Achteras az combi revisie adressen
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
Alleen heb je dan inderdaad wel een 4,3:1 as, en hebben ze m alvast mooi in de verf gezet dus dat hoef je dan niet meer te doen.
Als de as die ik nu aan het opknappen ben niet goed blijkt te zijn heb ik pech gehad en ga ik denk ik liever voor de zekerheid van een revisie as dan voor nogmaals de gok met gebruikt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
Het is volgens mij een Salisbury, want hij heeft een aftapplug onderaan zitten. Ook de nummers op de lagers komen overeen met wat denk ik Salisbury moet zijn: SKF 32207.
Helaas zaten er geen ankerplaten en dus ook geen shims op dus ik weet niet aan welke kant en met welke dikte de wiellagers waren afgesteld.
Ik heb geen meetklok of iets dergelijks. Ik was daarom van plan om op gevoel beide lagers te shimmen zodat er met de hand nog net een minimaal waarneembare speling te voelen is.
Maar helaas is dit niet gelukt, doordat er zelfs zonder ankerplaten al geen speling te voelen is. Het lijkt alsof de lagers er al te diep in liggen en helemaal vast zitten. Ze steken niet uit voorbij de flens en zijn ook met geen mogelijkheid los te krijgen.
Ik heb flink wat geweld gebruikt met een sleephamer, en ook de as met een brandertje warm gemaakt, maar het wil niet los.
Heeft er iemand een goede tip hoe nu verder? Aangezien ik er al wat tijd in heb gestopt om de as op te knappen en het differentieel qua speling goed voelt (direct reactie bij draaien aan de flens) zou het zonde zijn te stoppen met deze as.
Kan ik bijvoorbeeld beide lagers 0.1 ruimte geven met een shim aan beide kanten en het daarmee maar gewoon proberen? Of is de kans erg groot dat de lagers dan kapot gaan?
Ik zou het ook niet erg vinden om de lagers te moeten vervangen (het is op basis van artikel nr deze hoewel daar ENV bij staat), maar dan moet ik ze natuurlijk wel eerst los krijgen.
Hierbij ook nog wat foto's:
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2053
De lagerschalen kunnen nogal eens nogal vast zitten ... Probeer het eens met (niet te hard om niets kapot te slaan) tegen het uiteinde van de ene steekas te tikken zodat van de andere steekas de lagerschaal iets naar buiten komt, het vrijkomende deel schoon maken, kruipolie erop er weer erin tikken en het geheel ook naar de andere kant tikken, dan weer de ene kant, andere kant enz. tot de lagerschalen een paar keer iets heen en weer bewogen werden en dus iets gangbaarder zijn, dan weer met de sleephamer proberen.
Als de lagers niet iets uitsteken kan het natuurlijk toevallig zo zijn dat zonder shims (die normaal altijd aan de rechter kant zitten, in tegenstelling tot wat vaak geschreven wordt) precies de jusite speling is, maar daar zou ik niet op hopen (maar meten kun je natuurlijk). Verkeerde speling = verkeerde belasting = snel verslijt. Er moet een reden voor zijn dat de lagers aan geen kant iets uitsteken: enerzijds kunnen de lagers te veel versleten zijn, of er is iets mis met het middenstukje in het differentieel waartegen de steekassen in hun lengterichting steunen.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Anders zou ik proberen om met een slijptol de binnenring van het lager open te slijpen als nieuwe lagers geen problem zijn voor jou.
suces
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 785
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2053
heb je ervaring daarmee? Ik zou vanwege de zijdelinkse krachten die daarbij ontstaan bang zijn dat de steekas daarbij krom kan worden (tenminste denk ik bij "voorhamer" aan grote krachten).
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 196
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
Het gaat om beide lagers die vast zitten. Ik heb al geprobeerd met tikken met hamer tegen de steekas, maar ook dan zit er geen enkele beweging in.
Met de slagtrekker heb ik uiteindelijk zo hard geslagen dat het oog wat aan de wielmoer gelast zat los is gekomen. Het zit dus echt heel erg vast allemaal.
Met een trommel er op zie ik eigenlijk niet zitten, zoals Rudi ook schrijft ben ik bang voor zijdelingse krachten waardoor de as beschadigd raakt.
Waar zijn die plugjes bij de lagers voor trouwens? Om vet in te stoppen tbv smering?
Wat ik tot nu toe uit de tips haal is:
1) Waarschijnlijk zijn de lagers al beschadigd door het gebruik van de slagtrekker dus moeten ze sowieso al vervangen worden.
2) Kijken hoe het drukstuk in het midden van differentieel er bij zit. En of het daar misschien ergens vast zit. Kan ik dit gewoon bekijken door het deksel aan de achterkant los te maken? Moet ik dan ook een pakking vervangen of nog met andere zaken rekening houden? Is er ergens een foto of afbeelding te vinden van hoe het zou moeten zitten?
3) Lagers slopen om ze er uit te krijgen, bijvoorbeeld door te slijpen. Ik zie echter nog niet helemaal voor me hoe dat moet gaan werken zonder de steekas of de behuizing te beschadigen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Zou moeten gaan denk ik.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 196
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.