Ratel tijdens het rijden
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Gelukkig zie je gezien de youtube categorie de lol er nog wel van in
Maar goed, dat terzijde. Ik weet niet of die filmpjes nog representatief zijn, maar ik wil graag nog even de reacties van Ivo en Johan aanhalen:
"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Het geluid op de filmpjes is wat mij betreft zo goed als zeker van aanlopende remmen.
Remmen nog steeds niet goed genoeg gangbaar en / of krom getrokken schijven.
"Johan Geers" schreef:
Beste Merijn, de remblokken eruit halen als je de lagers test heb je geen aanloop van de schijf en heb je alleen lagergeluid.
Ik denk namelijk ook dat het een aanlopende (kromme of losse) schijf is omdat het geluid pulserend is (hard/zacht).
Als het een lager oid was geweest, dan heb je volgens mij een meer constant slepend geluid.
Heb je inderdaad al eens getest zonder remblokken?
Of anders op z'n mist even de blokken iets verder terug drukken (let op voor overstromen hoofdremcilinder) en dan het wiel nog eens een slinger geven.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders (GAST)
-
- Premium lid
-
Altijd blijven lachen he! Dat is blijkbaar de standaard instelling van YouTube. :lol:
Zonder remblokken loopt ie zonder geluiden, dat is waar. De filmpjes dateren na drie weken stilstand in de stalling en de remmen lopen daar wel extreem aan. Het gekke is dat het filmpje inderdaad een schurend geluid is, maar dat het al rijdend (ook stapvoets) een metalige "TING!" is. Alsof iets ergens achter blijft hangen en even later weer terugvalt. Als het een schurend geluid zou zijn dan zou je de ratel pas op hogere snelheid verwachten en het schurende geluid weer horen bij lagere snelheden. Niet dus... De lagers waren ondanks dat zij de herrie niet veroorzaakten wel aan vervanging toe dus de Amazon is er weer wat beter van geworden...
De remschijven zijn inderdaad een inspectie waard, goede tip. Hoe kan ik kromme schijven het beste checken? Remslijtage op de schijf is mooi evenwijdig, geen groeven en ze zijn nog mooi dik. Tenzij iemand ooit de braamrandjes eraf geslepen heeft...want die zitten er zelfs niet aan. Zou in ieder geval wel een plek zijn waar het geluid vandaan kan komen...
De zoektocht gaat verder!
- Merijn Broeders (GAST)
-
- Premium lid
-
Ik bedenk me nu alleen dat remmen zelf geen invloed heeft op het geluid.grrr....
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
succes
Johan Geers
Lijkt me geen goed idee. Dat is namelijk hetzelfde als zonder remmen rijden."Merijn Broeders" schreef:
Zou het een idee zijn om eens een heel kort stukje ( in mijn straat dus) om zonder remblokken linksvoor te rijden en te kijken of het geluid weg is?
Als er blokken missen en je remt, dan ploppen de remzuigers eruit en ligt al je remvloeistof op straat.
Wat je zou kunnen doen is je auto klaarzetten voor een stukje rijden, dan de remblokken wat terugduwen zodat ze helemaal vrij liggen. Dan een stukje rijden zonder eerst te remmen.
En zoals Johan aangeeft schijven van plek wisselen is ook wel een idee al blijft plaatsbepaling met geluid lastig.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
success
Johan Geers
- Merijn Broeders (GAST)
-
- Premium lid
-
Groet Merijn
- Merijn Broeders (GAST)
-
- Premium lid
-
Vanavond weer even tijd gevonden om wat beter te kijken naar de schijven en de remblokken LV.
Ik heb de blokken eruit gehaald en gekeken of de schijf in rechte lijn roteert ten opzichte van de remklauw.
Onderstaand filmpje laat dit zien. Je ziet in het filmpje dat de schijf niet helemaal recht is. En met remblokken erin loopt hij dus elke keer aan. Maar zoals eerder gezegd: dat zou een schurend geluid zijn, in plaats van ratelend... Kans om de complete schijven voor om te wisselen had ik niet.
Vervolgens heb ik de remblokken met nieuw bevestigingsmateriaal (veertjes, busjes en borgpennetjes) en met een beetje kopervet op de glijvlakken teruggezet. Geen resultaat rondom het geratel.
Om jullie helemaal mee te nemen in deze 'ratel-queeste' heb ik zojuist een filmpje gemaakt terwijl ik mijn telefoon buiten de auto hield. Behoudens het motorgeluid hoor je heel duidelijk de ratel.
NB Speciaal voor Lars heb ik de filmpjes in de juiste categorie gezet...
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Wat de ratel is kan ik zo niet zeggen. je gaf eerder al aan dat het niet met het toerental maar met de snelheid van de wagen mee gaat, Op dit laatste filpmje is dat niet echt duidelijk. Is het enkel als je rijdt of ook als je de wagen opkrikt en aan de wielen draait (eerst voor, dan achter).
- Merijn Broeders (GAST)
-
- Premium lid
-
OK, dat wordt dus vervangen van de remschijven.
De ratel is als je rolt altijd aanwezig. Maar... alleen als de auto op z'n wielen staat. Onbelast hoor je niets. Ik heb de auto laatst achter opgekrikt en de motor laten lopen, geen ongeregeldheden. Aan de voorwielen ook geen aparte geluiden als deze los van de grond draaien. Nu het voorwiellager vervangen is loopt ie (op de kromme schijf na) prachtig.
Het geratel blijft óók als je remt. Mogelijk toch het differentieel? Maar het geluid lijkt toch echt van voren (zelfs linksvoor) te komen. We blijven zo zoeken...