Achteras az combi revisie adressen

Lees meer
06-03-2024 23:37 #1044287 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Achteras az combi revisie adressen
Kun je niet iets maken waarmee je de schroefdraad op de steekas als trekker gebruikt? Het lager is conisch zover ik het nog weet dus de as zit volgens mij vast in het differencieel.

nogmaals succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2024 13:57 #1044358 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Achteras az combi revisie adressen
Bedankt voor de tips!
Ik denk dat het idee van een trekker obv de schroefdraad wel zou kunnen werken. 
En sowieso goed om eerst even in het diff te kijken. 
Toevallig zag ik dit weekend een combi as op marktplaats staan met de ankerplaten er nog op, voor maar 50 euro. Dus die ga ik nu eerst proberen, en mocht dat tegenvallen dan kan ik eventueel weer verder met deze as want die voelde wel goed qua direct aangrijpen van de ingaande flens. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2024 09:14 #1044390 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Achteras az combi revisie adressen
Hoi Marijn, ik adviseer je om de as waarvan je de lagers wil demonteren toch onder je Combi te monteren. De reden dat je minimale speling voelt op pignon kroonwiel verklaard dat je een zeldzaam goede as bezit. Pas onder de Combi gemonteerd en gereden geeft uitsluitsel over de staat van de as.Wiellagers kun je ook gemakkelijk verwijderen als de as onder de auto gemonteerd is. Gebruik nooit de schroefdraad op de steekas als draaimiddel om deze te verwijderen, steekassen met goede schroefdraad worden zeldzaam voordat je het weet is de schroefdraad beschadigd. Las een paar moeren op elkaar met aan het uiteinde een draadeind gelast en draai dit zo vast mogelijk op de steekas, de minste speling geeft al beschadiging aan de schroefdraad als je er kracht opzet. Als je de lagers met een bus wilt verwijderen las dan op de moeren minimaal een draadeind van M16, dit kun je ook als slagtrekker gebruiken. Gr. Albert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2024 20:32 - 16-04-2024 20:33 #1044916 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Achteras az combi revisie adressen
Afgelopen weekend eindelijk de tijd vrij kunnen maken om de Salisbury as die ik op marktplaats heb gekocht onder de auto te zetten. 
Toch een flinke klus dus moest even wachten tot ik er de tijd voor kan nemen (het is onze enige auto). 
Deze as heeft de ankerplaten er nog op, dus dat scheelt alweer dat ik daarmee niet aan de lagerspeling hoef te werken. 
Ook deze voelde goed qua speling op de flens (grijpt direct aan) dus de gok wel waard. 
De klus ging voorspoedig, maar helaas maakt de as minstens net zo veel herrie als de oude. Wel andere herrie, hierbij is het vooral een zingend / jankend geluid bij hogere snelheid. Dus tot 50 km/u gaat het wel, maar daar boven is het wel echt storend. Ook het schudden van de auto bij zo'n 20 km/u is nog niet weg helaas, dus wellicht dat dit een andere oorzaak heeft. Ik heb naar de rubbers gekeken maar deze lijken nog prima. In de bochten geen (extra) geluiden dus het differentieel lijkt wel prima. 
Ik heb nog een klein beetje hoop dat de herrie minder wordt als ie er een tijdje onder zit, maar ga ook alvast orienteren op nog weer een andere as. Of eventueel weer verder met die waarvan de lagers vast zitten. 
Ik heb nu 3 Salisbury assen, dus helaas niets wat ik ter revisie aan kan bieden aangezien ik begrijp dat dit alleen met Spicers kan. 
Dus ik zoek een goede Combi as, of eventueel een Spicer as die ik ter revisie kan aanbieden, mocht iemand nog wat weten dat hoor ik het uiteraard graag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2024 09:41 #1044919 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Achteras az combi revisie adressen
Hoi Marijn, fijn dat je de Amazon weer kunt gebruiken na zo'n grote klus. Als je de beschikking van een hefbrug hebt kun je met een tethosscoop alle lager geluiden beluisteren. Het veiligste is een brug met 4 hefbomen. Zelf heb ik ooit een 123GT op een brug met oprijplaten met assteunen onder de achteras getest. Optoeren naar 120km/u en alle lagers beluisteren geeft dat een onveilig gevoel met de auto op assteunen. Wat je niet moet vergeten is de moer van van de aandrijfflens op aandraaimoment controleren, 28-30kg/m. Dit geeft de juiste voorspanning van de pignonlagers. Het schudden van de auto kan veroorzaakt worden door een wiel wat slingert. Oorzaak een kromme velg of een kromme aandrijfas. Hier kan niets aan gedaan worden, maar is goed om te weten wat de oorzaak is van het schudden. Gr. Albert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
17-04-2024 18:55 #1044924 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Achteras az combi revisie adressen
Al lezende even een gedachte delen:als het schudden inderdaad een kromme verlg is, dan zou je dat moeten kunnen verhelpen/testen met een andere velg eronder. Probeer desnoods je reserve wiel eens op alle 4 posities tijdens een testrit. Help misschien wel bij de diagnose.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.