Roestpreventie nieuw chassis
- Ed van der Zee
- Platinum lid
Minder
Meer
25-01-2023 09:27 - 05-02-2023 09:34 #201888
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Roestpreventie nieuw chassis
RX5 is een op basis van Lijn olie gemaakt met toevoeging van stoffen die op roest hechten, dus ongeschikt om na tectyl aan te brengen. Het komt uit de Scheepvaart en werd zelfs onder water toegepast.
De RX10 hecht daar goed op, voor holle ruimtes is overigens RX7 beter met ev. RX5 als ondergrond
De RX10 hecht daar goed op, voor holle ruimtes is overigens RX7 beter met ev. RX5 als ondergrond
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 05-02-2023 09:34 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 118
26-01-2023 12:06 #201900
door Eric
Beantwoord door Eric in topic Roestpreventie nieuw chassis
Het chassis is ook aan de onderkant in de kleur gezet met 2K lak, dus ik ben niet van plan om nog ergens RX10 te gebruiken.
Ik heb nog even contact opgenomen met Caprotech en volgens hun blijft RX7 niet kruipen, maar blijft vettig onder een vlieslaagje.
Heeft er iemand ervaring met RX7 in de deuren?
Ik heb nog even contact opgenomen met Caprotech en volgens hun blijft RX7 niet kruipen, maar blijft vettig onder een vlieslaagje.
Heeft er iemand ervaring met RX7 in de deuren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 684
26-01-2023 16:18 #201904
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Roestpreventie nieuw chassis
Ik heb in het verleden eerst owatrol (zelfde eigenschappen maar niet in spuitbus met slang verkrijgbaar) gebruikt voor de portieren. Tegenwoordig gebruik ik RX7 voor de holle delen en portieren.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 118
26-01-2023 16:21 #201905
door Eric
Beantwoord door Eric in topic Roestpreventie nieuw chassis
En RX7 druipt dus niet op zomerse dagen uit je deuren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 684
26-01-2023 16:29 #201906
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Roestpreventie nieuw chassis
Nee, het wordt uiteindelijk een ‘harde’ of beter taaie laag. Druipt wel direct na het aanbrengen uit alle gaten en kieren. Het is dun en penetreert
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 118
03-02-2023 16:13 #201958
door Eric
Beantwoord door Eric in topic Roestpreventie nieuw chassis
Inmiddels staat de carroserie volledig in de roestpreventie. Uiteindelijk toch voor 2x tectyl gegaan omdat deze helemaal opdroogt en op de kritieke punten (deur, schermranden achter, balken) daarover 2 lagen RX7.
RX7 is inderdaad in het begin vloeibaar maar stolt dan als het ware. De echte test zal nog in de zomerzon zijn. Mits de auto dan al rijklaar is..
Bedankt voor alle tips en suggesties!
RX7 is inderdaad in het begin vloeibaar maar stolt dan als het ware. De echte test zal nog in de zomerzon zijn. Mits de auto dan al rijklaar is..
Bedankt voor alle tips en suggesties!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03-02-2023 22:49 #201960
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Roestpreventie nieuw chassis
Ik had de updates van het topic even gemist. Ik heb eerder ook de RX range gebruikt. RX7 gaat inderdaad niet druipen. Maar qua tactiek snap ik nu niet helemaal wat je hebt gedaan. In mijn beleving is het of tectiel of RX.
Volgens mij is het namelijk altijd zo:
1) Metaal (blank evt lichte roest)
2) RX5 (in twee lagen, de tweede als de eerste nog net niet droog is)
3) Holle ruimtes RX7 en andere niet zicht ruimtes RX10 (al dan niet in kleur)
Zie ook www.caprotech.nl/rx/rx7
Volgens mij is het namelijk altijd zo:
1) Metaal (blank evt lichte roest)
2) RX5 (in twee lagen, de tweede als de eerste nog net niet droog is)
3) Holle ruimtes RX7 en andere niet zicht ruimtes RX10 (al dan niet in kleur)
Zie ook www.caprotech.nl/rx/rx7
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 118
05-02-2023 09:32 #201974
door Eric
Beantwoord door Eric in topic Roestpreventie nieuw chassis
Ik heb gekozen om tectyl als basis te gebruiken omdat ik hiervan zeker ben dat deze indroogt. Met name in de dakranden wil ik niet dat hier de roestpreventie gaat kruipen (op zomerse dagen) en bijvoorbeeld gaat lekken op het hemeltje.
Eenmaal ingedroogd is tectyl vrij dun, dus heb ik RX7 als extra bescherming gebruikt voor de kritieke delen.
RX5 is na mijn bevindingen niet geschikt voor een chassis wat al in de kleur staat om als basis bescherming te gebruiken.
Eenmaal ingedroogd is tectyl vrij dun, dus heb ik RX7 als extra bescherming gebruikt voor de kritieke delen.
RX5 is na mijn bevindingen niet geschikt voor een chassis wat al in de kleur staat om als basis bescherming te gebruiken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-02-2023 09:47 - 05-02-2023 09:52 #201976
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Roestpreventie nieuw chassis
Wat Lars zegt is juist bij roest -> RX5, indien blank staal of geen roest ->epoxy, indien in de kleur -> vette producten zoals Wax oil (werkt al 35 jaar bij mijn 1800 E) of tectyl/ML/Fluid film/PVC.
Rij dagelijks in een 144E uit Italië, is nog heel goed, heb RX5 op de kwetsbare delen aan de onderzijde gebruikt over de dunne tectyl laag, in de hoop dat het de roestvorming stopt.
Mijn gedachte is dat de tectyl al poreus is en dat de RX5 daar intrekt en bindt aan ev. aanwezige roest. Verder heeft de wagen voor en achter binnenschermen.
Plaatjes zeggen meer als 1000 woorden, dus hier :
Ben momenteel bezig de tectyl eraf te halen van een originele '64 1800S uit California, hier zie je mooi dat ondanks een super droog klimaat door uitdroging kieren en scheuren ontstaan met wat vocht en het tóch roest.
voor:
na:
RX5
Hier ga ik, omdat er maar weinig roest is, de RX5 laag heel goed laten uitdrogen toch een epoxyprimer overheen doen en kijken of dit goed gaat ... hou jullie op de hoogte
Ik heb een scoop en kan in de holle ruimtes kijken, deze 1800S had alleen maar stof en geen roest, flink doorgespoten en daar gaat eerst epoxy op en dan een vet product
Rij dagelijks in een 144E uit Italië, is nog heel goed, heb RX5 op de kwetsbare delen aan de onderzijde gebruikt over de dunne tectyl laag, in de hoop dat het de roestvorming stopt.
Mijn gedachte is dat de tectyl al poreus is en dat de RX5 daar intrekt en bindt aan ev. aanwezige roest. Verder heeft de wagen voor en achter binnenschermen.
Plaatjes zeggen meer als 1000 woorden, dus hier :
Ben momenteel bezig de tectyl eraf te halen van een originele '64 1800S uit California, hier zie je mooi dat ondanks een super droog klimaat door uitdroging kieren en scheuren ontstaan met wat vocht en het tóch roest.
voor:
na:
RX5
Hier ga ik, omdat er maar weinig roest is, de RX5 laag heel goed laten uitdrogen toch een epoxyprimer overheen doen en kijken of dit goed gaat ... hou jullie op de hoogte
Ik heb een scoop en kan in de holle ruimtes kijken, deze 1800S had alleen maar stof en geen roest, flink doorgespoten en daar gaat eerst epoxy op en dan een vet product
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 05-02-2023 09:52 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-02-2023 10:41 #201977
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Roestpreventie nieuw chassis
Ik ben benieuwd!
Zelf zou ik me eerder houden aan de voorschriften van de fabrikant.
En dan heb je in mijn beleving de keuze om wel of niet de RX lijn te gebruiken. Een mix dan dus juist niet.
Zeker in geval van (een nieuwe basis met) epoxy zou ik de RX lijn links laten liggen.
De RX lijn is mijns inziens prima als je een basis hebt met heel iets roest, dan RX5 erop en daarna RX7 of RX10.
In het geval dat je (zo goed als) nieuw begint zou ik inderdaad kiezen voor epoxy en dan niet meer in de buurt komen van de RX lijn.
Mocht je basis voor de epoxy dan niet 100% roestvrij zijn en je iets willen binden/conserveren zou ik Ranex Rustbuster pakken en daar dan de epoxy overheen zetten.
Zelf zou ik me eerder houden aan de voorschriften van de fabrikant.
En dan heb je in mijn beleving de keuze om wel of niet de RX lijn te gebruiken. Een mix dan dus juist niet.
Zeker in geval van (een nieuwe basis met) epoxy zou ik de RX lijn links laten liggen.
De RX lijn is mijns inziens prima als je een basis hebt met heel iets roest, dan RX5 erop en daarna RX7 of RX10.
In het geval dat je (zo goed als) nieuw begint zou ik inderdaad kiezen voor epoxy en dan niet meer in de buurt komen van de RX lijn.
Mocht je basis voor de epoxy dan niet 100% roestvrij zijn en je iets willen binden/conserveren zou ik Ranex Rustbuster pakken en daar dan de epoxy overheen zetten.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.