- Berichten: 3413
Achteras az combi revisie adressen
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
-
nogmaals succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
-
Ik denk dat het idee van een trekker obv de schroefdraad wel zou kunnen werken.
En sowieso goed om eerst even in het diff te kijken.
Toevallig zag ik dit weekend een combi as op marktplaats staan met de ankerplaten er nog op, voor maar 50 euro. Dus die ga ik nu eerst proberen, en mocht dat tegenvallen dan kan ik eventueel weer verder met deze as want die voelde wel goed qua direct aangrijpen van de ingaande flens.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Offline
- Elite-lid
-
- Berichten: 212
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
-
Toch een flinke klus dus moest even wachten tot ik er de tijd voor kan nemen (het is onze enige auto).
Deze as heeft de ankerplaten er nog op, dus dat scheelt alweer dat ik daarmee niet aan de lagerspeling hoef te werken.
Ook deze voelde goed qua speling op de flens (grijpt direct aan) dus de gok wel waard.
De klus ging voorspoedig, maar helaas maakt de as minstens net zo veel herrie als de oude. Wel andere herrie, hierbij is het vooral een zingend / jankend geluid bij hogere snelheid. Dus tot 50 km/u gaat het wel, maar daar boven is het wel echt storend. Ook het schudden van de auto bij zo'n 20 km/u is nog niet weg helaas, dus wellicht dat dit een andere oorzaak heeft. Ik heb naar de rubbers gekeken maar deze lijken nog prima. In de bochten geen (extra) geluiden dus het differentieel lijkt wel prima.
Ik heb nog een klein beetje hoop dat de herrie minder wordt als ie er een tijdje onder zit, maar ga ook alvast orienteren op nog weer een andere as. Of eventueel weer verder met die waarvan de lagers vast zitten.
Ik heb nu 3 Salisbury assen, dus helaas niets wat ik ter revisie aan kan bieden aangezien ik begrijp dat dit alleen met Spicers kan.
Dus ik zoek een goede Combi as, of eventueel een Spicer as die ik ter revisie kan aanbieden, mocht iemand nog wat weten dat hoor ik het uiteraard graag!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Offline
- Elite-lid
-
- Berichten: 212
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- BartJu
-
- Offline
- Elite-lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 220
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
-
Het blijft altijd een gokje maar 3x is scheepsrecht zeggen ze. Bovendien is revisie heel duur, is de wachttijd meerdere maanden, en had ik geen as liggen die nog gereviseerd kan worden. Dit kan blijkbaar alleen nog bij de Spicer Dana type 30, en die lijken er niet veel te zijn voor combi. Het schudden bij zo'n 20 km/u leek trouwens langzaamaan verdwenen te zijn, maar vanwege het janken van de as wilde ik toch niet te lang met de oude blijven rijden.
Afgelopen weekend deze onder de combi gezet. Over 3 weken willen we met de auto op vakantie dus er was wat haast bij, want nu kan ik er nog even mee rijden eventueel nog wat aanpassen mocht het nodig zijn.
Ik heb ook meteen de rubber blokken in de draagarmen vervangen. Dat viel nog wat tegen want toen ze er uit waren bleken de draagarmen toch roestiger dan gedacht. Aan een kant kon ik met een punthamer er zelfs wat gaatjes in slaan, dus ook meteen beide draagarmen gelast.
Verdere montage ging eigenlijk vrij vlot, waarschijnlijk ook omdat dit inmiddels de 3e keer is dat ik er een andere achteras onder zet . De enige verrassing was dat de trommels er niet meer goed op konden. Blijkt dat de latere type assen (Dana 30) een wat minder dikke spie hebben die de trommel op de steekas houdt. Gelukkig nog ergens 2 dunnere spietjes kunnen vinden. Eerste testrit en eerste lange rit zijn goed verlopen. Het janken wat de vorige as had is weg. En de 4,1 verhouding is wel fijn, nu met 100km/u in de overdrive zo'n 2500 toeren, dit was 2800 toeren dus dat scheelt ook weer wat geluid. Er zit nog wel een lichte brom die ik soms hoor bij rechtuit rijden, ongeveer 1 seconde wel en dan weer 1 seconde niet. Dat kan een tijd duren en soms is het ook weer een tijdje weg. Ook lijken de wiellagers aan beide kanten wat speling te hebben, ookal heb ik de wielmoeren vrij strak aangedraaid. In de bochten dacht ik soms wat te horen, wellicht dat (een van) de trommels dan net tegen de remvoering loopt door de speling?
Is er aan wiellagers nog wat te stellen, anders dan met de wielmoer? Of moet ik naar vervanging gaan kijken? En hoelang kan het mee voordat vervanging echt nodig is?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 2049
de achterwiellagers worden niet met een moer ingesteld, de centrale grote moer op elke steekas moet gewoon echt goed vast zitten anders zullen de trommels op de steekassen invreten en zul je die delen moeten vervangen.
De achterwiellagerspeling wordt met shims tussen het asuiteinde en de remankerplaat ingesteld (normaal alleen aan de rechter kant, de speling die men meet is steeds beide zijden tegelijkertijd), zie het werkplaatshandboek, ook voor de toegelaten speling. Als men de ankerplaten zonder hierop te letten gemonteerd heeft zou het wel erg toevallig zijn als de speling dan goed ist. In beide gevallen (speling te weinig of duidelijk te veel) zou ik er niet meer mee rijden en hopen dat de wiellagers niet al kapotgelopen zijn.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
-
Nog even ter verduidelijking: met speling bedoel ik hier dat als ik het wiel vastpak terwijl de auto op de brug staat (wielen hangen los) ik wel iets van speling kan voelen als ik het wiel naar links/rechts beweeg. Maar ik voel geen speling door het wiel naar me toe te trekken of weg te duwen. Volgens mij is die laatste wat je normaal met de shims afstelt toch?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 2049
ja, ik bedoelde de speling trekken/duwen, die moet dus ook goed afgesteld zijn (er moet een kleine speling aanwezig zijn).
De grote moer in het midden op elke steekas moet echt goed vast zitten, daar mag geen speling zijn (natuurlijk ook bij de 5 wielmoeren per wiel).
Rotatiespeling (draaien alsof voor- en achteruit rijden tot de tandwielen grijpen) is er altijd op zijn minst iets, wordt meer door slijtage.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.