Ratel tijdens het rijden

• Merijn Broeders (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-08-2015 21:43 #153616 door Merijn Broeders (GAST)
Beantwoord door Merijn Broeders (GAST) in topic Ratel tijdens het rijden
Heel hartelijk dank Johan, daar kan ik even mee vooruit!

Voor wat betreft het wiellager: ik heb ze er vandaag uit gehaald en schoongemaakt. Maar voordat ik ze terugstop met nieuw vet even checken hier...

De lagerschalen zien er goed uit. Geen groeven of verkleuringen. Ze zien er op het oog goed uit en heel het lager zat barstensvol vet.
De wiellagers zelf hebben nog al wat speling naar mijn indruk, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Hoeveel speling mag een wiellager hebben? Haynes geeft daarover geen uitsluitsel.
De binnenste is het beweeglijkste: als je de ringen ronddraait. Maar in de buitenste zit er vooral beweging als je de ringen ten opzichte van elkaar beweegt, dus niet ronddraaiend maar in en uit. Zijwaarts als je het gemonteerd vanuit de auto bekijkt.

Wanneer is dus een wiellager versleten? En hoe kan het dan een ratelend geluid veroorzaken?

(Ik ga de lagers natuurlijk niet terugzetten als zo al blijkt dat ze versleten zijn...)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-08-2015 02:35 #153621 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Ratel tijdens het rijden
Beste Merijn, wanneer ze tijdens het ronddraaien van het wiel geluid veroorzaken zijn ze versleten.
Dus even terug monteren speling afstellen tot nagenoeg nul met de moer en wiel draaien, maken ze geluid meestal tikkend krakend geluid zijn ze versleten.

success

Johan Geers

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-08-2015 15:13 #153629 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Ratel tijdens het rijden
Moeilijk geluid te beschrijven, maar bij mij was het eerder een zoemend of grommend geluid. Ik denk eer er een tik of ratel uit het lager komt, dat je zichtbare schade moet hebben.

• Merijn Broeders (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-08-2015 21:34 #153640 door Merijn Broeders (GAST)
Inderdaad Ivo, daarom verdacht ik in eerste instantie ook niet het voorwiellager. Maar het geluid komt echt van voren en niet van de motor of de koppeling en bak....

Ik heb een filmpje gemaakt vóórdat ik het lager demonteerde van beide wielen:
(linksvoor)
(Rechtsvoor)

Ik dacht dat de remschijven aanliepen of krom waren. Links is nu de remschijf en de blokken goed nagekeken en gangbaar gemaakt en het geluid is gebleven. Maar het is op deze snelheid en onbelast dus geen ratel maar meer een geschuif/geschraap.
Morgen monteer ik de nu schone lagers met nieuw vet en dan luisteren we opnieuw....
Wat ik wel ontdekte toen ik de lagers schoonmaakte is dat de lagers niet meer gencentreerd zijn. Ze zijn uitgesleten en draaien dus niet meer rond met exact dezelfde afstand tussen de twee ringen.

Bedankt voor jullie adviezen.

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-08-2015 22:51 #153647 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Ratel tijdens het rijden
Het geluid op de filmpjes is wat mij betreft zo goed als zeker van aanlopende remmen.
Remmen nog steeds niet goed genoeg gangbaar en / of krom getrokken schijven.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-08-2015 01:42 #153651 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Ratel tijdens het rijden
Beste Merijn, de remblokken eruit halen als je de lagers test heb je geen aanloop van de schijf en heb je alleen lagergeluid.

success

Johan Geers

• Merijn Broeders (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-08-2015 12:27 #153680 door Merijn Broeders (GAST)
Alles weer gemonteerd en de lagers blijven onbelast ruisen en rommelen. Het lijkt zelfs heviger te zijn dan voorheen. Ik heb nieuwe lagers besteld, al ben ik benieuwd of dat dit daadwerkelijk die metalige ratel veroorzaakt, maar het kan bijna niet anders. Hopelijk een beetje droog weer zodat ze voor het weekend eronder zitten...

• Merijn Broeders (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-08-2015 17:46 #153774 door Merijn Broeders (GAST)
Nieuwe Timken lagers linksvoor gemonteerd. Uiterst zorgvuldig schoongemaakt en weer ruim ingevet met lagervet. Maarrrr nog steeds diezelfde ratel :evil:

Met het proefritje lijkt het nog steeds van linksvoor te komen, maar dat is uitgesloten omdat daar de nieuwe lagers in zitten. (Toch?) Rechts moet ik nog doen, wie weet. Ik heb de auto vervolgens op blokken gezet en de motor laten draaien om de achterwielen te testen. Het zou toch niet van achteren komen?!? Het lijkt van niet. Al zijn daar meer onderdelen die een ratelend, metalig geluid kunnen veroorzaken. De speling oo het differentieel is er wel een beetje, maar is minimaal. Het linkerachterwiel heeft wat speling op het lager, rechts niet. Wel lekt het differentieel verschrikkelijk olie. Dat moet ik openmaken dus om meer te weten. Aanstaand weekend gaan we met de Amazon en de caravan weg en ik heb de spullen niet om het weer dicht te zetten en te voorzien van nieuwe olie, dus daar wacht ik even mee. Maar een beetje moe wordt ik wel van de zoektocht!

Iemand tips?

• Frans Versteegh (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-08-2015 19:46 #153776 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Ratel tijdens het rijden
Gaan rijden met een ernstig lekkend differentieel lijkt me niet best zeker niet met een caravan eraan, je kunt dan ernstge schade aan je differentieel verwachten misschien is dat al het geval gezien de ratel!

• Merijn Broeders (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-08-2015 20:54 #153779 door Merijn Broeders (GAST)

"Frans Versteegh (GAST)" schreef:
Gaan rijden met een ernstig lekkend differentieel lijkt me niet best zeker niet met een caravan eraan, je kunt dan ernstge schade aan je differentieel verwachten misschien is dat al het geval gezien de ratel!

Tsja daar zeg je zowat. Het is nog geen tien km met caravan maar toch. Ik heb gelijk de auto op bokken gezet en eronder gekropen. Ik heb de dop open gemaakt om het oliepeil te checken. Ik heb een maand geleden de olie in het differentieel ververst. Maar er is amper wat uit. Die paar druppels hebben wel een hoop smerig gemaakt op mijn inmiddels keurige onderzijde. :cry: Ik rijd dus niet met een droog differentieel rond. Het geratel lijkt echt van voren te komen, vandaar dat het differentieel niet verdacht is/was. Het geratel wordt ook niet erger de laatste tijd. en zit er dus al vanaf koop. En wie weet al veel langer. Dat er met een droog differentieel is rondgereden kan niet anders omdat er toen ik hem kocht geen olie in zat. :roll:

Het is in ieder geval geen ernstig lekkend differentieel...

Is het doorgaans verstandig als er schade is aan het differentieel om de hele achteras met een beter exemplaar om te ruilen of om onderdelen te gaan vervangen?