Achteras az combi revisie adressen

Lees meer
25-02-2024 11:33 #1044172 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Achteras az combi revisie adressen
Ik had m ook al gezien, maar eerlijk gezegd vind ik 900 euro ook vrij duur voor een gebruikte as, dat is in principe dezelfde gok als ik nu neem.
Alleen heb je dan inderdaad wel een 4,3:1 as, en hebben ze m alvast mooi in de verf gezet dus dat hoef je dan niet meer te doen. 
Als de as die ik nu aan het opknappen ben niet goed blijkt te zijn heb ik pech gehad en ga ik denk ik liever voor de zekerheid van een revisie as dan voor nogmaals de gok met gebruikt. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2024 21:39 #1044252 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Achteras az combi revisie adressen
Afgelopen weekend weer verder gegaan met gereed maken van de gebruikte as. 
Het is volgens mij een Salisbury, want hij heeft een aftapplug onderaan zitten. Ook de nummers op de lagers komen overeen met wat denk ik Salisbury moet zijn: SKF 32207. 
Helaas zaten er geen ankerplaten en dus ook geen shims op dus ik weet niet aan welke kant en met welke dikte de wiellagers waren afgesteld. 
Ik heb geen meetklok of iets dergelijks. Ik was daarom van plan om op gevoel beide lagers te shimmen zodat er met de hand nog net een minimaal waarneembare speling te voelen is. 
Maar helaas is dit niet gelukt, doordat er zelfs zonder ankerplaten al geen speling te voelen is. Het lijkt alsof de lagers er al te diep in liggen en helemaal vast zitten. Ze steken niet uit voorbij de flens en zijn ook met geen mogelijkheid los te krijgen. 
Ik heb flink wat geweld gebruikt met een sleephamer, en ook de as met een brandertje warm gemaakt, maar het wil niet los. 
Heeft er iemand een goede tip hoe nu verder? Aangezien ik er al wat tijd in heb gestopt om de as op te knappen en het differentieel qua speling goed voelt (direct reactie bij draaien aan de flens) zou het zonde zijn te stoppen met deze as. 
Kan ik bijvoorbeeld beide lagers 0.1 ruimte geven met een shim aan beide kanten en het daarmee maar gewoon proberen? Of is de kans erg groot dat de lagers dan kapot gaan?
Ik zou het ook niet erg vinden om de lagers te moeten vervangen (het is op basis van artikel nr deze hoewel daar ENV bij staat), maar dan moet ik ze natuurlijk wel eerst los krijgen. 
Hierbij ook nog wat foto's:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2024 23:54 - 04-03-2024 23:55 #1044253 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Achteras az combi revisie adressen
De plugjes bij de lagers wijzen ook op een Salisbury.
De lagerschalen kunnen nogal eens nogal vast zitten ... Probeer het eens met (niet te hard om niets kapot te slaan) tegen het uiteinde van de ene steekas te tikken zodat van de andere steekas de lagerschaal iets naar buiten komt, het vrijkomende deel schoon maken, kruipolie erop er weer erin tikken en het geheel ook naar de andere kant tikken, dan weer de ene kant, andere kant enz. tot de lagerschalen een paar keer iets heen en weer bewogen werden en dus iets gangbaarder zijn, dan weer met de sleephamer proberen.
Als de lagers niet iets uitsteken kan het natuurlijk toevallig zo zijn dat zonder shims (die normaal altijd aan de rechter kant zitten, in tegenstelling tot wat vaak geschreven wordt) precies de jusite speling is, maar daar zou ik niet op hopen (maar meten kun je natuurlijk). Verkeerde speling = verkeerde belasting = snel verslijt. Er moet een reden voor zijn dat de lagers aan geen kant iets uitsteken: enerzijds kunnen de lagers te veel versleten zijn, of er is iets mis met het middenstukje in het differentieel waartegen de steekassen in hun lengterichting steunen.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2024 23:55 #1044254 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Achteras az combi revisie adressen
Weet je zeker dat de steekas aan de differentieelkant niet vast zit? Normaal zou de steekas met biinenring lager eruit moeten komen.
Anders zou ik proberen om met een slijptol de binnenring van het lager open te slijpen als nieuwe lagers geen problem zijn voor jou.

suces

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
04-03-2024 23:59 #1044255 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Achteras az combi revisie adressen
Oude trommel op de as monteren en met een voorhamer eruit slaan. Want als het niet loskomt met warmstoken, komt het lager door de krimp bij afkoelen alleen maar vaster te zitten. Het is een paardenmiddel, maar wel effectief.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2024 00:14 #1044257 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Achteras az combi revisie adressen
Hallo Cor,
heb je ervaring daarmee? Ik zou vanwege de zijdelinkse krachten die daarbij ontstaan bang zijn dat de steekas daarbij krom kan worden (tenminste denk ik bij "voorhamer" aan grote krachten).
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2024 09:44 #1044260 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Achteras az combi revisie adressen
Dag Marijn, ik zie dat je een slagtrekker gebruikt en dat is het enige juiste gereedschap. Met een slagtrekker heb ik de steekassen altijd kunnen demonteren. Vergeet niet dat het een lichte perspassing is, misschien dat een zwaarder gewicht helpt. Als je de slagtrekker hebt gebruikt is het lager beschadigd dus monteer in ieder geval een nieuw lager. Hoe de conditie van het andere lager is moeilijk vast te stellen. Ga je dat demonteren wordt het ook beschadigd. Probeer eerst met het oude lager een speling te creëren van 0.1 tot 0.15MM. Kijk ook of het drukstuk  tussen de aandrijfassen in het diffirentieel in het midden zit. Gr. Albert
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2024 20:24 - 05-03-2024 20:26 #1044266 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Achteras az combi revisie adressen
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Het gaat om beide lagers die vast zitten. Ik heb al geprobeerd met tikken met hamer tegen de steekas, maar ook dan zit er geen enkele beweging in. 
Met de slagtrekker heb ik uiteindelijk zo hard geslagen dat het oog wat aan de wielmoer gelast zat los is gekomen. Het zit dus echt heel erg vast allemaal. 
Met een trommel er op zie ik eigenlijk niet zitten, zoals Rudi ook schrijft ben ik bang voor zijdelingse krachten waardoor de as beschadigd raakt. 
Waar zijn die plugjes bij de lagers voor trouwens? Om vet in te stoppen tbv smering?

Wat ik tot nu toe uit de tips haal is:
1) Waarschijnlijk zijn de lagers al beschadigd door het gebruik van de slagtrekker dus moeten ze sowieso al vervangen worden. 
2) Kijken hoe het drukstuk in het midden van differentieel er bij zit. En of het daar misschien ergens vast zit. Kan ik dit gewoon bekijken door het deksel aan de achterkant los te maken? Moet ik dan ook een pakking vervangen of nog met andere zaken rekening houden? Is er ergens een foto of afbeelding te vinden van hoe het zou moeten zitten?
3) Lagers slopen om ze er uit te krijgen, bijvoorbeeld door te slijpen. Ik zie echter nog niet helemaal voor me hoe dat moet gaan werken zonder de steekas of de behuizing te beschadigen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2024 23:42 #1044270 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Achteras az combi revisie adressen
Een bus maken die groter is dan het lager en dan met een flens met gat erin van de diameter as aan uiteinde bus met de trommelmoer de steekas eruit trekken.
Zou moeten gaan denk ik.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2024 09:44 #1044274 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Achteras az combi revisie adressen
Dag Marijn, berg eerst die vuisthamer maar eens op, daar lopen de rillingen van over mijn rug. Dit is fijnmechanische techniek en moet ook zodanig behandeld worden. Je bent goed bezig met de slagtrekker maar is voor deze klus te licht bevonden. Maak het sterker door b.v. twee moeren op elkaar te lassen om meer schroefdraad van de steekas te kunnen gebruiken. Tikken of slaan tegen de andere steekas heeft geen zin. Zoals je op de foto kunt zien heeft het afstandstuk een ovaal gat waar de pen van de defirentieel wieltjes doorheen gaan. Als het asje op het einde van het ovale gat zit ( op de foto rechts) en je slaat aan die zijde tegen de steekas dan gebeurd er niets, of in het ergste geval sla het asje krom met alle gevolgen van dien. Ga verder met een verstevigde slagtrekker en succes is verzekerd. Kijk ook even of je sporen van locktite bij het lager ziet, dat geeft extra weerstand met het demonteren. Je kunt het deksel zonder gevolgen demonteren, wel een nieuwe pakking gebruiken. Gr. Albert
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.