Opbergsystemen garage a.k.a Share your Shed

Lees meer
07-10-2014 11:41 #144266 door Lars Rengersen
Opbergsystemen garage a.k.a Share your Shed is gemaakt door Lars Rengersen
In het kader van zoveel mensen zoveel wensen een topic in de babbelbox omdat ik benieuwd ben naar hoe jullie je sleutelplek hebben ingericht. Dan in het bijzonder, hoe bewaar je (reserve)onderdelen, boutjes/moertjes/schroefjes, gereedschappen, etc.
Dit om inspiratie op te doen om mijn plek handig in te richten.
Een klein aftrapje:
Ik ben iemand die van overzicht houd, maar het mag wel wat rommelig zijn.
Als ik weet in welke doos iets zit, vind ik het prima om even te grabbelen om iets te vinden.
Daarbij is het handig als ik overcapaciteit heb, dus als er meer spullen van dat soort komen dat het er dan bij past.
Zo ben ik bijzonder happy met mijn gereedschapskar en dat past beter bij mij dat een bord met gereedschap of een gereedschapskist. Voor verdere spullen zit ik te denken aan van die Ikea vakjeskasten met daarin bewaarboxen en misschien nog een stelling met oversized dingen.

Hoe hebben jullie je sleutelplek ingericht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2014 12:13 #144268 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Opbergsystemen garage a.k.a Share your Shed
Hoi Lars,

Grappig, ik wil (moet) het bij mijn ouders ook beter inrichten. Veel onderdelen verkopen doet toch een beetje pijn.
Wij hebben een punt garage met vliering. Boven liggen alle bananendozen met onderdelen vlak. Ik wil meer in de hoogte werken en ga alle houten kasten beneden langs de wand verzagen voor het puntdak.
De kasten beneden wil ik gaan vervangen voor deze kasten. Net wat steviger.

Gamma zwaar metalen opbergrek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2014 16:02 #144278 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Opbergsystemen garage a.k.a Share your Shed
Hoe ga je het boven dan doen?
Ik heb boven ook een punt. Kan in het midden net/bijna staan en het loopt af in een punt.
Ik was van plan om daar spullen op te slaan in stevige verhuisdozen voor zover dat past.
En dan opschrijven wat er in welke genummerde doos zit.
Die stevige stellingen is wel een idee voor beneden voor de grotere delen die wel binnen handbereik moeten maar niet in een vakjeskast passen. Of misschien nog een gebruikte stalen archiefkast op de kop tikken, dan kan de deur dicht en staat het netjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-10-2014 18:44 #144284 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Opbergsystemen garage a.k.a Share your Shed
inrichting is zeer afhankelijk van de beschikbare vierkante meters en wat je er wil doen, stallen en licht onderhoud of body-off restauraties. Ik vind dat er een paar zaken, hoe dan ook, nooit mogen ontbreken:
werkbank met bankschroef en kolomboormachine, gereedschapskar met al het gereedschap, heftafel (voor m'n motor of om autodelen te bewerken), stalen open stellingkasten met veel houten wijnkistjes om groepsgewijs klein spul op te bergen, tafeltje met stoel om wat na te zoeken of uit te puffen, stereoset, compressortje/perslucht, goede verlichting en veel stopkontakten, wasbakje met water, rolbare krik

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2014 19:42 #144286 door Jörg Sudowe
Beantwoord door Jörg Sudowe in topic Opbergsystemen garage a.k.a Share your Shed
Ik ga duidelijk voor de goedkopere oplossingen. Afgedankte stalen kasten en hangmappenkasten. Meest ideaal is hierbij een grote kast van 2 maal 2 meter met schuifdeuren. Daarin bewaar ik veel kleine onderdelen (boutjes, moertjes en heel veel meer) in "boterbakjes"of bakjes van de Chinees. Grotere onderdelen zitten in bananendozen op de kasten (garage is ca. 3m hoog) of op zolder. Het bekende puntdak met stahoogte biedt dan nog ruimte voor bananendozen die los gestapeld worden en natuurlijk voor de nog grotere onderdelen.
Overigens vind ik gesloten kasten veel handiger in een garage waarin ook gewerkt wordt, dan open stellingen. Denk bij voorbeeld aan stof, spuitnevel of vonken bij het slijpen en lassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
07-10-2014 19:47 #144287 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Opbergsystemen garage a.k.a Share your Shed
Ik heb de luxe dat ik sinds 1 augustus een huis heb waaronder een grote garage zit, samen met 2 standaard garageboxen in de tuin.

Het is nog niet volledig ingericht, maar de electra is gemonteerd en ik heb de plannen uitgewerkt.

1 van de garageboxen is gepromoveerd tot magazijn. Deze is nu gevuld met de stellingskasten die Boele ook aandroeg. Zo liggen de onderdelen die ik nauwelijks nodig heb niet in de pad en nemen ze geen werkruimte in. voor de degelijkheid moet je de stellingskasten wel borgen in de muur. Omdat alles uit het zicht staat is het niet bepaald geordend te noemen. (lees bende)

In de werkruimte (garage onder het huis) komt een grote hoekwerkbank, deze wordt opgedeeld in 2 delen, een werkgedeelte van 1 m hoog met bankschroef hier kan je aan staan en een zit gedeelte van 80cm hoog, waar ik aan kan solderen en ander prutswerk. Hier komt ook een goedkope pc op zodat ik evt wat op google op kan zoeken en niet hoef te rouwen als het overlijd. Omdat ik ook wat programmeer wil ik onder het zitgedeelte kleine lade kastjes, waar ik sensoren en schakelaars, wat draad en kabelschoentjes in bewaar. Dit zodat ik nooit mis grijp. (dit was in ieder geval in de werkkamer in onze flat)

De electra zit voor de helft onder het werkblad en voor de helft boven het werkblad zodat ik niet te veel kabels in het zicht heb, maar toch makkelijk een boormachine in kan pluggen.

Verder komt er 1 lege! stellingskast in te staan om werk in uitvoering in op te slaan (bv een gelichte cillinderkop oid)
Planning voor de lange termijn is een luchtleiding, rolhaspels aan het plafond, een poetsbrug en een industrieele kolom boor/frees. Verder wil ik een grote compressor permanent onder de werkbank en ruimte voor een gereedschapskar. Zodat je nooit misgrijpt. Ook wil ik niks anders dan opbergruimte voor (electrisch) gereedschap rond de werkplek en geen onderdelen.

Waar ik zelf over twijfel is waarvan ik de werkbank ga maken, ik wil ribben van 75 bij 50mm (vuren) gaan gebruiken als frame en deze ook borgen in de muur, maar ik weet nog niet hoe ik het werkblad moet vormen. In de flat had ik een bureaublad van de ikea, maar deze was gevuld met karton. Iemand suggesties?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2014 21:52 #144289 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Opbergsystemen garage a.k.a Share your Shed
2 x 3 tjes tegen elkaar vormen een goed werkblad Ronald, makkelijk de hoek om, het is eenvoudig te vervoeren en makkelijk op maat te maken maar het is vooral stevig!

Ik heb mijn zooi nu nog in dozen, kratjes en ga zo maar door... (lees ook bende) Mijn gereedschap heb ik aan een gereedschapsbord, althans, een heleboel, als ik het straks ingeruimd heb plaats ik wel een foto. Verder heb ik een gereedschapskar, planken en ladekastjes. Ik gebruik juist dat gereedschapsbord omdat ik altijd alles kwijtraak, dus dit dwingt mij om alles op te ruimen na gebruik. (tenminste, dat hoop ik! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2014 22:19 #144291 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Opbergsystemen garage a.k.a Share your Shed
het valt mij op dat tot hiertoe niemand bij de beschrijving van zijn werkplaats of opbergsysteem een PC of laptop genoemd heeft, om bvb. de na verloop van tijd niet uit te sluiten wanorde of chaos te beheersen. Wie nog maar pas met hobby begint heeft daar natuurlijk nog geen last van.

In een gewoon "tekst"bestand kan aldus alle denkbare nodige informatie gestopt worden, zodat een bepaald onderdeel of stuk ogenblikkelijk kan gelokaliseerd worden dmv. de zoekfunktie van de laptop. In feite komt het neer op een soort dagelijkse "inventaris" van je werk- of opbergplaats. Het bijhouden ervan vraagt wel wat discipline...

Tot die info behoort bvb. benaming van onderdeel, (Volvo)onderdeelnr, aantal stuks, waar aangeschaft, plaats van doos/bakje/krat met eraan gegeven nummer, ervaring bij eerder uitgevoerd werk, enz. enz. Kortom, bestand is dan ook een soort eenvoudig "dagboek".

Het heeft mij in elk geval reeds heel veel tijd en (zoek)werk gespaard, want zonder mijn tekst bestand is het hier echt hopeloos!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Versteegh (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
07-10-2014 22:29 #144292 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Opbergsystemen garage a.k.a Share your Shed
Ik had in het vorige huis een kleine garage, nu gelukkig een grote, maar toen en nu weer heb ik langs de wanden op een hoogte dat ik er net onderdoor kan lopen ijzeren platen van een oude stellingkast opgehangen aan het dak. Hierop staan plastic boxen met voorop gescreven wat erin zit. Werkt voor mij perfekt: veel opbergruimte en toch ruimte om te werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2014 22:55 #144293 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Opbergsystemen garage a.k.a Share your Shed
Ik, als straatsleutelaar, word toch wel een beetje jaloers op deze verhalen :oops:
Niet de info waar Lars naar op zoek is ;) , maar mijn gereedschap ligt verspreid over 3 kisten, 2 op zolder en 1 in de fietsenschuur; en datzelfde geldt voor een beperkte hoeveelheid reservedelen waarvan er ook nog wat in de tuin ligt.
En tja, op die manier kan het ook...

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.