vet op warme dagen weer uit de delen loopt over de carrosserie. Overigens is het spul eenvoudig met een doek te verwijderen zonder dat de lak wordt aangetast.

Enorm voordeel is dat je het slechts éénmalig hoeft aan te brengen. Nadeel is dat het aanbrengen ervan wat lastiger is, zeker als je het vernevelt in kokers etc, dan heb je namelijk een speciale spuitbeker nodig.  

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2023 16:17 #201884 door Eric van Vliet
Beantwoord door Eric van Vliet in topic Roestpreventie nieuw chassis
Bedankt voor jullie input!
Uiteindelijk ben ik voor de ouderwetse tectyl gegaan voor de algehele basisbescherming bescherming van de carrosserie.
Voor de kokerbalken gebruik ik daarna nog een extra laag fluid film.
Voor de deuren ben ik nog niet helemaal over uit of ik nog een substantie over de tectyl heen gebruik.
De auto krijgt 7 zondagen, dus een goede laag tectyl zou al voldoende moeten zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.