- Berichten: 3349
Amazon schakelt moeilijk in 1 en achteruit
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
Bij een hydraulisch systeem maakt dat zoveel niet uit de hulpcilinder past z'n eigen aan de nieuwe koppeling.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Die heb ik vervangen door een nieuwe set koppeling, drukgroep en druklager van F&S.
Naast elkaar zie ik geen verschillen in hoogte van het druklager.
Ik heb wel wat te vroeg gejuicht, naar de 1e versnelling lijkt iets beter te gaan, maar de achteruit gaat nog steeds niet zonder tandenpoetsen.
Dus nog even verder zoeken..
Met volledig ingetrapte koppeling: hoe makkelijk moet ik dan de uitgaande as van de versnellingsbak kunnen draaien? Hoort de koppelingsplaat volledig 100% los te komen van het vliegwiel en drukgroep en dus nul weerstand te geven?
Ik kan de uitgaande as van de bak (in een versnelling) met de hand draaien als de koppeling is ingetrapt, maar ik voel en hoor de koppelingsplaat duidelijk 'schuren'. De koppeling nog verder intrappen maakt geen verschil, het blijft schuren.
Het is niet zo dat de auto gaat rollen met ingetrapte koppeling, maar volledig vrij komt hij dus nog steeds niet.
Kan er iets met het vliegwiel gebeurd zijn?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
succes
Johan Geer
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1871
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Eerst bij een Duett gevoeld hoe vrij de koppeling aan moet voelen. De koppelingsplaten komen daar 100% los, geen geschuur te horen, dus daar wil ik naar toe werken.
Ik heb de bak, koppeling en vliegwiel onder de auto vandaan gehaald, zodat ik op de werkbank wat testen kon doen.
Diverse combinaties geprobeerd:
- oude koppelingsplaten en oude drukgroep. Bij diep genoeg indrukken komt de koppeling volledig vrij.
- nieuwe koppeling en nieuwe drukgroep: ik krijg hem níet zo ver dat de plaat volledig vrij komt!
- Een nog ouder type koppeling (wel F&S) van een oud blok af geschroefd. Die gemonteerd, en de plaat komt 100% vrij!
De oude drukgroep met de nieuwe koppelingsplaat lijkt goed te werken, en ik wilde dat dus gaan monteren.
Inmiddels heb ik het ecbter voor elkaar gekregen dat door het vele los- en vastdraaien van de drukgroep op het vliegwiel (uiteindelijk met de accuboormachine..) dat de draad in het vliegwiel onbruikbaar is geworden.
Dus, nu eerst op zoek naar een ander vliegwiel (8-gaats), wat een hobby he..
Ik heb inmiddels begrepen (en Cor zei dat ook al eens) dat de nieuwe koppelingsset via het vko een productiefout kan hebben, en daar lijkt het nu dus op.
Toch ben ik positief, want ik heb met de oude koppelingsset gezien dat het goed moet kunnen werken,en dat het probleem dus ergens in de drukgroep/plaat zit en niet in de bak.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Een helicoil setje voor M8 heb je voor misschien een 15Euro www.kiesproduct.nl/q/helicoil?gclid=EAIa...SEAAYAyAAEgI9rfD_BwE
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Het systeem met de hulpkoppeling en de gaffel is niet voor niks veranderd, laatst had ik een M40 gereviseerd voor Ruurlo Volvo en werd terug gebracht omdat hij niet lekker terug schakelde.
Uit elkaar leek helemaal goed en was ook het verkeerde druklager gebruikt.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1871
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Vanmiddag eerst bij Tom's Classics een 8 gaats vliegwiel gevonden. Weliswaar van een 240, maar het enige verschil is blijkbaar dat een 240 vliegwiel ca 4mm dunner is.
Ook heb ik een nieuwe koppelingsset meegekregen, incl druklager, van het merk LUK.
Om het verschil in dikte van het vliegwiel te corrigeren, heb ik het kogelgewricht van de gaffel nog verder opgehoogd. Er zitten nu 2 M10 moeren als opvulling, en ik heb daarom een langere bout gepakt om het kogelgewricht vast te zetten.
Alles gemonteerd, koppelingskabel gesteld en met een losse prise as gecontroleerd dat de koppelingsplaat goed los komt, ja dus..
Bak en steun etc weer gemonteerd en een proefrit gemaakt, alles werkt naar behoren.
Conclusie: de nieuwe F&S koppelingsset is níet goed en gaat retour naar het vod. Heeft wat uurtjes gekost, en een vliegwiel, maar ik ben blij dat alles nu netjes werkt. Iedereen bedankt voor het meedenken!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.