Ratel tijdens het rijden

• Merijn Broeders (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-07-2015 22:33 #152963 door Merijn Broeders (GAST)
Ratel tijdens het rijden is gemaakt door Merijn Broeders (GAST)
Hallo allemaal,

onlangs heb ik in mijn Amazon uit '66 een nieuwe motor gebouwd. (zie VA: goed begin: motorrevisie?) Al daarvoor viel mij een ratelend geluid bij het rijden op. Ik heb al de nodige threads doorgelezen, maar kom toch maar hier om raad... Hoe moeilijk het ook is om een geluid te beschrijven.
Het lijkt van voren (links) te komen. Een droog, iets metalig 'tak-tak-tak'. Het wordt steeds erger, lijkt het mij. De eigenaar van de stalling dacht dat er een "ijscoman aan kwam rijden". Dan toch maar iets aan mijn image gaan doen óf een diepvries in de Amazon installeren...

Het kan dus niet aan de motor of de versnellingsbak liggen, die zijn vervangen terwijl het geluid bleef. De ratel is niet toerenafhankelijk maar snelheidsafhankelijk.
Allereerst heb ik mijn aandrijfas los gehad. Geen speling op de drie kruiskoppelingen, die lopen alledrie soepel. Wel was het tussenlager + rubber naar zn grootje. Deze heb ik vervangen. Het differentieel heb ik bijgevuld met nieuwe olie (Millers SAE90 zoals voorgeschreven) die stond helemaal droog, (de vorige eigenaar heeft deze waarschijnlijk nooit vervangen...) Een aantal trillingen zijn zeker verminderd, maar... het getik bleef. Ik merk wel dat met de olie de achteras meer speling dan voorheen heeft tijdens het rijden, ik hoor wat gebonk tussen de versnellingen door, maar dat is een volgend probleem... Terug naar het getik.

Nu staat de Amazon in de stalling, maar wil graag weten waar ik een dergelijk geratel kan zoeken. Zodat ik gericht kan gaan zoeken als ik hem uit de stalling haal. Ik dacht aan een wiellager voor (achter aan beide zijden en rechtsvoor heb ik de wielen eraf gehad voor andere werkzaamheden en is het me niet opgevallen, vandaar dat ik linksvoor verdenk). Maar een kapot wiellager maakt doorgaans toch een zoemend geluid?

Of het geratel komt toch van de aandrijfas, en wel doordat de vooras en de achteras niet juist zijn uitgelijnd? Dat moet dan al geweest zijn (samen met het geratel) want de aandrijfas is met het vervangen van het tussenlager en rubber in exact dezelfde positie er terug in gezet. Hoe kan ik dat onder de auto controleren?

Wat kan het nog meer zijn? Ik moet alleen nog zeggen dat vrijwel alle rubbers van de ophanging voor en achter uitgedroogd zijn. Na de motor is dat mijn volgende klus. Alleen ik wil van die ratel af, nu ik een prachtig lopend motortje heb! :roll:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-07-2015 09:06 #152968 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ratel tijdens het rijden
Als je rijdt en het gepiep gaat niet over als je de koppeling intrapt, is het zeer waarschijnlijk een van de voorwiellagers.

De vooraslagers moeten goed worden ingevet, door vet op de handpalm en hier met andere hand het lager tegenaan slaan tot vet aan de andere zijde eruit komt, dit wordt nog wel eens vergeten.
Als een van de busjes warm loopt of het lager is versleten, kun je inderdaad ritmisch gepiep of zelfs ratel horen.

Als je de wagen op de brug hebt kun je het gemakkelijk vaststellen door het wiel te draaien, ev. achterzijde opkrikken en wielen zachtjes laten draaien en iemand laten luisteren/kijken of er iets in de cardan zit.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• M. Bouhuis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-08-2015 21:07 #153259 door M. Bouhuis (GAST)
Beantwoord door M. Bouhuis (GAST) in topic Ratel tijdens het rijden
Maakt het lawaai ook tijdens het rijden,als je bv je koppeling ingedrukt houd.
gr Mart

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-08-2015 17:46 #153267 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ratel tijdens het rijden
Dat vroeg ik dus ook al ?. Merijn, ben je er nog of inmiddels uitgerateld ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Merijn Broeders (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-08-2015 16:05 #153547 door Merijn Broeders (GAST)
Beantwoord door Merijn Broeders (GAST) in topic Ratel tijdens het rijden
Hallo allemaal,

Even vakantie gehad vandaar mijn lange radiostilte... Ratelen doet de Amazon echter nog steeds als hij rijdt. Hij is niet meegeweest, want ik wil eerst weten wat dat is. Ik heb de voorwielen opgekrikt en er lijkt amper speling op te zitten, bij onbelast ronddraaien hoor je de ratel niet. Ook bij het ronddraaien van de achterwielen niet... De kruiskoppelingen lijkt ook geen speling op te zitten, maar het geluid word wel steeds ietsjes erger ... Ik ga morgen naar Volvo-Lotte om het met meer mensen te horen en vast te stellen wat het is.
Overigens als ik de koppeling intrap blijft het geratel. Tijdens slepen (dus met motor uit) is het geratel ook aanwezig. Het lijkt van voren te komen, maar geratel is erg moeilijk te traceren als je al rijdend in de auto zit...

Ik laat weten wat het wordt morgen!

Groet Merijn

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-08-2015 02:36 #153557 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Ratel tijdens het rijden
Beste Merijn, geen speling wil niet zeggen dat je een slecht lager hebt.
Haal de lagers er eens uit maak ze schoon nieuw vet en doe ze er weer eens terug in.
Kijk ook of je blauw gelopen lagerschalen heb want dan zijn ze zeker versleten.
Als ze met nieuw vet beduidend minder of niet meer ratelen zijn de lagers versleten.
Na verloop van tijd werkt het nieuwe niet meer en versprijd het zich over het lager en begint het ratelen weer.
Zorg wel dat de lagerrollen goed van vet zijn voorzien dus de lagerrollen dwars door het vet halen dat het vet goed op de rollen zit.
Het vet moet er aan de andere zijde van de lagerrol uitkomen.

success

Johan Geers

• Merijn Broeders (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-08-2015 22:58 #153567 door Merijn Broeders (GAST)
Hallo Johan,

Bedankt voor de tip. Vandaag hebben we wel een enorme speling op het stuurhuis verholpen (ik stuur nu echt weer met de Amazon in plaats dat ik koerssuggesties geef...) en de rem linksvoor weer beter gangbaar gemaakt.

We dachten dat daar de ratel vandaan kwam, maar dat bleek niet zo te zijn. De wiellagers lijken goed, maar de ratel blijft bestaan, dus ga ik nu het trucje met het schoonmaken en opnieuw vetten doen. Goede tip! Ik hou jullie op de hoogte.

Groet Merijn

• Arnic de Winter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
21-08-2015 14:53 #153575 door Arnic de Winter
Beantwoord door Arnic de Winter in topic Ratel tijdens het rijden
Beste Merijn,

Ik heb ook een ratel gehad, snelheidsafhankelijk, en dit leek ook van voren te komen maar bleek uiteindelijk in het differentieel te zitten. Tandje(s?) afgebroken. Ratel werd minder bij gas loslaten en/of remmen. Achteras geheel vervangen en probleem opgelost.

Arnic

• Merijn Broeders (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-08-2015 15:11 #153577 door Merijn Broeders (GAST)
Hallo Arnic,

Ik zal er aan denken als volgende stap. Dank! Voor wat betreft de achteras heb ik ook nog wat werk liggen... Er zat geen olie in, en nu dat het er wel in zit loopt het er via de voorste keerring en via de achterste pakking uit. En er lijkt behoorlijk wat speling op de tandwielen te zitten. Het geluid komt echter echt van voren. Als ik langs een andere auto rij dan hoor ik bij mijn voorwiel de ratel, maar aan de achterzijde niets. Maar evenzogoed, stap voor stap kijken en wie weet moet er sowieso wel een andere as onder. Zal het differentieel eens open maken en kijken wat de speling op de tanden is.

Groet Merijn

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-08-2015 03:41 #153588 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Ratel tijdens het rijden
Beste Merijn, voor de achteras, misschien heb je hier wat aan.
Uit het Olyslagerboekje.

success

Johan Geers